دندان قروچه چه بلایی بر سر دندانهای شما می آورد؟

چرا زمانیکه در خواب هستیم دندان قروچه می کنیم؟ آیا دندان قروچه ، واکنشی ناخودآگاه و ناشی از اضطراب و استرس بوده یا این که ناشی از مشکلات فکی یا حتی بیماری های دیگر است؟علت ساییده شدن دندانها چه می تواند باشد؟

دندان قروچه چه بلایی بر سر دندانهای شما می آورد؟

بروکسیم یا دندان قروچه ، از علت تا درمان


بروکسیم یا دندان قروچه چیست؟

به هم ساییدن و فشار دادن دندان ها به هم به صورت ارادی یا غیرارادی را بروکسیم یا دندان قروچه می گویند .بروکسیم ،دندان ها را خم یا خرد می کند، اکثر مردم نمی دانند که این کار را انجام می دهند چرا که برخی افراد دندان هایشان را فقط در طول خواب بهم می سایند که این مورد را "بروکسیم شبانه" یا "بروکسیم در طول خواب" می نامند ، دیگران نیز دندان های خود را در طول روز دچار سایش می کنند، اینگونه تصور می شود که اینکار مربوط به استرس یا اضطراب میباشد.
استرس می تواند به دلایل بسیاری رخ دهد، از جمله وقایع غم انگیز و دردناک مانند مرگ یک دوست و یا از دست دادن یک شغل ؛ همچنین می تواند از وقایع شاد مانند کار جدید یا تولد یک کودک نیز رخ دهد اینها مقدمه ای بود برای آغاز بحثی در مورد علت ، نشانه و راههای درمان و جلوگیری از بروکسیم یا همان دندان قروچه که در ادامه بخش بهداشت دهان و دندان نمناک به آن خواهیم پرداخت.

اگر علائم زیر را در خود دیدید، ممکن است در معرض بروکسیسم باشید:

انقباضات ریتمیک عضلات فک
صدای کشیدن دندان ها روی هم در طول شب،که ممکن است کسی را که با شما در یک اتاق می خوابید، اذیت کند
عضلات فک که تنگ و یا دردناک هستند
دردهای طولانی مدت ،در صورت
وجود دندان های آسیب دیده، شکافته شدن دندان های پر شده و صدمه بر لثه ها
سردرد
تورم (گاهی اوقات) در طرف فک پایین که به علت فشارهای دندان ها روی هم ایجاد میشود.

علت بروکسیم یا دندان قروچه

بروکسیسم می تواند علل مختلفی داشته باشد ، بعضی از کارشناسان بروکسیسم را به عنوان چیزی بیش از عادت نمیدانند این نیز می تواند نتیجه واکنش بدن، هنگامی که دندان ها روی هم قرار نمیگیرند باشد. بعضی از کارشناسان، بروکسیم را یک نوع عادت می دانند، در حالی که دیگران آن را به علت یکی از موارد زیر می دانند:
استرس، اضطراب، سرخوردگی و خشم
یک ضعف کوچک، یا زمانی که دندان ها و فک ها به درستی روی هم قرار نداشته باشند
علامت بیماری های نادر اعصاب و عضلات صورت
در مواردی نادر، ممکن است یکی از عوارض جانبی برخی داروهای افسردگی باشد که شامل پروزاک (فلوکستین)، زولوفت (سرترالین) و پاکسیل (پاروکستین) است.
یکی از عوارض بیماری های هانتینگتون یا پارکینسون
برکسیسم همچنین می تواند نشانه ای از بیماری های نادر خاصی از اعصاب و عضلات


عوارض بروکسیم یا دندان قروچه


افراد مبتلا به بروکسیم شدید می توانند مواد پر شده دندانپزشکی را بشکنند و یا به دندان هایشان آسیب برسانند.
کشیدن دندان ها روی هم می تواند لایه های بیرونی مینای دندان را ازبین ببرد و آنها را در معرض عاج دندان قرار دهد. که این می تواند به حساسیت دندان منجر شود.
بعضی از موارد اختلال فکی، همچنین سردرد ناشی از اختلالات تمپوروماندیبولار (tmd) را هنگامی که از صبح بیدار می شوید، نامعلوم میشود.
تشخیص بروکسیم یا دندان قروچه
اگر هر یک از این علائم و نشانه ها را تجربه کرده اید، به دندانپزشک مراجعه کنید، او می تواند تشخیص دهد که آیا شما یک بروکسر هستید یا نه و بهترین درمان ممکن را به شما خواهد داد. دندانپزشک شما درباره سلامت عمومی دندان هایتان سوال هایی خواهد کرد، چه منابع استرسی ای در زندگی شما وجود دارد و از چه داروهایی استفاده میکنید. اگر اتاق خواب خود را با کسی مشترک هستید، دندانپزشک ممکن است بخواهد با آن فرد نیز صحبت کند ، دندانپزشک در مورد عادات خوابتان، به ویژه در مورد هر گونه صدای غیر معمول در طول شب سوال خواهد کرد و شما را مورد بررسی قرار می دهد، توجه ویژه ای به عضلات داخل و اطراف فک شما می کند.

دندانپزشک همچنین دندان های شما را برای شواهد کشیدگی روی هم نگاه خواهد کرد در طول این آزمایش، دندانپزشک ،عضلات فک و مفصل های فکرتان را نیز بررسی خواهد کرد. او همچنین دندان های شکسته، دندان های کشیده شده، و دندان های ترمیم شده تان را بررسی خواهد کرد.اگر متقاعد شود که بروکسیسم شما مربوط به مشکلات دندان است، معاینه دقیق تری را انجام خواهد داد.
علاوه بر این، به بررسی دندان "نیش" خواهد پرداخت (اینکه چطور دندان های بالایی و پایین تر شما روی هم می آیند) .دندانپزشک دندان ها و لثه ها را برای آسیب های ناشی از بروکسیم یا دندان قروچه بررسی می کند و همچنین ممکن است از دندان ها و فک شما عکس اشعه ایکس را تجویز کند.


روش تشخیص دندان قروچه
آماری نگران کننده از بروکسیم یا دندان قروچه
حدود 30 هزار کودک دندان هایشان را به واسطه سایش و قروچه خرد می کنند این میزان در کودکان زیر 5 سال بیشتر است. اگر فرزند شما دندان هایش را خرد و به هم می کشد، با دندان پزشک خانواده خود درمیان بگذارید اکثر کودکان در نهایت بروکسیسم را از بین می برند و به دندان هایشان آسیب دائمی نمی زنند.

طول مدت درمان برای بروکسیم یا دندان قروچه


از بین بچه هایی که بین 3 تا 10 سال سن دارند، بیش از نیمی از آنها تا 13 سالگی بروکسیسم خود را متوقف می کنند ، در نوجوانی و بزرگسالان، مدت زمانی که بروکسیسم طول می کشد، بستگی به علت آن دارد.به عنوان مثال، بروکسیسم می تواند برای سال های بسیاری ادامه یابد، اگر به استرس مربوط شود که البته استرس هیچ وقت از بین نمی رود با این حال، اگر برکسیسم به علت مشکل دندان ایجاد شود، باید در زمانی که دندان ها اصلاح و ترمیم شدند، متوقف شود. این اغلب در چند دفعه ویزیت دندانپزشک اتفاق می افتد و تمام میشود.

راههای پیشگیری و رفع بروکسیم یا دندان قروچه

اگر بروکسیسم شما به استرس مربوط باشد، مشاوره حرفه ای ممکن است کمکتان کند.شما همچنین می توانید استراتژی هایی را امتحان کنید تا به شما آرامش ببخشد. ممکن است کافئین ها به کاهش محرک ها کمک کنند.در کودکان و بزرگسالان، آسیب دندان مرتبط با بروکسیسم می تواند جلوگیری شود روش معمول، این است که صفحه و پلاک پاز گرفتنی مربوطه را بخرید (یک وسیله دندانی که در شب میگذارید تا مانع شود). گذاشتن صفحه گاز گرفتنی نیز می تواند به کاهش فشار روی عضلات صورت و مفصل فک کمک کند. گذاشتن کمپرس داغ روی عضلات صورت ممکن است به کاهش برخی از دردهای ناشی از فشار بروکسیسم کمک کند.


درمان بروکسیم یا دندان قروچه


درمان برکسیسم بسته به علت آن، متنوع است:
استرس
اگر برکسیسم شما مربوط به استرس باشد، دندانپزشک یا پزشک شما ممکن است مشاوره حرفه ای، روان درمانی، تمرینات زیست شناختی یا استراتژی های دیگری به شما دهند تا شما را آرام کند.
دندانپزشک شما ممکن است داروهایی مانند دیازپام (والیم) تجویز کند که برای استفاده کوتاه مدت، معمولا یک هفته یا بیشتر خواهد بود. قرص ها را باید قبل خواب بخورید تا دندان کشیدگیتان در طول خواب کاهش پیدا کند ؛ همچنین ممکن است برای شما داروهای آرامبخش عضلانی تجویز شود ،تا به طور موقت باعث کاهش اسپاسم در فک شما شود. شما همچنین می توانید یک صفحه گاز سفارشی در دهانتان نصب کنید .اگر این کمک نکرد، دندانپزشک شما ممکن است شما را به یک جراح دهان یا دندانپزشکی که آموزش پیشرفته در درد سر و گردن را ارائه کرده است، ارجاع دهد.



مشکلات دندان

اگر بروکسیسم شما با مشکلات دندان مرتبط است، دندانپزشکتان احتمالا اصلاح دندان هایتان را توصیه میکند. در موارد شدید ،دندانپزشک ممکن است نیاز به استفاده از تکیه یا تاج روی دندان ها داشته باشد، تا از خراب شدن آنها جلوگیری کند و ممکن است گارد دهان یا دندان را که متناسب با دهان و دندان شما باشد، تجویز کند این به جلوگیری از آسیب بیشتر دندان ها کمک خواهد کرد در برخی موارد ،ممکن است دندان ها و عضلات شما را به هم بریزد.

داروها

اگر شما بروکسیسم پیشرفته دارید که به واسطه عارضه جانبی از داروهای ضد افسردگی ایجاد شده، شما چند گزینه دارید پزشک شما ممکن است شما را به یک داروی متفاوت تغییر دهد یا دارو دیگری برای مقابله با برکسیسم را به شما ارائه دهد.

چه زمانی با یک متخصص تماس بگیریم:


اگر در معرض علائم بروکسیسم هستید، یا اگر به شما درباره ابتلا به آن در حالی که در خواب هستید ،چیزی گفته شد، یا دندان هایتان را خرد می کنید، پزشک یا دندانپزشک خود را مطلع کنید. دندانپزشک خود را بلافاصله پس از شکستن دندان، از بین رفتن پر شدگی، و یا شل و لق شدن دندان هایتان، مطلع سازید.

1514

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها