مذاکره امام حسین(ع) با عمربن سعد با رویکرد بیعت با او نبود

مذاکره امام حسین(ع) با عمربن سعد با رویکرد بیعت با او نبود

به گزارش خبرگزاری تسنیم حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی ظهر امروز در همایش جایگاه مذاکره در سیره اهل‌بیت(ع) که در سالن اجتماعات موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه اهل‌بیت(ع) همواره بر مبنای اصول عمل می‌کردند، اظهار داشت: اهل‌بیت(ع) هیچ‌گاه برخلاف اصول حرکت نکردند و اگر با دشمن هم مذاکره کردند، باز برمبنای اصول بوده است.

وی با بیان اینکه مذاکره امام حسین(ع) با عمربن سعد با رویکرد بیعت با او نبوده است، افزود: ایشان در طول سفر از مکه تا کربلا هیچ‌گاه نگفته‌اند که قصد بیعت با عمربن سعد را دارم، و نمی‌دانیم که در دیدار میان ایشان با عمر سعد چه گذشته است.

پیشوایی مذاکرات ائمه معصومین(ع) را موردتوجه قرار داد و تصریح کرد: ائمه معصومین(ع) در مواردی مانند صلح حدیبیه، با دشمن مذاکره کرده‌اند، اما این مذاکرات نیز برمبنای اصول بوده است.

وی هدف مذاکره عمربن سعد با امام حسین(ع) را مورد اشاره داد و ادامه داد: عمر به مصالحه با امام حسین(ع) فکر می‌کرد تا بتواند بدون کشتن ایشان به حکومت ری برسد، زیرا می‌دانست که کشتن ایشان در جامعه عواقبی را به همراه دارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قبیله ثقیف برای مسلمان شدن شروطی داشته‌اند، اظهار داشت: این قبیله ازجمله قبایل قدرتمند بوده‌اند که سال‌ها ایمان نیاوردند، در سال 9 هجری این قبیله با شرط بت‌پرستی و نخواندن نماز تا3 سال درصدد مسلمان شدن برآمد.

وی رفتار پیامبر اکرم(ص) در مقابله با این قبیله را مورداشاره قرار داد و افزود: پیامبر(ص) با نمایندگان این قبیله به‌صورت غیرمستقیم مذاکره کردند، و شروط ایشان را نپذیرفتند چون بر اصول تکیه داشته‌اند.

پیشوایی با اشاره به تعبیر امروز از مذاکره، خاطرنشان کرد: آنچه امروزه به‌عنوان مذاکره تعبیر می‌شود، گفت‌وگوی سیاستمداران و چانه‌زنی‌های آن‌ها در عرصه سیاست است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها