برخلاف تصور عموم "سونامی سرطان" در ایران نداریم/ نباید در بین مردم ترس ایجاد کنیم

برخلاف تصور عموم "سونامی سرطان" در ایران نداریم/ نباید در بین مردم ترس ایجاد کنیم

به گزارش خبرگزاری تسنیم پوریا عادلی ظهر امروز به مناسبت هفته ملی پویش مبارزه با سرطان در نشستی به میزبانی خبرگزاری تسنیم ، با بیان اینکه آن ترسی که از سرطان در جامعه وجود دارد واقعای نیست، اظهار داشت: برخلاف شایعات مطرح شده چیزی به نام سونامی سرطان در ایران نداریم، روند سرطان در کشورمان روبه افزایش است ولی از آمار جهانی بالاتر نیست.

وی با اشاره به علل افزایش سرطان افزود: شناخته شدن بیماری، به‌گونه‌ای که در گذشته این بیماری به راحتی شناخته نمی‌شد، حذف بیماری‌های دیگر از جمله وبا نیز از دیگر عوامل افزایش سرطان است.

فوق تخصص رادیوتراپی و آنکولوژی تصریح کرد: 40 درصد سرطان‌ها قابل درمان و 30 درصد نیز قابل کنترل و عمر طولانی هستند، برای 30 درصد دیگر نیز اقدامات تسکینی انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه امروزه برای مواد غذایی از کودهای شیمیایی استفاده می‌کنیم ولی آیا می‌توان کودهای شیمیایی را حذف کرد، خاطرنشان کرد: باید به سمت تولید غذاها و مواد ارگانیک حرکت کنیم.

عادلی با اشاره به اینکه فست‌فودها با زندگی امروزه انسان‌ها عجین شده‌اند، بیان کرد: نمی‌توانیم فست‌فودها را حذف کنیم اما می‌توانیم مصرف آنها را به حداقل کاهش دهیم و بر تولیدات نظارت داشته باشیم، در همین راستا کارخانجات سوسیس و کالباس باید استانداردها را رعایت کنند.

وی گفت: مردم می‌توانند همین امروز استفاده از قلیان، سیگار، مشروبات الکلی و غیره را قطع کنند، اگر این کارها را نکنیم در آینده با فاجعه سونامی سرطان مواجه می‌شویم در موضوعات فرهنگی همیشه نمی‌توان با ممنوعیت پیش رفت بلکه باید تفریحات جایگزین هم مطرح شود.

فوق تخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان اینکه روند سرطان در شهرهای مختلف کشور تقریباً به یک روال است، افزود: گاهی یک نوع سرطان در برخی مکان‌ها بیشتر است، در اصفهان نیز در برخی قسمت‌ها تجمع بیماری داریم و سرطان معده و دستگاه‌ گوارشی روبه افزایش است.

وی با اشاره به اینکه هر چقدر به سمت توسعه برویم بیماری‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: باید با اطلاع‌رسانی و رعایت صحیح بدون اینکه ترس ایجاد کنیم گام برداریم، ترس از خود بیماری هم بدتر است.

عادلی با بیان اینکه چایخانه‌ها و قلیان در سفره خانه‌‌های سنتی باید جمع شوند، خاطرنشان کرد: تفریحات جایگزین از جمله استخر و سینمای ارزان باید اضافه شوند، آن لذتی که مردم از قلیان می‌برند به خاطر قلیان نیست بلکه به خاطر دور هم جمع شدن‌هاست.

وی با اشاره به اینکه با وجود اقدامات خوبی که صورت گرفته این کار هماهنگی ملی می‌طلبد، بیان کرد: معتقدم شهرداری‌ها بسترساز مناسبی برای این اقدامات هستند، امروزه کارکرد شهرداری‌های مدرن با گذشته فرق کرده است.

فوق تخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان اینکه پزشکان در این راستا می‌توانند تولید فکر و محتوا کنند اما برای دوام این کار توانشان به ویژه در اطلاع‌رسانی محدود است، گفت: ستون نخست رسانه‌ها هستند که هم می‌توانند نقش مثبت و هم نقش منفی ایفا کنند، اما باید این اطلاع رسانی بدون ترس و سیاه‌نمایی باشد.

وی افزود: آیا می‌توانیم موبایل را حذف کنیم ولی می‌توانیم برای فرزندانمان به ویژه زیر 12 سال موبایل نخریم، می‌توانیم کمتر مکالمه داشته باشیم، می‌توانیم در اتاق خواب موبایل را خاموش کنیم و از شارژ استفاده نکنیم.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها