چند نکته جالب درباره کوچکترین کشور جهان :

واتیکان، کشوری با بیشترین مصرف مشروبات الکلی، بهترین سیستم پستی جهان وراه آهنی سیصد متری

واتیکان کشوری است با بیشترین میزان مصرف مشروب در جهان که البته کوتاهترین خط ریل جهان را هم در اختیار دارد. این کشور کوچک دارای بیشترین توریست در جهان هم هست.

واتیکان، کشوری با بیشترین مصرف مشروبات الکلی، بهترین سیستم پستی جهان وراه آهنی سیصد متری

به گزارش خبر فوری و به نقل از تلگراف، واتیکان کوچک‌ترین کشور جهان است که خود درون پایتخت کشوری دیگر یعنی ایتالیا و شهر رم جای گرفته است. واتیکان تنها از یک شهر تشکیل شده و مرکز فعالیت کلیسای کاتولیک‌های جهان به شمار می‌رود. این کشور محل اقامت پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان است

در زیر به برخی از جالبترین نکات در مورد واتیکان، این کشور کوچک اشاره می‌کنیم:

مردم واتیکان بیشتر از مردم هر کشور دیگری در جهان نوشیدنی‌های الکلی و شراب می‌نوشند:

وشاید ظاهر مذهبی کشور واتیکان کمی ما را گیج کند، اما واتیکانی ها در سال حدود 54.26 لیتر انواع شراب را می‌نوشند و از این حیث رکورد دار هستند. انواع شراب در این کشور وجود دارد و در بسیاری از مهمانی ها و مراسم های سنتی توزیع می‌شود که برخی همین را علت فراوانی استعمال انواع شراب در این کشور کوچک می‌دانند.

کوتاه ترین مسیر ریلی و راه آهن را در جهان دارد:

کل مسیر ریلی واتیکان حدود 300 متر است. دو ایستاگاه باربری و یک ایستگاه معمولی دارد. تنها کاربری این مسیر، حمل و نقل برخی کالاهای سنگین است. البته بیشتر جنبه نمایشی و سمبلیک دارد چرا که عملا این مسیر هیچ مسافری را جابه جا نمی‌کند.

به نسبت جمعیت کشور، بیشترین تعداد توریست را در جهان دارد:

تعداد افراد بومی و محلی واتیکان فقط 800 نفر است. در حالیکه جاذبه های فرهنگی و مذهبی و تاریخی واتیکان و به خصوص موزه مشهورش حدود 5.5 میلیون توریست را سالانه به خود جذب می‌کند.

پاپ ارتش خصوصی دارد با لباسهایی بسیار جالب که به دوره رنسانس برمی‌گردد:

این ارتش از 135 سرباز سویسی تشکیل می‌شود که همگی مامور حفاظت از پاپ هستند. عمر این ارتش بسیار زیاد است و به 500 سال قبل می‌رسد. اعضای این ارتش کوچک همگی باید سویسی بوده و علاوه بر کاتولیک بودن حتما باید تحصیلات آکادمیک داشته باشند. نگهبانها همگی باید بین 18 تا 30 سال سن داشته باشند و قدشان هم باید حدود 174 سانتی متر باشد.

اما قسمت جالبتر، لباس رسمی سربازان این ارتش کوچک است. نوع پوشش این لباسها قدیمی بوده و ترکیب چهار رنگ قرمز و آبی و زرد و نارنجی بسیار آن را مفرح وجالب کرده است. علاوه بر اینکه نوع یونیفورم سربازان واتیکانی به دوره رنسانس برمی‌گردد، سلاح آنها هم سنتی است. زوبین و شمشیر و تبرزین سلاحهای اصلی این ارتش کوچک را تشکیل می‌دهد. البته در کنار این سلاحها از اسلحه های مدرن مانند تفنگ هم استفاده می‌شود.

یکی از بهترین مراکز و سیستمهای پستی جهان را دارد:

به علت روابط خاص کلیسا با مردم، واتیکان بیشترین تعداد رد و بدل شدن نامه را در سراسر جهان دارد. این امر باعث شده که واتیکان دارای بهترین مراکز پستی در جهان باشد و اتحادیه جهانی پست این کشور را در رتبه اول کیفیت و کمیت پست در جهان قرار دهد. بسیاری از اهالی رم ترجیح می‌دهند به واتیکان آمده و به جای استفاده از مراکز پستی ایتالیا، کارهای پستی خود را در آنجا انجام دهند.

هیچ یک از اهالی واتیکان متولد این کشور نیستند:

قانون شهروندی در واتیکان نه بر اساس تولد بلکه بر اساس مقام یا نسبت یا پرورش در این کشور است. به طور مثال بسیاری از کاردینالها یا سیاستمداران پس از انتخاب شدن توسط شورا یا پاپ و اعطای مقام، به واتیکان سفر کرده و در آن کشور اقامت می‌گزینند.

تنها کشوری است که در لیست یونسکو قرار دارد:

خود کشور ایتالیا یکی از رکورد داران لیست یونسکو است. بیش از 50 مکان تاریخی و فرهنگی در ایتالیا وجود دارد که نامشان در لیست یونسکو ثبت شده است اما فقط واتیکان است که نامش به عنوان یک کشور کامل در لیست آثار تاریخی و میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها