ممنوعيت فروش فيلترشكن در كافي نت ها

دستور جديد پليس اماكن نيروي انتظامي به مراكز ارائه خدمات اينترنت ابلاغ شد.

ممنوعيت فروش فيلترشكن در كافي نت ها

پس از فيلترشدن تلگرام و با اختلال دسترسي عموم مردم به اين پيام رسان ميزان تقاضا براي استفاده از فيلترشکن افزايش يافت. موضوعي که باعث شده رئيس جديد پليس اماکن نيروي انتظامي به کافي نت هاي سراسر کشور هشدار دهد که از فروش و نصب هر نوع فيلترشکن به متقاضيان خودداري کنند و مانع از استفاده کاربران از سايت هاي غيرمجاز شوند.
رئيس اتحاديه کامپيوتر تهران مي گويد تاکيد مجدد رئيس جديد اماکن نيروي انتظامي به تازگي به دست اين اتحاديه براي ابلاغ به کافي نت ها رسيده که علاوه بر رعايت ضوابط تعيين شده در گذشته تاکيد بر عدم استفاده از فيلترشکن در کافي نت ها و فروش و نصب آن براي کابران هشدار داده شده است. مهدي ميرمهدي در اين باره به «دنياي اقتصاد» مي گويد: «قوانين و ضوابط انتظامي اختصاصي کافي نت ها از سوي معاونت نظارت بر اماکن عمومي پليس اطلاعات و امنيت تهران بزرگ ابلاغ مي شود که بر اساس اين ضوابط به نصب دوربين مداربسته نيز اشاره شده است و همچنين نصب تجهيزات دريافت از شبکه هاي ماهواره اي براي ارائه خدمات اينترنتي بدون اخذ مجوز از مبادي ذي ربط ممنوع است. از ديگر موارد مي توان به الزامي بودن ثبت مکانيزه مشخصات مراجعين برابر مدارک هويتي از قبيل نام و نام خانوادگي، کد ملي، تاريخ و ساعت ورود و خروج و کسب مجوز براي ارائه خدمات ارتباطي ديگر مثل تلفن اينترنتي اشاره کرد.»
به گفته او در حال حاضر نزديک به ۶۰۰ واحد صنفي تحت عنوان کافي نت در مجموعه اتحاديه رايانه تهران مجوز دريافت کرده اند که بيشترين حجم کار آنها مربوط به زمان ثبت اظهارنامه مالياتي است و عموما کافي نت ها بيشترين تخلفات را در اين زمان مرتکب مي شوند. او مي گويد در سال گذشته بيش از صد شکايت در زمان ثبت اظهارنامه مالياتي از کافي نت ها به ثبت رسيد. با اين حال ميرمهدي تاکيد مي کند که موديان بهتر است براي ثبت اظهارنامه مالياتيشان به کافي نت ها مراجعه کنند چراکه مسوولان اين صنف از سوي کارشناسان امور مالياتي مورد آموزش قرار گرفته اند و تمامي اظهارنامه ها با تاييد کارشناسان انجام مي شود.
به گفته رئيس اتحاديه رايانه تهران دو نوع کافي نت حضوري و غيرحضوري در شهر تهران فعال هستند که در نوع غيرحضوري برخي مجوزها به برخي از افرادهمچون حسابرسان مالي ارائه مي شود. او ادامه مي دهد:« افرادي که حسابدار هستند ممکن است کارمالي ۲۰ يا ۳۰ مجموعه را انجام دهند، بنابراين ثبت اظهارنامه مالياتي توسط همين افراد انجام مي شود و مسوول کارهاي روزمره خودشان هستند. از سوي ديگر کافي نت هاي حضوري ملزم به ارائه خدمت به مراجعه کنندگان هستند.» با وجود گسترده شدن استفاده از اينترنت در بين مردم اما هنوز هم بسياري از امورات اداري و غيرحضوري سازمان هاي دولتي در کافي نت ها انجام مي شود که طيف گسترده اي از مردم را شامل مي شود. مراجعه کنندگان به کافي نت ها بيشتر از قشر دانش آموز و دانشجويان و افرادي هستند که ثبت نام هاي اداري لازم دارند. بر همين اساس فعاليت آنها به صورت پيوسته از سوي نيروي انتظامي کنترل مي شود.

منبع: دنیای اقتصاد

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها