سفر اروپایی‌ها به ایران ۵۰ درصد رشد کرد

سفر اروپایی‌ها به ایران ۵۰ درصد رشد کرد

زهرا احمدی‌پور در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی با موضوع ظرفیت‌های رسانه‌ای حوزه گردشگری اظهار داشت: در نخستین روزهای حضور در سازمان میراث فرهنگی و در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری یکی از اولویت‌هایی که مطرح کردم همین موضوع بود که باید با معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌ها و فرصت‌های گردشگری در ایران بتوانیم به جذب گردشگر کمک کنیم.

احمدی‌پور ادامه داد: ضمن اینکه روز گذشته در دیدار مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و در جلسه‌ای که با وی داشتیم قرار شد برای نوروز 96 در پروازهای KLM ، ایران را به‌عنوان یک مقصد جهانی معرفی کنند. همچنین در همین خصوص و با هدف اطلاع‌رسانی بیشتر و مناسب‌تر شورای هماهنگی اطلاع‌رسانی را تشکیل دادیم.

وی هم‌چنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص انسجام و فشردگی برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی و هماهنگی روابط عمومی‌های ستادی این سازمان نیز گفت: عمده برنامه‌هایی اجرایی مربوط به تقویم سال 95 است که با تدوین برنامه‌های سال 96 این مشکلات رفع خواهد شد ضمن اینکه شورای هماهنگی اطلاع‌رسانی که در سازمان میراث فرهنگی تشکیل‌ شده است نقش مهمی در برنامه‌ریزی‌های بهتر در این خصوص دارد.

حفاظت از بناهای تاریخی بعد از حادثه پلاسکو

‌احمدی‌پور در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت ایمنی بناهای تاریخی با توجه به حادثه دل‌خراش ساختمان پلاسکو گفت: بعد از این اتفاق جلساتی در دولت آغاز شد که این جلسات در قالب کارگروه دنبال می‌شود و در این کارگروه تمامی بناهایی که نیاز به حفاظت دارند بررسی می‌شود که در ذیل همین کارگروه، بناهای تاریخی نیز موردتوجه قرار دارد و بر همین اساس دستورالعملی را برای مدیران به‌منظور شناسایی و حفاظت از بناهای تاریخی ارسال کردیم.

وی در خصوص امکانات اداری و وضعیت اموال سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: این موضوع به تصمیم نادرست در چند سال پیش در سازمان باز می‌گردد که براساس آن تصمیم نادرست دو معاونت سازمان به استان فارس و استان اصفهان منتقل شدند که در این انتقال و جابه‌جایی بخشی از اموال اداری دچار آسیب‌هایی شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ به سؤالی در خصوص وزارتخانه شدن این سازمان نیز گفت: فکر نمی‌کنم وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی راهکاری برای حل مشکلات این سازمان باشد چراکه عمده مشکلات سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به این خاطر است که این سازمان یک سازمان مرکب است و برای بهبود وضعیت باید این سازمان بتواند به‌صورت متوازن در هر سه حوزه فعالیت کند.

احمدی‌پور همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص نشریات تخصصی حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: این‌ یک ظرفیت بسیار مهم است که در تهران و استان‌ها وجود دارد و از روابط عمومی سازمان خواسته‌ام تا فهرستی از نشریات را تهیه و برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص داشته باشم.

رشد 50 درصدی ورود گردشگران اروپایی

دست‌یابی به سند چشم‌انداز ایران 1404 سؤالی بود که از سوی خبرنگاری مطرح شد که احمدی‌پور در پاسخ به این سؤال نیز گفت: گردشگری ارتباط مستقیم با مسائل سیاسی دارد و به‌عنوان‌ مثال زمانی که فضای سیاسی کشور مناسب باشد و تعامل بین‌المللی افزایش‌یافته باشد شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی هستیم و آنچه اهمیت دارد این است که در این حوزه باید با رشد متعادل پیش برویم کما اینکه در حال حاضر شاهد رشد 50 درصدی ورود گردشگران اروپایی به کشور هستیم.

احمدی‌پور افزود: اگر با همین روند تعاملی و رشد متعادل پیش برویم به آنچه در سند چشم‌انداز 20 ساله نظام در افق ایران 1404 ذکرشده، یعنی دست‌یابی به 20 میلیون گردشگر خارجی، خواهیم رسید.

وی افزود: زیرساخت‌ها دارد به‌شکل مناسبی تأمین می‌شود، توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی، افزایش ساخت هتل‌ها، توسعه صنعت ریلی و... همه و همه ظرفیت‌های مناسبی برای رشد صنعت گردشگری است.

احمدی‌پور هم‌چنین به ظرفیت‌های ایران در حوزه گردشگری مذهبی نیز اشاره کرد و گفت: سه شهر مشهد، قم و شیراز مقاصد مهمی در توسعه گردشگری مذهبی هستند و در ایران ظرفیت بسیار بالایی در این خصوص داریم که البته در کنار این نوع از گردشگری، گردشگری سلامت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در این حوزه نیز به دلیل قیمت مناسب خدمات پزشکی و نیز تخصص بالای پزشکان ایران شاهد این هستیم که ایران یکی از مقاصد گردشگری سلامت است.

پیگیری مهدیه عابدزاده در مشهد

موضوع مهدیه مرحوم عابدزاده در مشهد و اعلام نظرهای متفاوت در خصوص ثبت آن و حفاظت از بناهای تاریخی دومین کلان‌شهر ایران نیز سؤالی بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد که احمدی پور در این خصوص نیز گفت: اعلام نظر ثبت ملی این بنای تاریخی یک اشتباه بود که از سوی معاون میراث فرهنگی استان خراسان رضوی صورت گرفته که این نقل‌قول و اظهارنظرهای بعدی از سوی مدیران استان قابل‌قبول نبود و تذکرات لازم داده‌شده است.

وی افزود: این بنا در کنار دیگر بناهای تاریخی در کشور باید حفظ شود چراکه ما در سازمان میراث فرهنگی موظف به صیانت از آثار تاریخی ثبت‌شده و صیانت از آثار واجد ارزش تاریخی هستیم.

احمدی‌پور در ادامه و در پاسخ به سؤالی در خصوص برند فروشی هیئت‌های اقتصادی به‌جای سرمایه‌گذاری نیز گفت: موضوع برندفروشی با سرمایه‌گذاری در ساخت هتل متفاوت است.

وی افزود: 20 هیئت اقتصادی از کشورهای مختلف دنیا برای ساخت هتل در یک کلاس مشخص به ایران آمده‌اند و با توجه به اینکه ما تجربه خوبی در ساخت کلاس خاصی از هتل‌ها مانند هتل‌های ایران‌گردی و جهانگردی داریم در این خصوص می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

صیانت از بازار تاریخی تهران

احمدی‌پور همچنین در خصوص حفاظت از بناهای تاریخی و نیز اقدامات حفاظتی برای بازار تهران گفت: در خصوص صیانت از آثار فرهنگی - تاریخی نامه‌ای را به وزیر کشور ارسال کردیم تا استانداران بخواهند تا صیانت از آثار فرهنگی - تاریخی در هر استان را پیگیری کنند.

وی افزود: در خصوص بازار تهران نیز با توجه به اینکه مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران عضو کارگروهی است که به‌تازگی در دولت باهدف حفاظت از بناهای تاریخی شکل‌گرفته است، این موضوع موردتوجه است و برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص صورت گرفته است.

معاون رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی نیز عنوان کرد: در خصوص ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی و موضوع استاندارسازی آنها به‌موازات پیش می‌رویم و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بهترین فرصتی است که می‌توان برای توسعه گردشگری از آن استفاده کرد و توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی می‌تواند منجر به تحقق اقتصاد محلی شده و می‌تواند باعث مهاجرت معکوس شود، زیرا توسعه گردشگری می‌تواند به درآمدزایی، ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و همدلی و تقویت همبستگی ملی کمک کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها