کلبه ای که در خطرناک ترین جای دنیاست!

اگر به کوه ماترهورن در کوهستان آلپ سوئیس با دقت بیشتری نگاه کنید در قسمت شمال شرقی کوه کمی پایین تر از قله، کلبه ای زیبا می بینید که در خطرناک ترین جای دنیاست!

کلبه ای که در خطرناک ترین جای دنیاست!

کلبه ی «سولبای» با اینکه ممکن است کمی ساده به نظر برسد اما چشم اندازهایی باورنکردنی از کوهستان آلپ دارد. این کلبه ی کوچک بر روی مسیر باریکی از دره ولایس قرار گرفته و با ارتفاع حدود ۴ هزارمتر مرتفع ترین کلبه کوهستانی منطقه است.

کوه ماترهورن چنیدن کلبه کوهستانی دیگر هم دارد اما کلبه سولبای در جایی قرار گرفته که رسیدن به آن کمی سخت است و به دلیل ارتفاع بلندش چشم اندازهای خیره کننده و زیبا دارد. در واقع این کلبه درست شد تا برای کوهنوردانی که این همه راه از پای کوه تا به اینجا آمده اند استراحتگاه باشد. کلبه تقریبا ۵۰۰ متر پایین تر از قله است و وقتی کوهنوردان ۲/۳ مسیر را طی کردند می توانند در آن مدتی استراحت کنند و چشم اندازهای نفسگیر از قله های «مونته» و «روسا» را ببینند.

این کلبه اول فقط برای موارد اضطراری درست شده بود اما امروز بیشتر کوهنوردان در آنجا توقف می کنند تا استراحت کنند و عکس بگیرند. ابن کلبه که ۱۰ نفر در آن جا می شوند به تازگی ساخته نشده و درست شدنش به سال ۱۹۱۵ برمی گردد. جالبه که ساخته شدن کلبه فقط ۵ روز طول کشید و همه مصالح آن به کمک حیوانات به کلبه هورنلی که حدود ۸۰۰ متر پایین تر از این کلبه است آورده شد و از آنجا با یک تله کابین موقتی ۷۰۰ متر بالاتر رفت تا به این کلبه برسد. کلبه در سال ۱۹۶۶ بازسازی و در سال ۱۹۷۶ مجهز به تلفن اضطراری شد.

اسم این کلبه از «ارنست سولبای» گرفته شده که یک کوهنورد، تاجر و مخترع بلژیکی بود. او که بعد از بازنشستگی، سال های زیادی از عمرش را در کوهستان گذرانده بود بعد از طوفان هایی که در این منطقه رخ داد و باعث مرگ چند نفر شد احساس کرد که باید در اینجا کلبه ای برای پناه گرفتن ساخته شود.

این کلبه مطمئنا یکی از خطرناک ترین کلبه های کوهستانی است چون در مسیر باریکی در کنار دره قرار گرفته و فقط در صورتی استراحت در آن نصیبتان می شود که کوهنورد حرفه ای باشید و بتوانید از راه های سخت کوهستان آلپ بالا بروید. استراحت در این کلبه از آن تجربه های منحصربفردی است که ماجراجوهای زیادی دوست دارند حداقل یک بار هم که شده خطرات مسیرش را به جان بخرند و آن را امتحان کنند

1514

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها