رتبه نخست ایران در شمار اعمال جراحی اندومتریوز در انجمن جراحی‌های کم تهاجمی انگلستان

رتبه نخست ایران در شمار اعمال جراحی اندومتریوز در انجمن جراحی‌های کم تهاجمی انگلستان

مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا توانست در سال 2016، از نظر شمار اعمال جراحی انجام شده رتبه نخست را در میان مراکز عضو BSGE (British Society for Gynecological Endoscopy) کسب کند.

به گزارش ایسنا، دکتر شاهین خزعلی، مدیر کلینیک اندومتریوز این مرکز، درباره­‌ چگونگی این انتخاب گفت: هر سال انجمن جراحی‌های کم تهاجمی انگلستان، مراکز را از نظر شمار اعمال جراحی انجام شده اندومتریوز ارزیابی می‌کند که سال گذشته مرکز فوق تخصصی ناباروری اندومتریوز ابن سینا، دارنده رتبه پنجم و امسال با 97 جراحی، حائز رتبه نخست شد.

وی افزود: مراکز تحت نظر BSGE باید دست‌کم 12 عمل جراحی پیشرفته اندومتریوز در سال انجام دهند، کلینیک خاص برای درمان این بیماری و تیمی از جراحان و متخصصان داشته باشند و اطلاعات مربوط به جراحی از جمله نتایج، عوارض و طول درمان بیماری را گزارش کنند. این موارد از ویژگی‌های مراکزی است که هر سال توسط انجمن جراحی‌های کم تهاجمی انگلستان (British Society for Gynaecological Endoscopy) بررسی و تائید می‌شود.

مدیر کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا اضافه کرد: هم‌اکنون 48 مرکز جراحی پیشرفته اندومتریوز در انگلستان تحت استانداردهای این انجمن فعالیت می­‌کنند که کلینیک اندومتریوز ابن‌سینا نیز از سال 2014، جزو این مراکز است.

دکتر خزعلی افزود: همه جراحی­‌ها با حضور تیم جراحی مجرب و تعلیم‌دیده انجام می­‌شود و سپس فیلم­‌های جراحی برای مرکز BSGE ارسال شده و بیماران، شش، دوازده و بیست و چهار ماه بعد از عمل از نظر عوارض عمل و بهبود بیماری بررسی می­‌شوند.

وی از مهم‌ترین مزایای مرکزی شدن درمان اندومتریوز در کشور را، افزایش کیفیت کار، ترسیم الگویی روشن از بیماری اندومتریوز، پیگیری بیماران مبتلا، کاهش عوارض و اشتراک روزافزون تازه­‌ترین اطلاعات درباره­‌ روش‌های جراحی و درمان این بیماری دانست و افزود: هم‌اکنون با وجود جراحان و مراکز خوب اندومتریوز در ایران، مراکز تحت نظارت مرکزی فعالیت نمی­‌کنند و این موضوع باعث شده که درباه­ شیوع بیماری، عوارض آن و ... اطلاعات طبقه­‌بندی شده و قابل استنادی وجود نداشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه رویال هالُوی لندن و از بنیانگذاران مرکز اندومتریوز و جراحی‌های کم‌تهاجمی زنان(CEMIG) در بیمارستان سنتپیترز انگلستان نیز است، یادآور شد: بیماری اندومتریوز از جمله بیماری‌های زنان است که به جز باروری، زندگی خانوادگی و اجتماعی زنان را هم تحت­‌الشعاع قرار می­‌دهد. شواهد نشان می­‌دهد از طرفی شیوع این بیماری در جامعه رو به افزایش است و از طرف دیگر علائم گسترده‌­ای از دردهای لگنی، ناباروری و دردهای حین مقاربت از عارضه­‌های همراه با اندومتریوز بشمار می‌رود.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها