آیت‌الله عاملی: نام‌گذاری ۱۹ ژانویه به نام روز آذری‌های مسلمان جهان

آیت‌الله عاملی: نام‌گذاری ۱۹ ژانویه به نام روز آذری‌های مسلمان جهان

به گزارش خبرگزاری تسنیم 27 سال پیش در دی ماه سال 68 در اواخر حکومت شوروی سوسیالیستی حادثه بزرگی در مرز ایران و شوروی اتفاق افتاد که منتج به شکل‌گیری حادثه 19 ژانویه شد, در پی این حادثه در اثر ضعف دولت شوروی مهار مرزها از دست رفت و هنگامی که مردم متدین آذربایجان این از هم گسیختگی را احساس کردند به طرف مرزهای ایران هجوم آوردند, آنها هر روز در کنار رود ارس می‌ایستادند و ندای الله اکبر و لا اله الا الله سر می‌دادند و در قالب شعار نسبت به ایران و ایرانی ابراز عشق و احساسات می‌کردند.

جمهوری اسلامی از همان آغاز انتظار چنین روزی را داشت و خود را برای استقبال آماده کرده بود که گزارش مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی ایران نشان می‌داد که مردم آذربایجان نسبت به ایران و اسلام به شدت اظهار علاقه می‌کنند و با ضعف یا زوال دولت کمونیستی به طور یقین این عطش را نشان خواهد داد.

از طرفی گزارشها نشان می‌داد ممنوعیت 70 ساله تحت سیطره نظام سوسیالیسیتی عطش آنها را به اسلام و ایران صد چندان کرده از این رو مردم ایران و نیروهای حکومتی کاملا در مرزها آماده بودند و دستور داده شده بود چنانچه مردم آذربایجان به طرف مرزها آمدند یا حتی وارد خاک ایران شدند از آنها استقبال شود و از ورودشان ممانعتی بعمل نیاید.

مردم مسلمان آذربایجان 70 سال منتظر چنین روزی بودند, آن سوی ارس از مرز بیله‌سوار تا نخجوان پر بود از آذری‌هایی که هر روز در کنار مرز جمع می‌شدند، شعار می‌دادند و به اسلام و ایران ابراز علاقه شدید می‌کردند, آنها از اینکه از خفقان 70 ساله آزاد می‌شدند خوشحالی می‌کردند تا اینکه در 19 ژانویه بزرگترین حادثه تاریخ اخیر آذربایجان به وقوع پیوست.

شعارهای روزانه مردم مورد ظلم واقع شده آذربایجان را قانع نمی‌کرد، تا اینکه روز 19 ژانویه ساعت 10 صبح نیروهای روس از شدت ازدحام کنار رفته و آنها یکباره سیم خاردارها را برداشته و خود را در زمستان سرد به آب زدند و وارد خاک ایران شدند, گویی یک لشکر عظیم وارد ایران شده و دولت شوروی کاملا غافلگیر و ارتش سرخ بکلی تمرکز و تعادل خود را از دست داده بود، زیرا به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی انتظار ورود چنین جمعیتی را به ایران نداشتند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه ایران برعکس قواعد بین‌المللی هیچ مانعی ایجاد نکرد، زیرا آذری‌ها با شعار لااله الا الله و الله اکبر به وطن تاریخی خودشان ابراز احساسات می‌کردند، گفت: مردم آذربایجان نیز به مجرد ورود به ایران ناباورانه از اینکه در سرزمین ایران هستند خاک را بوسیدند و تاکید داشتند که هفتاد سال با عشق به اسلام و ایران و امام رضا (ع) و در حسرت ایران و حسرت مسجد و دینداری زیسته‌ایم.

آیت‌الله سید حسن عاملی با اشاره به اینکه در این حادثه بازی عشق به دین و ایران با هجوم به مساجد و زیارت پرچم امام حسین (ع) و قرائت قرآن در اعلی خود تجلی یافت، افزود: همزمان جمعی از اتباع ایران نیز وارد آذربایجان شدند و اتباع آذری نیز همانند ایرانیان برای پذیرائی از میهمانان سنگ تمام گذاشتند و هر چه تحفه‌ها، هدیه‌ها و خلعتی‌ها بود با عشق و وفور ارادت پیشکش مهمانان ایرانی خود می‌کردند.

عاملی با بیان اینکه برخی بر این باورند دولت وقت شوروی سوسیالیستی عمدا راه را باز کرد تا ارتش سرخ شوروی بهانه‌ای برای ورود به باکو پیدا کرده و جنایت 20 ژانویه سال 1990 را رقم زند، تصریح کرد: این سخن درست نیست بلکه عکس قضیه صادق است. ارتش شوروی از حرکت مردم آذربایجان به طرف ایران و از شدت اجتماع هراسناک و به شدت عصبانی بودند و برای ارعاب مردم و جلوگیری از قیام آنها به دستور دفتر سیاسی حزب کمونیست و شخص گورباچف، واحدهای نظامی وسیعی را از سایر مناطق شوروی به دروازه‌های باکو انتقال دادند و ارتش سرخ شبانه وارد باکو شد و مردم را در 20 ژانویه قتل عام کردند که در این جنایت 135 نفر کشته و بیش از 700 نفر زخمی شدند.

روز 19 ژانویه روز آذری های مسلمان جهان است

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اشتباه بزرگ گورباچف را عاملی برای افزایش نارضایتی مردم نسبت به حکومت شوروی سوسیالیستی دانست و گفت: در نتیجه مردم آذربایجان یکپارچه به پا خواستند و با قیام خود رهبر کمونیست این کشور با هواپیمای نظامی حکومت شوروی به مسکو فرار کرد و در نهایت مردم آذربایجان با ضعف دولت شوروی عکس‌العمل خوبی نشان دادند و وارد ایران شدند و با وجود اینکه بسیاری از آنها مایل به مراجعت نبودند اما مسئولان ایرانی ناگزیر با اهداء قرآن آنها را به مراجعت راضی کردند.

آیت‌الله عاملی 19 ژانویه را روز شکستن تابوی 70 ساله دولت کمونیستی از سوی مسلمانان فهیم آذربایجان و روز ابراز تعلق خاطر خود به اسلام و ایران دانست و بیان کرد: اینکه ملتی پس از 70 سال تبلیغات ضددینی و ضدایرانی، اصالت و هویت خود را حفظ کند و وطن تاریخی خود را فراموش نکند، کار بسیار بزرگ و ارزشمند است و نباید فراموش شود.

وی اظهار کرد: روسها سرمایه‌گذاری سنگین هفتاد ساله علیه اسلام و ایران کرده بودند تا هر دو فراموش شود که علاوه بر این اقدام شوم آنها برای آذری‌ها تاریخ تحریف شده نوشته بودند رئیس جمهور سابق آذربایجان می‌گفت تاریخ ملت ما را روسها نوشته‌اند اگر من هم خلاف آن را بگویم مردم نمی‌پذیرند، روسها در مسیر تشکیل هویت جدید الفبای عربی را عوض کردند تا همه چیز فراموش شود اما آذری‌ها در روز 19 ژانویه همه این شیطنتها را پنبه کردند و عملا نشان دادند تا قیامت احدی نمی‌تواند آنها را از اسلام و وطن تاریخی‌شان جدا کند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه براین اساس این روز نقطه عطف تاریخی در تاریخ ایران، اسلام و آذربایجان خواهد ماند، افزود: از این رو تصمیم گرفتیم روز 19 ژانویه را روز "آذری‌های مسلمان جهان" و روز بازیابی هویت نسل آذری اعلام کنیم چرا که این روز آیینه تمام عیار و تمام نما برای هویت آذری‌ها است و هرکس درصدد کشف هویت آذری‌هاست به این روز مراجعه کند.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: شوروی‌ها پس از هفتاد سال اختناق و سرمایه‌گذاری سنگین ضد دینی و ضد ایرانی، به محض ورود به ایران به طرف پرچم امام حسین (ع) هجوم بردند و این یعنی عاشورا را فراموش نمی‌کنیم، به قرآن رو آوردند یعنی وحی را فراموش نمی‌کنیم، به سوی مسجد رفتند یعنی بندگی و عبادت مرام اصلی ماست و به سوی ایران آمدند تا بگویند اصالت خود و وطن تاریخی خود را فراموش نکرده‌ایم.

موسسه مدنی و مردمی آذری‌های جهان باید تشکیل شود

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با تاکید بر اینکه ما از این پس هر سال 19 ژانویه را بنام روز آذری‌های مسلمان جهان جشن خواهیم گرفت تا تحریفی در تاریخ و هویت آذری‌ها صورت نگیرد، گفت: این اقدام بسیار ارزشمند آذری‌ها، اوهام و خیالات باطل بسیاری را برهم زد و من به نوبه خود به این جماعت خیال‌پرداز و متوهم توصیه می‌کنم سری به مساجد آذربایجان بزنند و از شور جمعه و نماز جماعات، از اجتماعات عاشورا و تاسوعا، رمضان و شبهای قدر آن و دیگر مناسبتهای مذهبی آنها و دست کم از سروده‌های مفاخر بزرگ آذری‌ها نظیر نظامی گنجوی که وطن خود را اینگونه تعیین و تعریف کرده "همه عالم تن است و ایران دل؛ نیست گوینده زین قیاس خجل" درس بگیرند.

آیت‌الله عاملی با اشاره به تلاش برخی برای تغییر و تحریف این حادثه تاریخی و بزرگ تاکید کرد که اگر بناست روزی بنام آذری‌های جهان نامگذاری شود آن روز را اکثریت تعیین خواهند کرد نه اقلیت و نه غیر آذری‌ها، بلکه اتخاذ هر تصمیمی در هر امر مهمی منطقا باید توسط اکثریت باشد.

وی بیان کرد: برخی تاریخ حادثه 19 ژانویه را مصادف با 31 دسامبر می‌دانند, من از آنها قدردانم که به زنده نگهداشتن این حادثه اهتمام ورزیده‌اند ولی از آنها می‌خواهم ابتدا در این مهم با ما همراه باشند و در ثانی زمان دقیق حادثه را تغییر ندهند, روز 31 دسامبر هیچ حادثه‌ای به وقوع نپیوسته و این اتفاق بزرگ روز 19 ژانویه بوده است و حوادث تاریخی نباید با استحسانات عقلی دستخوش تغییر شود بنابراین موضوع 31 دسامبر یک توهمی بیش نیست.

امام جمعه اردبیل خواستار تشکیل یک موسسه فراگیر مدنی و مردمی با حضور نمایندگان تمام آذری‌های جهان به منظور تکریم روز 19 ژانویه این روز جهانی شد و افزود: ما از کنار مرقد شیخ صفی‌الدین اسحق اردبیلی و از کنار مزار شاه اسماعیل صفوی خطایی، روز 19 ژانویه را گرامی داشته و در کنار مرقد شاه اسماعیل صفوی عهد می‌بندیم، حفظ یکپارچگی وطن تاریخی تمام آذری‌های جهان یعنی ایران و ترویج محبت و ولایت و اندیشه ناب اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) را به عنوان دو رسالت اصلی او ادامه دهیم.

آیت‌الله سید حسن عاملی گفت: بنده صرفا به عنوان عالم دین و از جایگاه بیان بایسته‌های دینی سخن می‌گویم و علمای دین در روزگار غیبت یک وظیفه بسیار مهم برعهده دارند و آن عبارت است از اینکه دستان ایتام آل محمد (ص) یعنی شیعه را در دستان معصوم (ع) بگذارند همانطور که حضرت فرموده است: "رحم الله من اخذ بایدی ایتامنا و اوصلهم الینا"، من در این قضایا به روشنی دیدم که دشمنان دوست نما، دست ایتام آل محمد (ص) را به دست انسانهای نامحرم می‌دهند از این رو جهت اداء وظیفه دینی متعرض این بحث شدم.

هدف اصلی مسلمانان آذری‌زبان اشاعه دین شیعی در جهان است

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه محقق اردبیلی در آستانه روز 19 ژانویه اظهار داشت: مهم‌ترین هدف کنونی جهان اسلامی و مسلمانان آذری‌زبان اشاعه فرهنگ شیعی و جلوگیری از تحریف تاریخ است که این اقدام در سایه وحدت و همدلی مسلمانان جهان تحقق می‌یابد.

حجت‌الاسلام سیف‌الله مدبر با اشاره به اینکه مردم آذری‌زبان با غیرت و اراده منسجم خود در تاریخ 19 ژانویه مرزهای ایران را به روی خود گشودند، افزود: ملت آذری‌زبان مسلمان از زیر بار ظلمت و جنایت دولت روس به مرزهای ایران اسلامی پناه بردند که کشور مسلمان ایران با گشودن مرزهای خود به روی این ملت برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی ثبت کرد.

وی تصریح کرد: تنها مشکل اصلی کنونی تاریخ اسلامی بازگرداندن الفبای تحریف شده توسط مخالفان اسلام است که با تحقق این امر مسلمانان آذری‌زبان به اصالت خویش باز می‌گردند و این اقدام تنها در سایه وحدت و همدلی ملت مسلمان جهان امکان‌پذیر است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه دولت عثمانی در سال‌های 1915 تا 1923 مبادرت به یک نسل‌کشی فجیع کردند، بیان کرد: در این جنایت صورت گرفته از سوی دولت روس بیش از یک میلیون و 500 هزار مسلمان آذری‌زبان کشور آذربایجان به فجیع‌ترین شکل ممکن کشته شدند.

گرامیداشت حماسه روز «19 ژانویه» از کنار مرقد شیخ صفی‌الدین اسحق اردبیلی و مزار شاه اسماعیل صفوی خطایی

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بیان کرد: برگزاری 19 ژانویه از این جهت برای ما مهم است که نمی‌گذارد تاریخ و حافظه یک ملت پاک و فراموش شود و در همین راستا غرض اصلی ما از زنده نگه داشتن این روز به این علت است که ما برای حفظ هویت اصلی در آذربایجان حساس هستیم؛ چون در شرایط کنونی در آنجا قوم‌گرایان و وهابیون، یهودی‌ها، بهائیون، لیبرالها، اروپا زده‌ها و فرق ضاله به طور شدیدی مورد حمایت واقع شده‌اند و نیز از طرفی دیگر برای همجنس‌گرایان، رقاصها، برنامه‌های مروج بی‌حیایی و بی‌عفتی و برنامه‌هایی که فرهنگ مبتذل را ترویج می‌دهند، هزینه‌های کلانی صرف می‌شود.

آیت‌الله عاملی اظهار داشت: آنچه در آنجا مطرح نمی‌شود و از آن یاد نمی‌گردد، هویت اصلی تاریخی، ملی و دینی ملت آذربایجان است اما در اینجاست که باید هویت تاریخی، ملی و دینی آذربایجان حفظ شود به ویژه که دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرده امسال سال تساهل فرهنگی و اعتقادی و سال تعدد فرهنگها و به اصطلاح سال تلورانس است و این خود اداء دموکراسی درآوردن و مقدمه برای تضعیف هویت اصلی و فراموشاندن آن است؛ لذا ما نیز برای حفظ هویت اصلی ایتام آل محمد در آذربایجان، 19 ژانویه را که حاوی یک حرکت فرهنگی فوق‌العاده است به عنوان یک نقطه عطف و نقطه بازگشت به اصل معرفی کردیم.

وی افزود: از سوی دیگر ما به حادثه 20 ژانویه نیز حساس هستیم چرا که در این روز بخاطر حفظ استقلال آذربایجان، آذری‌ها شهدای بسیاری تقدیم کرده‌اند. این شهدا از ما هستند و ما به دیده عظمت به آنها می‌نگریم و هم‌نوا با آذربایجان، عزادار این شهدای عزیز نیز هستیم.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: یکی از علل وقوع کشتار 20 ژانویه این بود که شوروی از اینکه بعد از 70 سال تلاش در فراموشی ایران، اسلام و تشیع مشاهده کرد که بعد از این مدت دوباره آذری‌ها به سمت ایران و اسلام روی آورده‌اند، تصمیم به انتقام گرفت اما نکته بسیار مهم اینکه برای آذری‌های مسلمان جهان، ایران تصمیم خواهد گرفت نه جای دیگر؛ چون اکثر آذری‌ها در ایران هستند. از میان آذری‌ها، 3 میلیون در ترکیه، 3 میلیون در روسیه و 5 میلیون نفر در آذربایجان ساکن هستند. چون اقوام و ملیت‌های محترم دیگری نیز ساکن آذربایجان هستند.

آیت‌الله عاملی بیان کرد: تشکیلات مهمی در آینده شکل خواهد گرفت که وظیفه آن نزدیک کردن آذری‌های دنیا به یکدیگر است و این تشکل برنامه‌های مهمی در دستور کار خود قرار خواهد داد که یکی از مهم‌ترین و عمده‌ترین برنامه‌ها نیز آزادی قره باغ است. چون با این روندی که در قره باغ طی می‌شود، معلوم می‌گردد که بر سر آن معامله شده است و با این روند امکان آزادی خاک قره باغ وجود ندارد. مجموع آذری‌ها بایستی در قالب یک مطالبه جمعی خواستار حل این موضوع شوند تا اقدامی از سوی دولتهای مداخله‌گر، صورت پذیرد و دولت آذربایجان نیز بیشتر از این جرأت ابزار کردن غائله قره باغ را نداشته باشد.

امام جمعه اردبیل گفت: برنامه‌های مفصلی برای 19 ژانویه تدارک دیده شده که از جمله آنها تجلیل از مفاخر ادبی و فرهنگی آذربایجان است تا هویت دینی، ملی و تاریخی آذربایجان از تاراج و غارت مصون بماند. خاقانی، نظامی، فضولی، مهستی گنجوی و ... اینها بزرگان شعر و ادب هستند که دو ملت آذربایجان و ایران را به یکدیگر وصل می‌کنند. ما در اصل یک ملت هستیم با دو دولت؛ ایران و آذربایجان هر دو فرزند یک مادر هستند که 80 سال پیش ملک‌الشعرای بهار نیز بدان تصریح کرده است که:

خاک باکویه عزیز است و گرامی‌ بر ما / که ز یک نسل و تباریم و ز یک اصل و گهر

این بزرگان و شعرا نه تنها ثروت مشترک برای ما بلکه برای کل دنیا ثروت عظیمی هستند. به عنوان مثال شعر خاقانی در کل دنیا مطرح و نوشته می‌شود که:

هان ای دل عبرت بین از دیده نظر کن هان / ایوان مدائن را آیینه عبرت دان

آیت‌الله سید حسن عاملی تصریح کرد: برای امسال، ما نظامی گنجوی را انتخاب کرده‌ایم به همین جهت با انتخاب چند بیت شعر از ایشان از تمام ادباء و شعرا و متفکرین آذربایجان و آذری‌های ایران می‌خواهیم در سیاق این ابیات، نظم و نثر خود را چه به زبان فارسی و چه زبان آذری و نیز تحقیقات خود را در خصوص شخصیت نظامی گنجوی به آدرسی که از طرف ستاد اعلام خواهد شد، برای ما بفرستند. علاوه بر این لازم می‌دانیم از دولت آذربایجان نیز به خاطر بازسازی مقبره نظامی تشکر نمائیم چون تجلیل از نظامی، تجلیل و بها دادن به اشعار اوست. اشعاری را که انتخاب کرده‌ایم در هفت پیکر نظامی آمده است. این اشعار عبارتند از:

همه عالم تن است و ایران دل / نیست گوینده زین قیاس خجل

چونکه ایران دل زمین باشد / دل ز تن به بود یقین باشد

زان ولایت که مهتران دارند / بهترین جای بهتران دارند

وی افزود: این شعر از جهات عدیده اهمیت و ارزش زیادی دارد. ابتدا از این جهت که برخی این ادعا را دارند که اسم ایران در طول زمان شکل گرفته در حالی که این شعر که بیش از 800 سال پیش سروده شده، از ایران سخن گفته است؛ دوم اینکه ایران را قلب عالم شمرده است که تعبیر بسیار مهم و والایی است چون تن بدون دل نه حیات دارد و نه ارزش؛ سوم اینکه این شعر به زبان فارسی سروده است همانطوری که خاقانی، فضولی و مهستی گنجوی نیز این چنین شعر سروده‌اند، یعنی تعصبهایی که الان دیده می‌شود، در آن زمان وجود نداشته است و این نشان می‌دهد که تعصبهای امروز، ساخته و پرداخته دشمن برای از هم گسیختن شیرازه کشور است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: آذربایجان قسمتی از ایران بوده و مملکتی مستقل به نام آذربایجان وجود نداشته که ایران و روس آن را تقسیم کرده باشند. از این اشعار، پیامهای مهم دیگری هم استفاده می‌شود که موجب تقریب ایران و آذربایجان است. بیان این نکته نیز لازم است که نظامی این سخنان را از روی احساس نگفته است چون وی یک ادیب فیلسوف، حکیم، طبیب و فقیه بزرگی بوده است. شأن او در میان ما ناشناخته است.

گرامیداشت روز جهانی مسلمانان آذری‌زبان به همت مرکز فرهنگی قفقاز

حجت‌الاسلام علی زمزم در جلسه هماهنگی برگزاری آئین نکوداشت روز آذری‌های مسلمان جهان در اردبیل اظهار داشت: براساس هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزیهای انجام شده آئین نکوداشت 19 ژانویه، روز آذری‌های مسلمان جهان در اردبیل برگزار می‌شود.

وی افزود: این مراسم به همت مرکز فرهنگی قفقاز و با همکاری سایر نهادهای مردمی و دولتی، روز پنج‌شنبه 30 دی‌ماه 95 از ساعت 10 تا 12 در نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار خواهد شد که از سخنرانان و میهمانان در این حوزه برای این مراسم دعوت شده است.

مسئول روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به سخنرانان این آئین بیان کرد: سخنرانان این برنامه عبدالله بحرالعلومی، مدیر شبکه جهانی آذری سحر و آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل خواهند بود.

زمزم در مورد برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این آئین تصریح کرد:‌ در کنار برنامه‌های سخنرانی در گرامیداشت روز آذریهای مسلمان جهان، پخش مستند 19 ژانویه و شعرخوانی نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم است که در این زمینه برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.

مسئول روابط عمومی دفتر امام جمعه اردبیل با اشاره به اهمیت این روز گفت: برگزاری پرشور و گسترده این آئین از اولویتهای مهم بوده چرا که این روز برای آذریهای مسلمان از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار بوده که نشانگر اتحاد و همبستگی آذریهای مسلمان است.

وی اظهار کرد: ابعاد مختلف و نامگذاری روز 19 ژانویه به عنوان روز آذریهای مسلمان جهان با توجه به اهمیت این روز و نمایش اتحاد مسلمانان باید در بین مردم و به ویژه نسل جوان به روشنی تبیین و تشریح شود تا از این طریق بتوانیم در پاسداشت این روز بزرگ و مهم اقدامات مهم و اساسی را انجام دهیم.

صدور بیانیه توسط بسیج دانشجویی دانشگاه‌های اردبیل به مناسبت فرا رسیدن 19 ژانویه

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های اردبیل به مناسبت فرا رسیدن 19 ژانویه، روز آذری‌های مسلمان جهان بیانیه‌ای صادر کردند؛ در این بیانیه آمده است: 27 سال پیش در 29 دی ماه 1368 مصادف با 19 ژانویه 1990 میلادی هزاران نفر از مردم غیرتمند جمهوری آذربایجان در هوای سرد و سوزناک زمستان، در کنار رود ارس ایستاده و ندای الله اکبر و لا اله الا الله سرمی‌دادند تا اینکه سربازهای روس چاره‌ای جز تسلیم ندیدند و آذری‌های مشتاق به یک باره از شوق و اظهار علاقه و ارادت به اسلام و ایران، سیم خاردارها و زنجیرهای اندیشه تاریک کمونیسم را از هم گسستند و از میان آبهای سرد و یخ زده رود ارس وارد خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران شدند و به شکرانه این توفیق بزرگ، خاک ایران را بوسیدند و به سوی مساجد و اماکن مذهبی سرازیر شده، پرچم امام حسین(ع) و قرآن را روی چشم و سینه نهادند.

در ادامه این بیانیه آمده است: بدون شک این اقدام آذری‌های مسلمان، نشان دهنده رشد آگاهی سیاسی، حس آزادی‌خواهی، آغاز اندیشه استقلال‌طلبی، بازیابی هویت و فرهنگ ملی و مذهبی و رستاخیزی بزرگ برای سرازیر شدن به میهن تاریخی خود بوده است. اگر چه در 20 ژانویه به دستور گورباچف- رهبر حزب کمونیست روسیه - نیروهای نظامی شوروی سابق با هجوم به باکو، بر روی مردم مظلوم و بی‌دفاع باکو آتش گشودند و 135 نفر را شهید و بیش از 700 نفر را زخمی نمودند، اما به گواهی تاریخ، هر حکومت و رژیمی که برای حل بحرانهای سیاسی به تانک و نیروی نظامی و خشونت متوسل شود، فرجامی جز سقوط و اضمحلال نخواهد داشت و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 گواه صادق این مدعاست.

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های اردبیل در بیانیه خود ضمن گرامیداشت 19 ژانویه که نقطه عطفی در تاریخ ایران، اسلام و آذربایجان به منظور بازیابی هویت اسلامی و آرمانی خویش است اعلام می‌دارد: رئیس جمهور محترم جمهوری آذربایجان باید از دنباله‌روی سیاستهای آمریکا و رژیم صهیونیستی که با هدف اسلام هراسی، ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی و حذف تدریجی دین انجام می‌گیرد دست بردارد و از اقدامات ایذایی علیه شیعیان این کشور به شدت احتراز کند.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های اردبیل در پایان بیانیه خود اعلام داشته است: تلاشهای خبیثانه عده‌ای جاهل و مزدور برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان جمهوری آذربایجان و تحریک قومیتهای مختلف در این کشور و نیز سعی در ایجاد تیرگی در روابط میان مسلمانان و آذری زبانهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به شدت محکوم می‌شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها