برخی مدارس شیراز ‌با چند ریشتر زلزله فرو می‌ریزد/‌کارخانه روغن نباتی شیراز ‌بمب ساعتی است

برخی مدارس شیراز ‌با چند ریشتر زلزله فرو می‌ریزد/‌کارخانه روغن نباتی شیراز ‌بمب ساعتی است

به گزارش خبرگزاری تسنیم علیرضا پاک‌فطرت عصر امروز در جلسه علنی شورای شهر شیراز اظهار داشت: اگر درب یکی از این مدارس را جدا کنیم می‌گویند فصل سرد بچه‌های مردم را دچار مشکل نکنید و تابستان می‌گویند فصل ثبت‌نام است، اما اگر حریقی رخ دهد ما مقصر تلقی می‌شویم.

پاک‌فطرت به وضعیت صنوف در شهر شیراز نیز اشاره و بیان کرد: 52 صنف با سازه‌های پیچ و مهره‌ای در فضای مشاع و مجاور مانند راه پله برخی مجتمع‌های تجاری فعال است و اگر اتفاقی بیفتد آتش‌نشانی نمی‌تواند وارد شود.

پاک‌فطرت با اشاره به وجود یک مرکز تجاری در مرکز شیراز که بدون پایان کار و بدون اجازه شهرداری، از سه سال قبل تاکنون فعال است، گفت: این مرکز تجاری علاوه بر واحدهای تجاری پیش‌بینی شده در طراحی اصلی، تعداد زیادی غرفه و مغازه را با استفاده از سازه‌های پیش ساخته در مسیر تردد مردم و در فضاهای مشاع ایجاد کرده که هنگام بروز مشکل، در مسیر خروج افراد و ورود نیروهای امدادی و آتش نشانی ایجاد اخلال می‌کنند.

شهردار شیراز با بیان اینکه حکم تخریب این ساختمان از کمیسیون ماده 100 داده شده اما مالک از دیوان رای خلاف رای کمیسیون را دریافت کرده است، گفت: مگر یک شهردار چند بار می‌تواند به دادگاه برود پاسخگو باشد. در وقوع یک مشکل و بحران مسائل زیادی دست به دست هم می‌دهند، اگر در همین مجتمع اتفاقی بیفتد، همه بدانند شهرداری به آن مجوز نداده است.

شهردار شیراز به تجهیزات فنی موجود در شیراز برای مواقع بحران اشاره و تصریح کرد: امکانات و تجهیزات فنی و نیروی انسانی تخصصی مجموعه‌های مختلف شهرداری به ویژه آتش نشانی در حد استانداردهای اروپایی است اما شهردار شهری نظیر شیراز اختیارات شهرداران شهرهای اروپایی را ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری مظلوم است بیان کرد: قبل از بحران همه رئیس هستند اما در مواقع بروز بحران و بعد از آن همه خود را کنار می کشند و شهرداری مسئول و مقصر می ‌شود. شهرداری مگر حق دارد جایی را به دلیل استاندارد نبودن تعطیل کند؟ یکی از این موارد ساختمان پلاسکو در تهران بود؛ در شیراز هم چنین اماکنی وجود دارد.

شهردار شیراز به خطراتی که هتل‌های واقع در خیابان رودکی شیراز را تهدید می‌کند اشاره کرد و افزود: سازمان آتش‌نشانی شیراز به لحاظ تجهیزات فنی سطح مناسبی را دارد اما نردبان 54 متری این سازمان در خیابانی نظیر رودکی، قابلیت استفاده را به دلیل باریک بودن عرض معبر، ندارد.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه همه نشسته‌اند که حادثه‌ای رخ دهد و به شهردار و شهرداری و شورا انتقاد کنند، گفت: نیروهای آتش‌نشانی شیراز در سال‌های اخیر توسط تکاورها و کماندوهای ارتش آموزش داده شده‌اند و به لحاظ توانایی، هوش و تخصص در سطحی بالا قرار دارند اما همه چیز تجهیزات و نیروی انسانی نیست.

پاک فطرت به وجود ساختمان‌های اداری و مسکونی غیر ایمن در شیراز اشاره و خواستار توجه مسئولان به این موضوع شد و گفت: راهکار مقابله با این مشکلات، ایجاد مدیریت واحد شهری و دادن اختیار کافی به شهرداری و شورا برای اجرای قوانین است.

وی به وضعیت کارخانه روغن نباتی که در دل شیراز واقع شده اشاره کرد و گفت: کارخانه روغن‌نباتی شیراز برای این شهر همانند یک بمب ساعتی است و بارها به این کارخانه اخطار داده‌ایم اما هنوز از شهر خارج نشده است.

شهردار شیراز همچنین به زوایای مختلف حادثه پلاسکو اشاره کرد و خاطرنشان کرد : این حادثه نشان داد مدیریت یکپارچه شهری باید شکل بگیرد، نمی‌شود به شورا و شهردار اختیار نداد و بعد تقصیرها را بر گردن آنها انداخت در شرایط فعلی شهرداری فقط می‌تواند اخطار دهد و اخطار ضمانت اجرایی ندارد و چنانچه بارها در مورد کارخانه روغن نباتی شیراز هشدار دادیم که مخازن آمونیاک آن بمب است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها