ادعاي احمدي‌نژادي‌ها درباره بازجويي مشايي

اواخر اسفند ۹۶ بود که یاران نزدیک احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی، بازداشت و زندانی شدند.

ادعاي احمدي‌نژادي‌ها درباره بازجويي مشايي

به گزارش خبر فوری به نقل از شرق ، اواخر اسفند ۹۶ بود که یاران نزدیک احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی، بازداشت و زندانی شدند؛ اولی بازداشت است و دوره رسیدگی به پرونده و بازپرسی را می‌گذراند و دومی ۱۵ سال محکومیت خود را در زندان سپری می‌کند. هر دو اما خبرسازند؛ بقایی با اعتصاب غذا و مشایی با شایعه‌هایی که درباره روند بازجویی و بازپرسی او منتشر می‌شود.

روز گذشته سایت و کانال دولت بهار، متعلق به حامیان احمدی‌نژاد، مدعی شد: «شنیده‌ها حاکی‌ است علی‌رغم گذشت شش روز از پایان بازپرسی و اخذ آخرین دفاعیات... در غیاب بازپرس، همچنان به بازجویی از مهندس اسفندیار رحیم‌مشایی ادامه می‌دهند و در این راستا از افرادی همچون عباس غفاری برای تشدید فشار روحی و روانی بر ایشان بهره می‌گیرند». در ادامه این پیام، دولت بهار توضیح داد که «‌بر اساس قانون، پس از پایان بازپرسی و اخذ آخرین دفاعیات، باید متهم به بند عمومی منتقل و سپس با تعیین قرار مناسب اعم از وثیقه، کفیل یا قرار التزام، آزاد شود».
جن‌گيرها در بازداشت
فارغ از صحت یا سقم این ادعا، دوباره نام «عباس غفاری» توجه‌ها را به خود جلب کرد. در چهار سال اول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، شایعه‌های زیادی درباره او و اطرافیانش مطرح بود؛ یکی از این شایعه‌ها حضور «رمال» و «جن‌گیر» در حلقه نزدیک دولت‌ او بود. این گمانه وقتی تقویت شد که در رقابت‌های انتخاباتی سال ۸۸، این موضوع به‌عنوان نقد از سوی رقیبان رئیس‌ دولت بیان شد. هرچند در آن زمان این مدعا به‌شدت تکذیب شد، اما یکی، دو سال بیشتر زمان لازم نبود (سال ۹۰) تا اولین وزیر اطلاعات احمدی‌نژاد، محسنی‌اژه‌ای که البته در اواخر همان دولت كنار گذاشته شده بود، این‌بار در کسوت سخنگوی قوه‌ قضائیه در کنفرانس مطبوعاتی با تأیید خبر دستگیری دو «جن‌گیر»، آنها را «جن‌گیر دولتی» بخواند و بگوید: «دو جن‌گیر دولتی بازداشت شده‌اند و برای این افراد کیفرخواست و قرار مجرمیت صادر شده و پرونده آنها در حال رسیدگی است». احمدی‌نژاد البته پیش‌تر-حدود یک ماه بعد از بازداشت غفاری- در پاسخ به خبرنگاران گفته بود: «اون‌ها رو که دستگیر کردن، خیالشون راحت شد، ول کنید دیگه. بذارید دولت به کارش برسه؛ یعنی آن سفینه‌ای هم که فرستادیم بالا، کار جن‌ها بود؟».
اردیبهشت سال ۹۰، «میثم تولایی»، فعال رسانه‌اي اصولگرا، در یادداشتی که در سایت «شفاف» -از رسانه‌هاي حامي و نزديك به محمدباقر قاليباف- منتشر شد، ادعاهای جدیدی مطرح کرد. او با اشاره به بحث احتمال حمله آمریکا به ایران در دوره اول تصدی‌گری احمدی‌نژاد (که در مناظره رضایی و احمدی‌نژاد هم مطرح شده بود)، مدعی شد منبعی آگاه در‌این‌باره توضیح داده که در بحث حمله نظامی به ایران (که بارها در مقامات بالا مطرح شده بود)، احمدی‌نژاد همواره منکر این احتمال می‌شد. تولایی در ادامه می‌نویسد: «این مسئول سابق (منبع آگاه) گفت ما بعدا فهمیدیم بحث غیب‌گویی آقای خاص (احمدی‌نژاد) از کجا نشئت می‌گیرد، اما به خاطر نظام حرفی نزدیم». نگارنده در انتها خبر دستگیری دو جن‌گیر را تأیید می‌کند تا تیتر نوشته «پرده‌برداری از یک واقعیت» نیز موضوعیت پیدا کند: «این‌روزها بسیاری از دوستان تماس می‌گیرند یا از طرق مختلف سؤال می‌کنند که قضایای دو رمال و جن‌گیر چیست و آیا صحت دارد یا خیر؟ همین‌جا کوتاه می‌گویم که ماجرا صحیح است و علی یعقوبی و عباس غفاری هم دستگیر شده‌اند».
ماه عسل اصولگرایان پایان یافته بود و هر روز فاصله بهاری‌ها از مابقی اصولگرایان بیشتر می‌شد. حالا حامیان دیروز نیز دولت را به رمالی و جن‌گیری متهم می‌کردند. هرقدر این بحث پردامنه‌تر می‌شد، توجه‌ها نیز به اسفندیار رحیم‌مشایی بیشتر می‌شد. وجود جن‌گیر در سطوح دولت با کلمه جدید «جریان انحرافی» گره خورد؛ کلمه/برچسبی که نه ابتکار اصلاح‌طلبان که ساخته اصو‌لگرایان بود. هرچند هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه خود با ویژه‌نامه نورورزی ۹۳ «شرق» مدعی شده بود هشت سال پیش گفته بود این جریان «انحرافی» است، اما به‌ نظر می‌رسد باید اعتبار جاانداختن این کلمه را به اصولگرایان داد. جن‌گیری فرصتی شد برای تسویه‌حساب سیاسی و چیزی که در این بین گم شد، نوع ارتباط دستگیرشدگان با احمدی‌نژاد و مشایی بود.
دولت و حامیانش هرگز این اتهام‌ها را نپذیرفتند. مهدی کوچک‌زاده فروردین ۹۳ در مصاحبه با «میزان» هنگامی که بحث به مشایی می‌رسد، از عباس غفاری نیز نام می‌برد و می‌گوید: «آنچه در رسانه می‌گویند مشایی یک آدم بی‌اخلاق، جن‌گیر، رمال، مال‌مردم‌خور، سه‌هزار میلیارد بدزد است، یکی یکی معلوم شد دروغ است. عباس غفاری چه شد؟ بازجوی عباس غفاری در دفتر من در حضور آقایان زارعی، حسینیان، کوثری و بنده گفت «ما از عباس غفاری پرسیده‌ایم شما که کار هم نمی‌کنید زندگی خود را چگونه می‌گذرانید؟ او جواب داد با پولی که مریدانم به من می‌دهند زندگی می‌کنم و از او پرسیده‌ایم که مریدان شما چه کسانی هستند که او گفته است آخرین‌بار از فلان ‌کس ٢٠ میلیون تومان گرفته‌ام». درحال‌حاضر عباس غفاری چه شده است و کجاست؟ چرا در آن زمان آن‌قدر برجسته شد و امروز هیچ حرفی از او نیست؟ اگر مشایی آن‌قدر که می‌گفتند پرونده سیاهی داشته است، چرا درحال‌حاضر در دستگاه قضائی محاکمه نمی شود؟». کوچک‌زاده در ادامه این مصاحبه، تأکید می‌کند که عباس غفاری در بازجویی هرگونه ارتباط با مشایی را انکار کرده است. سیاست در ایران چند چرخ خورد تا کوچک‌زاده نیز بعد از نامزدشدن احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶، موضع خود را در قبال او تغییر دهد.
گفتنی است در همان سال دستگیری این دو جن‌گیر، اعتراف‌هایی از سوی سایت‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف ، منتسب به عباس غفاری منتشر شد که از سوي منابع مستقل تأييد نشد. حالا در ابتدای سال ۹۷، «دولت بهار» مدعی شده عباس غفاری در حال افزایش فشار بر اسفندیار رحیم‌مشایی است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها