پیشکش ارکستر سمفونیک تهران و ایتالیا برای حادثه دیدگان پلاسکو و زلزله ایتالیا

پیشکش ارکستر سمفونیک تهران و ایتالیا برای حادثه دیدگان پلاسکو و زلزله ایتالیا

اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا در حالی برگزار شد که شهرداد روحانی اعلام کرد این کنسرت به حادثه دیدگان آتش سوزی پلاسکو تهران و زلزله ایتالیا تقدیم می شود.

به گزارش ایسنا، این دومین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در قالب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر بود که شامگاه ٣٠ دی ماه در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

شهرداد روحانی -رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران- هنگامی که برای آغاز بخش اول این اجرا به رهبری خودش به روی سن آمد، در سخنانی به فارسی و سپس انگلیسی گفت: ما و ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا میل داریم اجرای امشب خود را به عزیزان حادثه دیده در آتش سوزی پلاسکو تهران و زلزله ایتالیا تقدیم کنیم.

در ادامه سرود ملی ایران و سرود ملی ایتالیا توسط نوازندگان، نواخته شد که همه حاضران در سالن به احترام آن ها به پا خاستند.

برنامه بخش اول این اجرا با نواختن قطعه "اوورتور ویلیام تل" اثر روسینی آغاز شد و با اجرای "باغ ایرانی" به آهنگسازی شهرداد روحانی ادامه پیدا کرد.

روحانی همانطور که بارها تمایل خودش را برای استفاده از سولیست ایرانی در اجراهای ارکستر سمفونیک ابراز کرده، این بار نیز از نسیم سعد به عنوان نوازنده سولوی ویولنسل برای قطعه "باغ ایرانی" دعوت کرده بود. سعد ساکن ایتالیا است.

پس از اتمام این قطعه روحانی با اشاره به این اجرا اظهار کرد: این تبادل فرهنگی میان موزیسین های ایتالیایی و ارکستر سمفونیک تهران نشان می دهد، ما تا چه اندازه دارای وجه مشترک هستیم.

او ادامه داد: تمامی انسان ها وجه مشترک دارند. چقدر دنیا قشنگ تر می شد اگر به جای تفاوت ها روی اشتراک هایمان تمرکز می کردیم. همه ما مانند یکدیگر هستیم و تفاوتی ندارد از کجا آمدیم.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران همچنین گفت: حضور دو ارکستر مایستر در کنسرت، کار نامعمولی است اما باید بگویم ما امشب سه ارکستر مایستر داریم.

روحانی با بیان اینکه سورپرایزی را برای این اجرا در نظر گرفته است، آلبرتو ورونسی به روی صحنه دعوت کرد تا یکی از آثار جاکومو پوچینی -آهنگساز و اپرانویس ایتالیایی- را رهبری کند.

با نواختن این قطعه بخش اول برنامه پایان پیدا کرد.

پس از استراحتی کوتاه، اجرا با رهبری پائولو اولمی -رهبر ارکستر فستیوال پوچینی- از سر گرفته شد.

سمفونی شماره پنج بتهوون برای بخش دوم این کنسرت در نظر گرفته شده بود.

پس از پایان این سمفونی با وجود تشویق های پی در پی مخاطبان که تا بالکن طبقه سوم تالار وحدت را پر کرده بودند، اما قطعه بیز نواخته نشد.

از مهمان این کنسرت می توان به علی مرادخانی -معاون امور هنری وزارت ارشاد-، علی اکبر صفی پور -مدیرعامل بنیاد رودکی-، سفیر ایتالیا و واتیکان در ایران اشاره کرد.

با وجود درخواست روحانی برای اینکه مخاطبان پس از پایان هر قطعه، نوازندگان را تشویق کنند، اما چند بار صدای دست زدن میان موومان های سمفونی بتهوون به گوش می رسید. این کار موجب شده بود برخی مخاطبان با تکرار واژه "هیس" تلاش کنند این کار را متوقف کنند.

پیش از این شهرداد روحانی درباره این کنسرت گفته بود: ارکستر طوری چیده خواهد شد که یک نوازنده ایتالیایی و یک نوازنده ایرانی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران همچنین بیان کرده بود: نوازندگان ارکستر ایتالیایی خیلی خوب درباره نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران صحبت می‌ کنند و گفته بودند که انتظار نداشتیم چنین کیفیتی را از ارکستر سمفونیک تهران ببینیم.

رهبر ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا نیز اظهار کرده بود: در مدت کوتاهی که در ایران بودم احساس کردم موسیقی ایرانی نیز روی موسیقی اروپایی تاثیر گذاشته است. نوع موسیقی که در رستوارن‌های ایران می‌ شنیدم شبیه نوعی از موسیقی پاپ ایتالیا بود. این شباهت‌ها احساس می‌ شود و نشان می دهد که فرهنگ‌ های مختلف می‌توانند از یکدگیر تاثیر بگیرند.


پائولو اولمی بیان کرده بود: من تجربه خوبی با موزیسینهای ایرانی ارکستر سمفونیک تهران داشتم آنها جوان هستند، انرژی دارند و حرفه‌ ای کار می کنند. ما به دنبال این هستم که ارکستر سمفونیک تهران را به ایتالیا دعوت و آن را به مردم این کشور معرفی کنیم.

او با بیان اینکه مطبوعات ایتالیایی درباره این کنسرت مطالب زیادی نوشتند، گفته بود: آنها گفتند با برگزار این کنسرت یک اتفاق تاریخی رخ می‌ دهد. حضور ایتالیایی‌ ها در ایران پیش از این نیز اتفاق افتادده بود اما ارکستری که به اینجا آمده بود ارکستر دانشجویان بود. اما این اولین بار است که دو ارکستر حرفه‌ ای برنامه‌ ای را به صورت مشترک اجرا می‌ کنند به همین دلیل مطبوعات ایتالیا خیلی به این موضوع توجه کردند.

به گزارش ایسنا، حادثه حریق، سپس فرو ریختن ساختمان پلاسکو در ٣٠ دی ماه و به دنبال آن زیر آوار ماندن جمعی از هموطنانمان زیر آوار، کام همه را تلخ کرد. به دنبال همین موضوع ستاد برگزاری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر اعلام کرد که تمامی اجراهایی که در ٣٠ دی ماه برگزار می شوند به حادثه دیدگان این اتفاق ناگوار تقدیم می شوند.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها