شهر جدید "تیس" جاذبه گردشگری و صنعتی

شهر جدید "تیس" جاذبه گردشگری و صنعتی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شهر جدید "تیس" که طرح جامع آن طی روزهای ۴ و ۵ بهمن ماه رونمایی شد از ظرفیت‌های بکر و بالقوه‌ای در زمینه‌های گردشگری و صنعتی برخوردار است.

محسن نریمان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از مدتها قبل بحث جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای توسعه سواحل مکران که در استان سیستان و بلوچستان و دریای عمان واقع شده مطرح بود. این منطقه استعداد بالقوه‌ای دارد که باید در جهت رونق اقتصادی از آن استفاده کرد. بر همین اساس سوژه های سرمایه گذاری طی همایشی در روزهای ۴ و ۵ بهمن ماه توسط مقامات استانی برگزار شد که معاون اول رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر بهداشت، وزیر دفاع، بنده و سایر مسوولان ذی ربط از وزارت نفت، سایر وزارتخانه ها، مقامات استانی و مهمانانی که برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده بودند برگزار شد.

وی افزود: در این همایش بسته های سرمایه گذاری ارایه و توضیح داده می شود. کسانی که تمایل دارند در این بخش سرمایه گذاری کنند با قسمتهای ذی ربط تفاهم نامه امضا می کنند و بعد قراردادها منعقد می شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این‌که طرح شهر جدید تیس حدود سه ماه قبل در شورای عالی شهرسازی به تصویب رسید گفت: این شهر جمعیتی حداقل ۱۵۰ هزار نفره را خواهد داشت. این طرح تلفیقی هم اسکان مردم را پاسخ می دهد و هم تلاش می کنیم حاشیه نشینی ناهنجاری که باعث آزار منطقه می شود را سر و سامان بدهیم. هم‌چنین با توجه به صنایع جدیدی مثل پتروشیمی، مثل توسعه بندری، سرمایه گذاری با اعتبارات دولتی، سرمایه گذاری خارجی توسط هندی ها و دیگر صنایعی که منطقه نیاز به آن دارد، سرریز جمعیتی می‌تواند به این منطقه بیاید و اسکان یابد.

به گفته نریمان، شهر "تیس" در بهترین نقطه در ساحل دریای عمان قرار گرفته که قطعا از نظر گردشگری نقطه ای مناسب خواهد بود. سوژه های سرمایه گذاری در بخش گردشگری، خدماتی، اقتصادی، تجاری و بسیاری دیگر از ظرفیت‌ها می تواند پاسخگوی نیاز منطقه باشد. این شهر جدید که بین چابهار و کنارک شکل خواهد گرفت می تواند نسل نو شهرهای جدید در ساحل دریای عمان به عنوان یکی از طرحهای مهم تدبیر و امید باشد.

موقعیت جغرافیایی شهر جدید تیس

نریمان خبر داد: کلنگ شهر جدید تیس قبل از پایان سال جاری زده می‌شود. البته در این همایش هم تقریبا شرایط این امر فراهم بود ولی مقامات استانی پیشنهاد دادند با توجه به اهمیت این شهر، موضوع مهم کلنگ زنی آن در برنامه‌ای جداگانه انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشنهاد ایجاد شهر تیس با حضور استاندار سیستان و بلوچستان در شورای عالی شهرسازی گفت: تلاش می کنیم یک شرکت مستقل عمران برای شهر جدید که قبلا به صورت نیمه فعال وجود داشت فعال کنیم و در قالب شرکت، کارها را ادامه دهیم. دیروز فعالان پتروشیمی بخش خصوصی منطقه اعلام کردند به ۱۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارند که در آینده نزدیک شرکت شهرهای جدید قرارداد اجرایی در این خصوص با آنها امضا می‌کند که ظرف ۵ سال آینده بتوانیم با مشارکت خود آنها بسترساز ایجاد ۱۰ هزار وواحد مسکونی برای نیازهای این گروه باشیم.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی هم اعلام کردند در بخشهای دیگر این شهر آماده حضور هستند. ما برای اینکه بتوانیم شهری با هویت ایرانی اسلامی داشته باشیم و همچنین از تجارب کشورهای خارجی استفاده کنیم تعاملهایی با کشورهایی که در این رابطه تجربه دارند برقرار می‌کنیم. در یک شهر، مجموعه ای از المانهای ساختمانی وجود دارد و ساخت هریک از بخش‌های گردشگری، درمانی، خدماتی، ساخت و ساز، مسکونی و تجاری می‌ تواند زمینه‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کند.

نریمان، اقبال از شهر جدید تیس را بسیار خوب دانست و افزود: با توجه به ویژگی های منطقه و اقبالی که طی این دو روز مشاهده کردیم فکر می کنم از نظر سرمایه گذار مشکلی نخواهیم داشت؛ زیرا تلاشمان این است که بیشتر کارها مردم محور باشد و بتوانیم از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم. ما هم زمینه ها را در اختیار قرار می دهیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تاکید کرد: شهر تیس به تنهایی نمی تواند زمینه جذب سرمایه‌گذاری فراهم کند بلکها اقداماتی که در فراسوی این شهر و بخصوص در استان سیستان و بلوچستان انجام می‌شود به این شهر کک می‌کند؛ به طور مثال توسعه بندر چابهار توسط وزارت راه و شهرسازی می تواند زمینه ساز توسعه منطقه باشد. هم‌چنین کارخانه بزرگ پتروشیمی منطقه و سایر صنایعی که به منطقه می آید به آن رونق می‌دهد. در حال حاضر بحث حمل و نقل دریایی و ریلی از اولویت‌ها است که در حال فراهم کردن اجرای آن هستیم.

نریمان تصریح کرد: برنامه ما این است که شهر جدید تیس را به خطوط ریلی و جاده‌ای مجهز کنیم. درخصوص نیاز آبی نیز برای جمعیت فعلی می‌توانیم پاسخگو باشیم ولی برای تامین و ایجاد تاسیسات آب شرب در آینده با وزارت نیرو هماهنگی لازم صورت می‌گیرد.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها