سوال از رییس جمهور چیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی، از اعلام وصول سوال از رئیس جمهور در پنج محور عمدتا اقتصادی خبر داد. سوال از رئیس جمهور گرچه نمی‌تواند به عزل او بینجامد، اما معنا و تأثیری سیاسی دارد.

سوال از رییس جمهور چیست؟

سوال از رئیس جمهور را ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس دنبال می کنند و برخی دیگر نیز به جد به دنبال جلوگیری از آن هستند.

استدلال طراحان این است که باید فرصتی به رئیس جمهور داده شود تا به سوالات و ابهامات در ذهن نمایندگان پاسخ دهد و در مقابل مخالفان هم بر این باورند که این اقدام بر خلاف مواضع مقام معظم رهبری دال بر لزوم تعامل با دولت است و در شرایط حساس کنونی منطقه هم نباید موقعیت دولت را تضعیف کرد، بویژه آنکه این کار خوراک تبلیغاتی خوبی برای دشمنان است.

بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی ایران، هرگاه حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر، درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رییس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رییس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تأخیر افتاد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.

مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس هم به همین موضوع پرداخته و آورده است: «براساس اصل هشتاد و هشتم قانون اساسى، درصورتى که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یکى از وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال خود را به‏ طور صریح و روشن و مختصر همگى امضاء و به رئیس مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصى ارجاع می ‏نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفى شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سؤال‏ کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضى را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.

پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس (که سؤال را امضاء نموده‏ اند) از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال آنان را قرائت و فوراً براى رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‏گیرد.

از آن پس رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سؤال در جلسه علنى مجلس حضور یابد و به سؤال مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شوراى اسلامى. مدت طرح سؤال از طرف نماینده منتخب سؤال‏ کنندگان حداکثر پانزده دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت خواهد بود.»

از مجموع این قوانین چنین بر میآید که رئیس جمهور صرفا برای ارائه پاسخ به سوالات نمایندگان به صحن علنی مجلس فراخوانده میشود و هیچ رای گیری ای هم در پایان سخنان وی انجام نخواهد شد. این در حالی است که در پایان اظهارات وزرا در مجلس، نمایندگان در خصوص قانع کننده بودن پاسخهای او رای گیری میکنند و هر سه پاسخی که اقناعی نباشد، وزیر را در معرض استیضاح قرار میدهد.

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی سوال از رئیس جمهور اعلام وصول شد

بر این اساس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۲ نفر از نمایندگان از رئیس جمهور سوالی داشتند که در کمیسیون اقتصاد بررسی شد بعد از بررسی ۸۰ نماینده بر تقاضای خود باقی ماندند بنابراین مستند به اصل ۸۸ قانون اساسی این سوال اعلام وصول می شود.

وی ادامه داد: بنا بر گزارش کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی که در تاریخ دوم مرداد ماه سال ۹۷ به هیات رئیسه مجلس ارسال شد سوال نمایندگان از آقای روحانی مورد بررسی قرار گرفت، با عنایت به اتمام مهلت مقرر در آیین نامه داخلی مجلس و عدم اغنای بیش از یک چهارم نمایندگان مجلس از پاسخ های نمایندگان رئیس جمهور سوال با ۵ محور ذیل اعلام وصول می شود.

۱- عدم موفقیت دولت در کنترل قیمت کالا و ارز

۲- استمرار تحریم های بانکی

۳- عدم اقدام شایسته دولت در خصوص کاهش نرخ بیکاری

۴- رکود اقتصادی شدید چندین ساله

۵- افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی

لاریجانی اظهار داشت: لذا مطابق با ماده ۲۱۳ آیین نامه داخلی مجلس رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه حداکثر در مجلس حضور پیدا کند و به سوالات مطروحه پاسخ دهد.

مجتبی ذوالنور، یکی از امضاکنندگان طرح سؤال از رئیس جمهور، روز گذشته گفته بود: «در یک هفته گذشته نمایندگان دولت تلاش فراوانی داشتند تا امضا‌های نمایندگان از حد نصاب بیفتد تا سوال از رئیس‌جمهور از دستور کار خارج شود که موفق به این کار نشدند».

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس امروز گفت: «قوه مجریه و وزارتخانه‌های دولت تقریبا تعطیل هستند و هیچ برنامه‌ای برای آینده کشور ندارند. انگار مملکت گل و بلبل است و ما کماکان نفت می‌فروشیم و مالیات می‌گیریم».

معاون روحانی طرح سوال از رئیس‌جمهور را غیرقانونی دانست

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره طرح سوال از رئیس‌جمهور گفت: طرح سوال از رئیس‌جمهور غیرقانونی است، زیرا امضاها از حد نصاب افتاده بود.

وی افزود: تعدادی سراغ کسانی که انصراف داده بودند، رفتند و نظرشان را برای امضا جلب کردند.انصراف برای انصراف هم کاری غیرحقوقی و غیرقانونی است.

امیری تصریح کرد: سوال از رئیس ‌جمهور ابتدا در سال گذشته مطرح شد و نمایندگان رئیس‌جمهور به کمیسیون مربوطه رفتند و پاسخ دادند.

وی افزود: به دنبال از حد نصاب افتادن سوال چهارم از رئیس‌جمهور، متاسفانه سوال‌کنندگان محترم سوالات دیگری جمع کردند.تعدادی از نمایندگان رفتند با عده‌ای دیگر که قانع شده بودند صحبت کردند تا از انصرافشان، انصراف دهند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • نفیسه.
    0

    باسلام.هر ریئس جمهوری یا مسئول دیگر تا وقتی بر سمت خود ابقاء هست این طور نیست که زحمتی نکشید باشند و یا خدای ناکرده خائن باشند . بلکه ما بیشتر انتظار داریم گاهی هم بعد نیست جای ریئس جمهور یا دیگر مسئولین قرار بدیم تا ببینیم اگر ما بودیم چکار می کردیم.انشالله خدا به توفقیات همه مسئولین بیفزاید .

  • داریوش فرجی
    0

    سلام اقای ریس جمهور لطفا فرمول بیچاره کردن یک ملت رو به دنیا علام کنید تا بقیه هم یاد بگیرن بلاخره کشور اسلامی و الگوی دنیا هستیم...ممنون

  • مرتضی
    0

    سلام،چگونه است که وقتی کنار گود هستیم مدام دم از تدبیرو علامه ی دهر بودن میزنیم ،به محض رسیدن به مصند قدرت مهر سکوت بر لب میزنیم و همه ی آن وعدهایی مردم فریب رو از یاد میبریم و از الف تا ی مشکلات رو به گردن این و آن می اندازیم و خود را مبرای این همه مشکلات نشون میدیم ،به هر حال باید جایی پاسخ این بی تدبیرهاو ظلمهایی که به این مردم مظلوم و سر براه رو بدیم و چه جایی بهتر و والاتر از محضر عدل الهی ،چون مجلسیها هم دست پرورده ی باندو باند بازیهای سیاسی است و آبی از این مجلس برای این ملت گرم نمیشه ،آلان وضعیت قانون تو مملکت ما طوری شده که اگه کسی متن قانون اساسی رو در انظار عموم فقط قرائت کنه به جرم تبلیغات علیه نطام چوب تو آستینش میکنن ،اونوقت ما انتظار داریم این دولت از نفس افتاده برای این بخت برگشته های جنگ و تحریم و تورم کاری بکنه ،زهی خیال باطل.این ملت الان مصداق بارز خسر الدنیا و الآخره شدن ،نه دینی براشون مونده واسه اخرتشون و نه آسایشی برای دنیای فانیشون .یا حق .

  • داووثابتی
    0

    دوست دارم فردا روحانی استعفاء بده هیچ صحبتی ندارم فقط نابود شدیم دیگر ادامه زندگی برا ما ممکن نیست همچنان رونقی دادی که 100سال ایران را عقب بردی همه حرفهات وقولات دورغ بود ترابه آبروی فاظمه زهرا برو کنار

  • مجید خانلو ی باز نشسته ام1300 هزار حقوق 4 نفر هم هستم با ی داماد خودت بذار جای من چی کار میتونی بکنی ب جز شرمندگی
    0

    مجید خانلو

  • Amir Seidafkan
    0

    سلام آقای رئیس جمهور شما که توانایی اداره کشور مخصوصا در حوزه اقتصاد را نداشتید چگونه به خود اجازه دادید به عملکرد روسای جمهور قبلی خرده بگیرید چه بسا که شرایط سیاست خارجی کشور در گذشته بدتر از امروز بوده است. آیا زمان عذرخواهی فرارسیده است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها