اشتغال به تحصیل ۸۰ هزار طلبه خواهر در سراسر کشور

اشتغال به تحصیل ۸۰ هزار طلبه خواهر در سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری تسنیم حجت‌الاسلام محمودرضا جمشیدی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم و مسئولان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران که در سالن همایش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به عملکرد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: حوزه‌های خواهران بخشی از حوزه شیعه است که زیر نظر اساتید برجسته فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه 80 هزار نفر طلبه شاغل به تحصیل در مدارس علمیه کشور حضور دارند، افزود: در کشور 3 مجموعه وجود دارد که به اداره مرکز مدیریت خواهران می‌پردازند، اما به‌طور کل مرکز مدیریت تحت نظر شورای سیاست‌گذاری اداره می‌شود.

مدیر مرکز حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر دایر بودن حدود 500 مدرسه علمیه در کشور، تصریح کرد: حدود 40 مدرسه غیررسمی و 451 مدرسه فعال در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به تعداد مدارس سطح 2 و سطح 3 موجود، خاطرنشان کرد: 394 مدرسه در سطح 2 و 54 مدرسه در سطح 3 هستند، همچنین 3 مدرسه در سطح 4 موجود است که با فعال شدن 4 مدرسه دیگر در بهمن‌ماه، تعداد مدارس سطح 4 به 7 مدرسه می‌رسد.

جمشیدی با اشاره به اینکه اعضای هیئت‌امنای مرکز مدیریت بالغ‌بر 3200 نفر است، گفت: همه کادر مدارس سطح دوخواهران، به‌جز کادر مالی خواهر هستند و در نظر داریم تا کادر مدارس سطوح بالاتر نیز خواهران باشند، به این منظور باید خواهرانی در سطوح بالا تربیت شوند.

وی بابیان اینکه طراحی مدارس علمیه به‌منظور تبدیل‌شدن به یک‌قطب علمی در مناطق است، افزود: کانون قرآن در اکثر مدارس تأسیس‌شده و در نظر داریم تا فعالیت‌های علمی، آموزشی، فرهنگی و غیره رونق یابد.

مدیر مرکز حوزه‌های علمیه خواهران قم با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توجه به مقوله آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: فعالیت در این زمینه از سال‌ها پیش در این مرکز آغاز شده تا بتوان به اثربخشی‌های لازم در این فضا دست‌یافت.

وی مشارکت در اجرا صدها پروژه محلی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی را از دیگر برنامه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برشمرد و ادامه داد: از جمله این پروژه‌ها تربیت مربیانی در قالب طرح رحمت است تا بتوانند در زمینهٔ مشاوره ازدواج فعالیت کنند.

جمشیدی ارتقا تبلیغی خواهران طلبه از سال 88 در مدارس را مورداشاره قرار داد و بیان داشت: دوره‌هایی درزمینهٔ خطابه، خطابه تکمیلی، نویسندگی، نویسندگی تکمیلی و سایر رشته‌ها برگزار می‌شود تا مبلغان را در زمینه‌های مختلف تخصص یابند.

وی با اشاره به افزایش اعزام مبلغان به مدارس اظهار داشت: شروع اعزام مبلغان با حدود 4 هزار نفر آغاز و اکنون به بیش از 69 هزار نفر رسیده است، مبلغانی که از میان طلاب شاغل به تحصیل و فارغ‌التحصیل برای اقامه نماز در مدارس و دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند.

مدیر مرکز حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر اینکه دامنه اثرگذاری خواهران در جامعه زیاد است، عنوان کرد: این مهم باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد، زیرا خواهران طی این سال‌ها با کسب رتبه‌های برتر جشنواره‌ها و حضور در مدارس به‌عنوان اساتید کمک شایانی در راستای اعتلا عمومی داشته‌اند.

وی بابیان اینکه تولید علم منحصر به حوزه‌های بزرگ کشور نیست، افزود: حوزه‌های کوچک توانایی بسیاری درزمینهٔ تربیت طلاب دارند، به‌گونه‌ای که اگر تولید علم تا دیروز منحصر بود به مراکز ویژه بود، اکنون این انحصار شکسته شده و تولید علم از نقاط مختلف ایران هستند.

جمشیدی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های مشترکی میان مرکز و بسیج وجود دارد، اظهار داشت: این مرکز از ابتدا با بسیج تعامل داشته و درحال حاضر نیز به تربیت‌معلم در بسیج با استفاده از فضای مجازی و رسانه اهتمام دارد، همچنین در سال جاری توافق‌نامه‌ای میان این دو نهاد به‌منظور افزایش تعاملات منعقدشده است.

وی تقویت پژوهش را به‌منظور توانایی بیشتر زنان در این زمینه الزامی دانست و عنوان کرد: با توجه به محدودیت حضور بانوان در خارج از منزل، باید به مقوله پژوهش بیشتر پرداخته شود چرا که بانوان بارها در زمینهٔ علمی و پژوهشی از برادران پیشگام بوده‌اند و توجه ویژه‌ای نسبت ب این امر نشان می‌دهند.

مدیر مرکز حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر اینکه پژوهش جمعی از آرزوهای بزگان حوزه علمیه است، تصریح کرد: 28 شورای علمی پژوهشی به‌منظور نظارت بر تمامی واجدهای پژوهشی مدارس در همه استان‌ها تشکیل‌شده است بااین‌وجود کمبود اساتید راهنما و مشاور به‌وضوح قابل‌رؤیت است.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه تحقیقات قرآنی انجام‌شده، 200 اثر است که تاکنون 60 اثر آن به چاپ رسیده است، همچنین برگزاری بیش از هزار جلسه هم‌اندیشی و نشست علمی، برگزاری بیش از 600 کرسی آزاداندیشی و برگزاری بیش از هزار دوره پژوهشی اقدامات ارزنده‌ای است که به همت مسئولان برگزارشده و نتایج خوبی را به همراه داشته است.

جمشیدی فناوری اطلاعات را از تخصص‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران دانست و عنوان کرد: با عنایت الهی از ابتدا بستری فراهم شد و از سال 87 شبکه یکپارچه کشوری نیز تشکیل شد، به‌گونه‌ای که اکنون آموزش 5 هزار طلبه به‌صورت مجازی صورت می‌گیرد.

وی شبکه کوثر بلاگ را افتخاری برای مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برشمرد وبیان داشت: 8 هزار و 300 خواهر اکنون در این شبکه به تولید محتوای دینی می‌پردازند و اخیراً نیز برای تقویت محتوای آن‌ها اقداماتی انجام‌شده تا رویکرد هماهنگی داشته باشند.

مدیر مرکز حوزه‌های علمیه خواهران بابیان اینکه پشتیبانی از برخی مراکز نیز توسط مرکز مدیریت انجام می‌شود، گفت: این شبکه بزرگ‌ترین شبکه تولید محتوای علمی مدیریتی کشور برای خواهران در جهان است، که جزء برترین‌های شبکه فناوری اطلاعات دنیا شناخته‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه مرکز داده علوم اسلامی توسط نیروهای حوزوی راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: این کار بالغ‌بر 20 میلیارد تومان تخمین زده‌شده بود، اما توسط همکاران عرصه فناوری اطلاعات ما که جز برترین‌ها هستند، طراحی، مدیریت و باکیفیت عالی اجرا شد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها