مشاغل خانگی با صنایع دستی

مشاغل خانگی با صنایع دستی

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، بهمن نامور مطلق ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مشاغل خانگی صنایع‌دستی، اظهار داشت: با توجه به جمیع مسائل مطرح‌شده ازسوی نمایندگان ارگان‌های مختلف در مورد گسترش مشاغل خانگی، وجود یک کمیته تخصصی ــ که لزوماً در سطح ستاد مشاغل خانگی ممکن است نباشد ــ الزامی است. همچنین دستگاه‌های مرتبط که در جلسات هم حضور دارند نمایندگانی معرفی کنند تا ضمن تسریع و پیشرفت در طرح پیشنهادی ستاد، کمیته مربوط اقدامات لازم را به‌صورت تفکیکی و تخصصی در مشاغل انجام دهد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه مشاغل خانگی پایدار، گفت: در بسیاری از خانواده‌های ایرانی کمبود اشتغال و بیکاری دغدغه بزرگی است و برای حل این مشکل یا اعضای خانواده باید در یک نهاد رسمی استخدام شوند یا باید به‌اندازه کافی پس‌انداز داشته باشند تا بتوانند به راه‌اندازی یک کسب‌وکار اقدام کنند؛ اما مشاغل خانگی که بیشتر خانوادگی هم است موجب رشد اشتغال مولّد می‌شود و با کمترین هزینه، تعداد بیکاران خانواده را کم‌ می‌کند.

نامور مطلق تأکید کرد: مشاغل خانگی درآمد سرانه خانواده را بالا می‌برد و این باعث بهبود الگوی تقاضا و مصرف می‌شود و این موضوع در نهایت به افزایش رضایت خانواده می‌انجامد.

نامور مطلق همچنین یادآور شد: معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، با 38 رشته فعال و 137 زیر رشته، از سال 90 تاکنون بیش از 59 هزار مجوز فعالیت مستقل و 600 مجوز فعالیت پشتیبان صادر کرده است.

وی با توجه به آمارهای موجود از سال 1390 تاکنون در زمینه حضور بانوان در رشته‌های صنایع‌دستی گفت: بیش از 50 هزار و 43 نفر از زنان ایران در رشته‌های صنایع‌دستی اقدام به اخذ مجوز کردند که این آمار 85% کل شاغلان مشاغل خانگی در حوزه صنایع‌دستی را به‌خود اختصاص داده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با توجه به انجام مطالعات و برنامه‌ریزی‌های مختلف در این معاونت گفت: معاونت صنایع‌دستی با توجه به توانمندی‌های دولت پیشنهاداتی مانند برگزاری دوره‌های آموزشی، پرداخت بیمه افراد تحت‌پوشش بخش خصوصی و افزایش سقف تسهیلات ارائه‌شده به پشتیبان به‌منظور تقویت آنان را ارائه کرده است.

وی همچنین اضافه کرد: معاونت صنایع‌دستی کشور در راستای توسعه صحیح و پایدار مشاغل خانگی و همچنین تقویت پشتیبان و ایجاد پشتیبان‌های جدید اقدامات مهمی صورت داده است که از آن جمله می‌توان به این امر که تعداد پشتیبان حوزه صنایع‌دستی تا سال 92 تنها 43 نفر بوده و تاکنون به 472 پشتیبان افزایش یافته و در نتیجه رشدی 11 برابری داشته است، اشاره کرد.

در ادامه این جلسه که به‌منظور هم‌افزایی و همدلی ارگان‌های مربوط به گسترش مشاغل خانگی با ارائه طرح «یک چهارچوب و سازوکار اجرایی برای الگوی توانمندسازی مشاغل خانگی» تشکیل شده بود، امامدادی جزئیات و بندهای مختلف طرح را به‌اطلاع حاضران رساند.

در ادامه منصوری - معاون وزارت کار، نیز با جمع‌بندی مطالب ارائه‌شده و پرسش‌های مطرح‌شده گفت: تاکنون چرخه مشاغل خانگی در کشور چنین بوده که در کنار اعطای تسهیلات، صدور مجوز و ایجاد شغل خانگی هیچ نظارت و مداخله‌ای برای توسعه آتی این مشاغل وجود نداشته است. همین امر به بروز مسائلی چون تخصیص تسهیلات به غیر از جامعه هدف و یا از بین رفتن شغل اولیه ایجادشده منجر شده است. بنابراین، طرح حاضر با بینش مداخله‌گری و ایجاد یک نهاد خوب نظارتی، واسطه‌ای و ارزیابی وارد این چرخه می‌شود و این مهم کمک همه ارگان‌ها را می‌طلبد.

دومین جلسه ستاد سامان‌دهی و حمایت از مشاغل خانگی با حضور بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، عیسی منصوری معاون امور اشتغال و توسعه کارآفرینی وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی و مهناز امامدادی - رئیس ستاد مشاغل خانگی کشور برگزار شد.

این نشست با معرفی نماد اعتماد الکترونیکی کسب‌وکارهای الکترونیکی توسط مرکز توسعه و تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن در حیطه مشاغل خانگی به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها