نمایش ۱۷۸ شئ تاریخی در نمایشگاه ۱۴ قرن هنر و تمدن اسلامی در مشهد

نمایش ۱۷۸ شئ تاریخی در نمایشگاه ۱۴ قرن هنر و تمدن اسلامی در مشهد

به گزارش خبرگزاری تسنیم محمدحسن طالبیان امشب در مراسم افتتاحیه نمایشگاه 14 قرن هنر و تمدن ایران در دوره اسلامی که در موزه کوهسنگی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: مردم ایران در طول قرن‌ها برای ارتقا هنر تلاش‌های زیادی داشته‌اند و خراسان به عنوان مهد فرهنگ و تمدن در این زمینه اقدامات زیادی انجام داده است.

وی ادامه داد: شاهد هستیم که اسلام هنر و هنرمند را تغییر داده و با وجود اینکه تمدن ایرانی حدود 10 هزار سال قدمت دارد در زمان اسلام آوردن مردم برای اعتلای فرهنگ اسلامی تلاش کرده و یکی از 3 حوزه تمدن اسلامی را در جهان ایجاد کردند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ایران خدمات زیادی در حوزه تمدن به جهان اسلام داشته است، خاطرنشان کرد: این خدمات در حوزه‌هایی مانند معماری در طول زمان در کشور ادامه داشته است.

طالبیان هنر اسلامی را ابزاری مناسب برای توسعه اسلامی در کشورهای شرق آسیا دانست و بیان کرد: نمایشگاه کنونی که نمونه‌ای از تلاش هنرمندان ایرانی است سیر تحول هنر و تمدن اسلامی را در رشته‌های مختلف مانند سفالگری، شیشه‌گری، فلزکاری، پارچه بافی و سایر هنرهای اسلامی را به دید عموم گذاشته که شاهد تأثیر فرهنگ اسلامی در این نمایشگاه هستیم.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه کنونی برخی از اشیای سایر موزه‌های جهان به نمایش درآمده که برخی از آنها برای نخستین بار در دید عمومی قرار گرفته است، تأکید کرد: حدود 178 قلم اشیای تاریخی در این موزه از سده‌های نخست اسلام تا پایان دوره پهلوی، گردآوری شده و یکی از 3 وظیفه که در مشهد 2017 بر عهده سازمان میراث فرهنگی بوده همین نمایشگاه است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ارتباط با سایر وظایف سازمان میراث فرهنگی در رویداد مشهد 2017، تصریح کرد: انجام حریم منظری برای آستان قدس رضوی و نامزدی میراث جهانی حرم مطهر رضوی نیز در حال مطالعه است که با توافق مسئولان حرم رضوی انجام می‌شود.

طالبیان موزه منطقه خراسان را یکی از مهم‌ترین موزه‌های کشور دانست و بیان کرد: این موضوع از نظر اهمیت در رده دوم قرار داشته و برای آن برنامه‌هایی در سطح جهانی در نظر گرفته شده است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها