10 میلیارد تومان، ارزش کشفیات کالای قاچاق در خراسان رضوی در سال 95

10 میلیارد تومان، ارزش کشفیات کالای قاچاق در خراسان رضوی در سال 95

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: میزان کشفیات کالای قاچاق در استان 180 درصد افزایش داشته و پس از استان تهران، ما در رتبه دوم قرار خواهیم گرفت. ارزش کشفیات امسال 10 میلیارد تومان بوده و بازرسی ها 23 هزار مورد بوده است.

به گزارش ایسنا، علی باخرد امروز 16 بهمن ماه در نشست خبری در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به سهم استان از کالاهای قاچاق عنوان کرد: از 15 میلیارد دلار قاچاقی که در کشور برآورد می شود، سهم استان ما 8 درصد بوده که اگر هر 10 هزار دلار هزینه کافی برای ایجاد یک اشتغال باشد، با این سهم 120 هزار فرصت شغلی از بین می رود.

وی ادامه داد: براساس برنامه ششم توسعه باید در هر سال 10 درصد از میزان قاچاق کاهش یابد که خوشبختانه مسیر حرکت استان در این روند خوب بوده است. براساس آمار میزان قاچاق کالا در استان طی سه سال گذشته از 25 میلیارد به 15 میلیارد دلار رسیده است.

باخرد تصریح کرد: ما در این مسیر میزان بازرسی ها را تا 250 درصد افزایش دادیم و رتبه استان از این جهت در جایگاه نخست کشور قرار دارد. میزان کشفیات ما در استان هم 180 درصد افزایش داشته و پس از استان تهران، ما در رتبه دوم قرار خواهیم گرفت. ارزش کشفیات امسال 10 میلیارد تومان بوده و بازرسی ها 23 هزار مورد بوده است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه رویکرد دیگر ما مبارزه با کالاهای تقلبی است، عنوان کرد: در جهت حمایت از حقوق مصرف کنندگان از ابتدای سال استانداردسازی بازرسی ها، شفاف سازی توزیع، استانداردسازی رسیدگی به شکایت مردم و افزایش نظارت های مردمی از رویکردهای اصلی ما بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین اجرای ماده 6 قانون حمایت از مصرف کنندگان در خصوص نظارت بر دستگاه های دولتی به طور جدی آغاز شده و حدود 80 اداره تاکنون بازدید شده است. این بازدیدها و ارزیابی ها با کمک دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری صورت می گیرد.

برگزاری نمایشگاه بهاره در اسفند

پس از وی محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد، از برگزاری نمایشگاه بهاره در اسفند ماه امسال خبر داد و افزود: برگزاری این نمایشگاه ها ناشی از ضرورت است. مجوز برگزاری نمایشگاه های فصلی برای دو مرحله صادر شده که در پاییز با توجه طیف کم کالاهای موجود، ضرورتی بر برگزاری نمایشگاه با توجه به طیف وسیع فروشگاه ها احساس نشد.

وی ادامه داد: اما در پایان سال با توجه به گستردگی طیف نیازمندی مردم این نمایشگاه همزمان با فروش فوق العاده برگزار می شود.

پرداخت 430.6 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در استان

در ادامه ناصری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، با اشاره به میزان پیشرفت در پرداخت تسهیلات رونق تولید در استان اظهار کرد: 2690 واحد تولیدی برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کردند که از این تعداد 983 واحد در بخش صنعت و 1707 واحد در بخش کشاورزی است. در حال حاضر درخواست 769 واحد در بخش کشاورزی برای دریافت این تسهیلات هنوز بررسی نشده، اما در بخش صنعت درخواست هیچ واحدی برای دریافت تسهیلات روی زمین نمانده است.

وی اضافه کرد: 87 واحد در بخش صنعت برای دریافت این تسهیلات تایید نشده اند که این تعداد در بخش کشاورزی صفر است. همچنین تاکنون 1834 واحد برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند که مبلغ مصوب تسهیلات برای پرداخت به آن ها 1614 میلیارد تومان است. در واقع قرار است 896 واحد صنعتی 1292 میلیارد تومان و 938 واحد کشاورزی 322 میلیارد تومان دریافت کنند.

ناصری با بیان اینکه 1031 واحد توسط بانکها برای دریافت تسهیلات تایید نشدهاند، خاطرنشان کرد: مبلغی که برای این واحدها منظور شده 767 میلیارد تومان بود. در حال حاضر تعداد کل واحدهایی که پرونده آن در بانکها در حال بررسی است، 300 واحد بوده که 279 میلیارد تومان برای آن مصوب شده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به میزان کل تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی استان از محل تسهیلات رونق تولید بیان کرد: تاکنون 505 واحد موفق به دریافت تسهیلات شدهاند که مبلغ مصوب آن 568 میلیارد تومان بوده و تاکنون 430.6 میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: از این تعداد 248 واحد صنعتی 3636.4 میلیارد تومان و 257 واحد کشاورزی 67.2 میلیارد تومان دریافت کردهاند.

ناصری در خصوص همکاری بانکها در پرداخت تسهیلات عنوان کرد: پرداخت این تسهیلات از سوی بانکها رضایت نسبی ایجاد کرده است. در سنوات گذشته تسهیلات صیانت از تولید به مبلغ 100 میلیارد تومان با 5 درصد یارانه برای استان ما تعیین شد که طی سه سال پرداخت شد، اما میزان تسهیلات رونق تولید با وجود اینکه یارانهای در کار نبوده، تا این لحظه 430 میلیارد تومان به حوزه صنعت استان پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه انحرافی در استفاده از این تسهیلات مشهود نشده است. البته بانکها تمایلی به پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت ندارند و ممکن است واحدها به خرید ماشین آلات مبادرت کنند که تنها 5 مورد رخ داده است.

افزایش 44 درصدی حجم تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی استان نسبت به سال گذشته

کیومرثی، رئیس اداره صنعت فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، با بیان اینکه در دستور العمل ستاد اقتصاد مقاومتی سهم خراسان رضوی از پرداخت تسهیلات 4.8 درصد به مبلغ 763 میلیارد تومان است، اظهار کرد: این مبلغ برای 572 واحد صنعتی استان مصوب شده، اما آنچه که در عمل محقق شده 5.5 درصد از سهم تسهیلات کشوری بوده است.

وی اضافه کرد: استان ما در مجموع 1020 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت کرده که این مبلغ شامل 601 میلیارد تومان تسهیلات به صورت مستقیم و 418 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید بوده است.

کیومرثی خاطرنشان کرد: تسهیلات رونق تولید به این ترتیب بود که باید مبالغ آن به واحدهای کوچک و متوسط پرداخت میشد تا منجر به رونق تولید شود. مشکل اصلی ما در پرداخت این تسهیلات نرخ و دسترسی به تسهیلات بود. دولت نرخ بهره برداری از تسهیلات را 18 درصد مصوب کرد و برای سهولت پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی نیز مصوب شد به واحدهایی که بدهی معوق دارند، تسهیلات پرداخت شود، اما وضعیت آنها توسط ستاد تسهیل استان بررسی شود.

رئیس اداره صنعت فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: به این ترتیب 418 میلیارد تومان از تسهیلات استان به همین صورت به واحدهای تولیدی پرداخت شده است. 600 میلیارد تومان دیگر نیز به واحدهایی پرداخت شده که برای دریافت تسهیلات مشکلی نداشتند. در واقع این 430.6 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهایی پرداخت شده که برای دریافت آن مشکل داشتهاند.

کیومرثی با بیان اینکه سه سال طول کشید تسهیلات صیانت از تولید جذب شود، گفت: با این حال یک واحد تولیدی که چک برگشتی داشت، اجازه نداشت این تسهیلات را دریافت کند. با این حال پرداخت تسهیلات رونق تولید حکایت از خروج ما از رکود دارد. در دو ماهه ابتدایی اول سال 16 درصد و امروز 20.6 درصد گاز مصرف داشته ایم. در واقع سهم مصرف گاز ما 4.5 درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: این افزایش به معنای خروج از رکود است. همچنین میزان تولید خودروی استان 48 درصد افزایش داشته و میزان خریدهای ساپکو در 9 ماهه امسال به 1480 میلیارد تومان رسیده است. در مجموع میزان تسهیلات پرداخت شده در استان رتبه ما در کشور را بین سه استان اول قرار داده است.

مهدی زاده مقدم، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی، نیز با اشاره به مشکلات تامین آب صنایع استان گفت: 38 شهرک استان از 48 شرهک موجود عملیاتی بوده و همین مقدار شهرک از زیرساختهای آب برخوردار است. عمده مشکلات ما در حوزه زیرساختها موضوع تامین آب بوده و بیشتر دشتهای استان به عنوان مناطق ممنوعه شناخته میشود. با توجه به شرایط اقلیمی استان، صنعت میتواند یکی از گزینههای اشتغال استان باشد.

وی تاکید کرد: به ازای هر لیتر آّب استان 83 نفر اشتغال داشتهایم که میانگین کشور برای همین مقدار آب 53 نفر است. یکی از طرحهای ما برای رفع این محدودیت راه اندازی خطوط توسعه تصفیه خانه خیام است که 2300 متر مکعب به ظرفیت تصفیه استان کمک میکند.

مهدی زاده مقدم راهکار حل مشکلات مربوط به تامین مالی را شرکت در فرابورس دانست و افزود: حضور در بورس کالا یکی از اولویتهای ماست. همچنین فرایند توسعه 5 خوشه صنعتی استان صورت گرفته که 4 مورد آن خاتمه یافته است. خوشه فرش نیز در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه امکان سنجی شهرک سوغات مشهد نیز انجام شده است، خاطرنشان کرد: برای راه اندازی این خوشه دنبال مکان هستیم. همچنین اعطای تسهیلات بیمه صنایع کوچک نیز انجام شده و براساس تفاهم نرخ آن نیمه بها تعیین شده است. علاوه بر این امسال 17 میلیارد تومان مصوبه صندوق ضمانت گرفتهایم که بیش از 5 میلیارد تومان آن دریافت شده است.

در بخش دیگری از این نشست آژی، معاون برنامه ریزی و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اظهار کرد: براساس آخرین آمار در سال 92 سهم صنعت از ایجاد ارزش افزوده در استان 30.1 درصد بوده است که سهم صنعت 8.2 درصد و سهم معدن 0.6 درصد است. میزان ارزش افزوده ایجاد شده توسط بخش صنعت و معدن در استان 4900 میلیارد تومان تخمین زده میشود.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیربنای پروانههای بهره برداری صادر شده در استان 87 میلیون متر مکعب بوده و سهم صنعت ومعدن از مصرف آب استان یک درصد، سهم مصرف گاز 20 و سهم مصرف برق 22 درصد از مصارف استان است.

آژی با اشاره به طرحهای در دست افتتاح به مناسبت دهه فجر عنوان کرد: ما 26 طرح پیشنهادی برای این منظور داریم که هزینه آن 706 میلیارد تومان بوده و برای 1100 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

معاون برنامه ریزی و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به زیربناهای لازم برای راه اندازی معادن آهن منطقه خواف گفت: آنچه برای این منظور مورد نیاز است 22 میلیون متر مکعب آب مورد است که تقریبا می توانیم 8 میلیون متر مکعب آن را تامین کنیم. همچنین این منطقه نیازمند 400 مگاوات برق مصرفی است. اولویت ما در استان راه اندازی پروژههای فولادی است که از ابتدای دولت یازدهم از 10 درصد پیشرفت به 60 رسیده است.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها