خدمات هاوکینگ به دنیای علم چه بود؟

بیشتر ما ایرانیان هاوکینگ را با کتاب تاریخچه مختصر زمان می شناسیم.

خدمات هاوکینگ به دنیای علم چه بود؟

خبر فوری - چیزی بین فیزیک کوانتوم و نسبیت عام، دغدغه ی زمان، ارتباط بین سیاه چاله و شروع زمان.

استیون هاوکینگ کیست؟

در سال ۱۹۸۸ استیون هاوکینگ کتاب تاریخ کوتاهی از زمان را نوشت، که مفاهیمی بنیادی در آن آورده شده است. و توسعه ای جدید در زمینه نظریه ریسمان به وجود آورد. او به زبانی ساده و قابل فهم برای عامه پیچیده ترین مسائل فیزیک جدید و کیهان شناسی و مخصوصا ماهیت زمان و فضا را بررسی کرده و نظریات و محاسبات خودش را شرح داده است، بی آنکه خواننده را با فرمولها و معادلات ریاضی بغرنج گیج کند. نظریه نسبیت توسط استیون هاوکینگ کشف نشد، اما او آن را آنچنان تکامل داد که به هرکسی مربوط می شود. به ازای این کار او، آکادمی های فراوانی او را تحسین و تشویق کردند. نظریه نسبیت بیان می کند که فضا همانند زمان برای درک مهبانگ ها و چاله های سیاه نیاز است. نتایج نشان دادند که ترکیب درک نسبیت با تئوری کوانتوم و دیگر توسعه ها در قرن بیستم لازم است یکی از عواقب اعمال این درک این بود که او چاله های سیاهی را کشف کرد که کاملا سیاه نبودند و گاهی تشعشعاتی را از خود منتشر کرده، تبخیر و یا ناپدید می شدند.

هاوکینگ متولد شهر آکسفورد انگلستان بود و در رشته اختر فیزیک و کیهان شناسی تحصیل کرده بود. مهم ترین دستاوردهای او را می توان مطالعات دقیق و طولانی او بر روی سیاهچاله ها دانست.

از هاوکینگ کتاب هایی مانند جهان در پوست گردو و تاریخچه مختصر زمان منتشر شده است.

جالب است بدانید که هاوکینگ وقتی فقط ۲۱ ساله بود به او گفتند که بر اثر بیماری ای ال اس دو سال دیگر می میرد. اما چنین نشد و هاوکینگ به حیات خود تا ۷۶ سالگی ادامه داد. از این رو بسیاری او را سمبل امید و جنگجیدن با بیماری می دانند.

مهم ترین دستاوردهای علمی و تحقیقات هاوکینگ به شرح زیر است:

زمینهٔ پژوهشی اصلی وی کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی است. از مهم‌ترین دستاوردهای وی مقاله‌ای است که به رابطهٔ سیاه‌چاله‌ها و قانون‌های ترمودینامیک می‌پردازد. او نشان می‌دهد که سیاه‌چاله‌ها بعد از مدتی به وسیلهٔ زوج‌های ذرات مجازی که در افق رویداد آن تشکیل می‌شود، نابود می‌شوند که همین زوج ذرات پیش‌بینی می‌کند که سیاه چاله ها باید امواجی از خود تابش کنند، که امروزه این امواج به نام تابش هاوکینگ (و گاهی تابش بِکستِین-هاوکینگ) خوانده می‌شوند.

مقالهٔ مشترک استیون هاوکینگ و پنروز که در سال ۱۹۷۰ منتشر شد و ثابت می‌کرد که اگر نسبیت عام درست باشد و جهان دارای آن مقدار ماده که مشاهده می‌کنیم باشد، باید تکینگی انفجار بزرگ در گذشته رخ داده باشد.

او با کیپ ثورن دربارهٔ اینکه ماکیان ایکس یک سیاهچاله نیست یک شرط‌بندی علمی داشته‌است. او همچنین طرف بازنده در نبرد مشهور هاوکینگ-ساسکیند است.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    داوریهای به اصطلاح دانشمندان علوم زمینی و آسمانی، که بدون داشتن دست رسی به کمال حقایق موجودات با برخی از نظریات موجود ناقص در باره موجودات حقیقی یا فرضی انجام می گیرند در حالی که انبوهی از سئوالهای بی پاسخ نسبت به این داوریها وجود دارد ، هرگز نمی توانند عین حقیقت باشند چنانکه نفی قطعی یا تشکیک در وجود حقایق غیر قابل انکار با این داوریها در تضاد با علم و منطق است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها