چهارشنبه‌سوری؛ سنتی انحرافی یا فرصتی برای شادی؟ / شما نظر بدهید

چهارشنبه سوری سنتی قدیمی است که در سال‌های اخیر دچار انحرافاتی رفتاری شده است. نظر شما درباره دلایل دوری از فرهنگ سنتی ایران در روزهای پایانی سال چیست؟

چهارشنبه‌سوری؛ سنتی انحرافی یا فرصتی برای شادی؟ / شما نظر بدهید

به گزارش خبر فوری ، سنت پریدن از آتش و گفتن زردی من از تو، سرخی تو از من یا دورهمی‌های فامیلی برای افزایش همبستگی اقوام و خانواده‌ها در روزهای پایانی سال، حالا جای خودش را داده است به ترقه و سروصداهایی که بخش عمده‌ای از جامعه را دچار نگرانی کرده است.

برخی می‌گویند، دلیل این شادی‌های انحرافی و مشکلات رفتاری، بسته بودن فضای جامعه است. شاید اگر اجازه داده می‌شد که جوان‌ها به‌طور معقول جشن و شادی‌های خود را برگزار کنند، کار به اینجا نمی‌کشید که یک سنت قدیمی تبدیل بشود به شبی سخت برای جامعه و نیروی انتظامی.

درباره اینکه چطور می‌شود به سنت‌های کهن ایرانی بازگشت و این مسیر اشتباه را اصلاح کرد، حرف‌های زیادی زده شده است. نظر شما درباره راهکارهای بازگشت به شادی‌های واقعی و دوری از رفتارهایی که نتیجه‌ای جز پشیمانی ندارد، چیست؟

در ادامه این مطلب کامنت بگذارید و نظر و تجربه خود را درباره چهارشنبه سوری به بحث بگذارید.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ali
    0

    امروزه چهارشنبه سوری قبل از اینکه سنت باشد تفریح و هیجان است اما توام با خطر و مزاحمت

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      مزاحمت و مردم آزاری وحق الناس است نه تفریح وشادی،باهرترقه چندنفراذیت می شوند؟ به همان تعداد دریک لحظه، حق الناس به گردن عامل انفجار ترقه می آید.

  • سیاوش
    0

    متاستفانه چند وقتی میشه کانال خبر فوری هم در نشر اخبار گزینشی عمل میکنه، در شرایطی که اعتراضات در تهران و شهرستانهای وجود داره ولی هیچ گونه پوششی از این رسانه صورت نگرفته

  • رامین جلیلی
    0

    در فرهنگ و تاریخچه تمدن ما سنت های زیبایی وجود دارد که هر کدام این سنت ها دارای قدمتی بالای است اما با توجه به تغییر و یا تم زندگی افراد و تغییر جهت در سلیقه های فکری رفتاری و اجتماعی این سنت ها چهره جدیدی به خود گرفته است ... اگر کمی دقت کنیم میتوان یافت که چهار شنبه اخر سال همیشه یاد اور باهم بودن در کنار اتش و بازگشت گرمای دورن در بین افراد بود اما در این چند ساله گذشته سرعت لایه برداری در فرهنگ انقدر بالاست که میتوان این امر را بحران در فرهنگ و تمدن ایرانی نام گذاری کرد ایرانی ها با تمدن 2500 ساله امروز تنها با تار موی خود را به ریشه فرهنگی پیوست کرده اند

  • ابوالفضل حیدری
    0

    به نظرم بهتره با برگزاری برنامه ها و سخنرانی ها جوانان رو از خریدن مواد منفجره باز داشت . سوری یعنی شادی چهار شنبه سوری یعنی چهار شنبه سپری نه چهار شنبه سوزی و عید ناراحتی و یه عمر حسرت . بیاید سنت پدرانمون رو خراب نکنیم وخودمون رو بی فرهنگ به مردم جهان نشون ندیم با تشکر از کسانی که موافقن . ابوالفضل 16ساله از شهرستان تاکستان

  • فاطمه
    0

    بنظر من بهتره طی اون هفته که توش چهارشنبه سوری واقع میشه نهادهایی مثل سازمان فضای سبز شهرداری توی چند تا از بوستانهای بزرگ یا مکانهای وسیع جشنهای بزرگ برای درختکاری تدارک ببینه برای عموم و تبلیغ گسترده تلویزیونی هم بکنه. مثلا در تهران بوستان ولایت که خصوصا نزدیک الوده تر از لحاظ الودگی هوا مثل شهرری هست مکان ایده آلی هست. تو شهرهایی مثل اهواز هم خیلی مهمه اینکار. هم جشنه هم تبدیل یک تهدید به یک فرصت. هر کسی یا هر خانواده ای یک درخت با شناسنامه برای خودش بکاره . مکانها هم طوری باشن که هم دسترسی شهری داشته باشن و مردم بتونن شرکت کنن هم امکان رسیدگیهای بعدی به نهالها وجود داشته باشه.

  • بازنشسته فرهنگی
    0

    بهتره دولت هم در این شادی وسنت مردم شریک بشه مکانهای مختلفی در شهر برای تجمع مردم تدارک ببینه مثل زمان شاه که شهرداری ساعتی خاص را اختصاص میدادند فشفشه های قشنگ هوا میکردند بگیر ببند نبود آتش سوزی هم نمیشد بعدشم مراسم به خوشی تموم میشد ومردم میرفتن خونه هاشون .الان تمام شادیها از مردم گرفته شده وجوانان دنبال بهانه هستن یه جوری خودشون را تخلیه روانی کنند .ولی راهش ترقه وآتش سوزی نیست که برای هموطنمون مزاحمت درست کنیم .میشه با چند تا چوب داخل یه سطل آتش روشن کرد واز روش پرید .با همه این تفاصیل بر میگرده به فرهنگ خانواده اگر به فرزندانمان راه صحیح این مراسم را نشون بدهیم قطعا از این کارهای خشن نمیکنند .بنده شب چهار شنبه سوری باتفاق خانواده وفامیل میریم بیرون از شهر تو بیابون آتش روشن میکنیم آخر سر هم خاموشش میکنیم میریم خونه وبرای کسی مزاحمت ایجاد نمیکنیم .انشاله مردم عزیزمان هم به همین شکل عمل کنند تا نگویند مردم با فرهنگ ایران وحشی هستند

  • بهروز
    0

    سلام،مرده شورچهارشنبه سوری واون اراذل واوباش بی فرهنگی را که فکرنمی کنندنبایدمزاحم دیگران شد. نبایدبا ترقه وایجادانفجارهای حتی مختصر قلب بیماران را بدردآورد ،ببرد،امشب کشورعملا بی قانون است وحقوق وامنیت فردی و شهروندی یعنی پشم!!آدم به قانونمندی کشورهای پیشرفته که اگرسروصدای یک حیوان خانگی کمی مزاحمت ایجاد کند مالکش جریمه سنگین میشودغبطه میخوردهرکس که با بنده مخالف است یک لحظه تصورکند به اوخبر دهندیکی ازعزیزانش در بازگشت به منزل بعلت انفجار ترقه ایست قلبی کرده است دست مسئولین کشور درد نکند با این حقوق شهروندی وقانونمداری کشکیشون.

  • رضا
    0

    باید چند تا از بهترین روانشناس هارو بیارن ی برنامه ۱۰ساله یا یک همچین چیزی بزارن یجورایی مثل جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن با همون روش یواش یواش رو مغز مردم کار کنن تا یواش یواش جمع بشه این مسخره بازیا.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها