سند توسعه آب استان سمنان تدوین شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان میزان متوسط کسری مخزن آب در استان سمنان را 150 میلیون متر مکعب در سال عنوان کرد و گفت: تنها با 22 درصد صرفه جویی در بخش کشاورزی، این کسری جبران می‌شود.

سند توسعه آب استان سمنان تدوین شد

ایرج حیدریان در همایش ائمه جمعه استان سمنان در محل تونل آبرسانی چشمه روزیه مهدیشهر به شهرستان سمنان، افزود: سالانه 681.7 میلیون متر مکعب از منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود‌ که این رقم‌ معادل 86 درصد از کل منابع آبی موجود در استان سمنان است.

وی همچنین میزان 150 میلیون متر مکعبی کسری مخزن آب در استان سمنان را معادل 11 برابر حجم مفید سد شهید شاهچراغی دامغان به حجم 12.8 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: هم در سرانه مصرف و هم در مدیریت مصرف، الگوی صحیحی در استان سمنان نداریم، سرانه مصرف آب در بخش کشاورزی در استان سمنان 86 درصد است که باید تلاش کنیم این عدد را به 78 درصد سرانه کشوری نزدیک کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان همچنین از تهیه سند توسعه آب استان سمنان خبر داد و گفت: در این سند توسعه برای تمام بخش های کشاورزی، صنعت و شرب تکالیف مشخصی تعیین‌ و خواسته شده است برنامه خود را ارائه کنند، به عنوان مثال برای بخش صنعت تکلیف شده است که مشخص کنند چه میزان از آب خامی که برای صنعت و تولید تحویل می گیرند را بازچرخانی و چه میزان از پساب صنعتی را به چرخه تولید و صنعت باز می‌گرداند.

حیدریان تصریح کرد: از 375 لیتر آب خامی که در اختیار صنعت استان قرار داده می شود، تنها 33 لیتر، معادل 9 درصد بازچرخانی می شود و در سند توسعه استان تکلیف شده است که بخش صنعت، برنامه خود در را این زمینه ارائه دهد، همچنین برای بخش کشاورزی و شرب نیز تکالیف مشخص شده است.

وی با بیان اینکه باید توجه ویژه ای به بحث مدیریت بهینه مصرف آب صورت گیرد،اظهار داشت: ائمه جمعه مردم را نسبت به این موضوع و نهادینه کردن الگوی صحیح استفاده از منابع آب مردم توصیه کنند، ما باید ابتدا داشته های خود را مدیریت کنیم تا در شرایط بحرانی دچار مشکل نشویم.

این عضوی شورای حفاظت از آب استان گفت: امروزه در همه جای دنیا منابع آب زیرزمینی و با کیفیت ذخیره می‌شود و در زمان و شرایط بحرانی از آب سالم و با کیفیت برای شرب استفاده شده و از آب خاکستری و یا همان پساب در بخش شرب و صنعت استفاده می‌شود.

همایش ائمه جمعه استان سمنان با موضوع آب و بحران کم آبی در استان سمنان با مشارکت سازمان آب و فاضلاب شهری استان، شرکت آب منطقه ای سمنان، جهاددانشگاهی استان سمنان و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان برگزار شد.


منبع: ایسنا

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها