تحلیل واشنگتن پست از بازگشت تحریمهای آمریکا علیه ایران

آیا ایران بر تحریمها فائق می‌آید؟/ چین، برگ برنده‌ی ایران است

نویسنده مقاله واشنگتن پست معتقد است تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران، نمی‌تواند آسیبی جدی به ایران برساند و دولت از طریق گسترش ارتباط با چین، می‌تواند بر تحریم ها چیره شود.

آیا ایران بر تحریمها فائق می‌آید؟/ چین، برگ برنده‌ی ایران است

پس از بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران، واشنگتن پست طی گزارشی به این موضوع پرداخت. این روزنامه آمریکایی در این رابطه گزارش داد که تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط دولت دونالد ترامپ، شاید آنطور که خود او و بسیاری فکر می‌کنند، ایران را پای میز مذاکره ننشاند، بلکه ممکن است منجر به یک چالش جدی میان این دو کشور شود.

دور جدید تحریم های اقتصادی علیه ایران که شامل بخش های مختلف اقتصادی از جمله خودروها، طلا، فولاد و سایر فلزات عمده می‌شود، امروز آغاز می‌گردد و 90 روز بعد هم تحریم های آمریکا علیه صنعت نفت ایران آغاز خواهد شد.

در ماه مه، ترامپ تصمیم گرفت که از برجام که قبلا توسط ایالات متحده امضا شده بود، و قدرت های بزرگ دنیا هم آن را تایید کرده بودند، خارج شود. بعد از این کار، ترامپ تصمیم گرفت تا تحریم های تحمیل شده علیه ایران را مجددا اعمال کند و به غیر از این کار، تحریم های جدیدتر و سخت تری را هم علیه ایران آغاز کند. مع الوصف، او در روزهای اخیر از تمایل خود برای مذاکره با ایران هم سخن گفته بود.

برخی کارشناسان و دولتمردان آمریکایی معتقدند که بازگشت تحریمها علاوه بر نابودی توافق هسته ای، منجر به تضعیف جمهوری اسلامی ایران هم می‌گردد. با این حال، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران ، از این موضوع مطمئن نیستند.

برخی کارشناسان معتقدند که ترامپ می‌خواهد که بازگشت تحریم ها منجر به نارضایتی بیشتر در میان مردم ایران شود و منجر به شورش ها و در نهایت اغتشاشات داخلی در ایران گردد. اما بعید است این اتفاق بیفتد. قبل از تحریم ها هم برخی شورش ها در ایران اتفاق افتاد ولی منجر به تغییر چیزی نشد.

بسیاری از متخصصان معتقدند که تحریم های جدید اعمال شده علیه ایران به مراتب کمتر از تحریم های اعمال شده علیه ایران قبل از امضای معاهده هسته ای است. قبل از برجام، حتی شرکتهای مهم اروپایی هم با ایران قطع همکاری کرده و سرمایه های خود را از این کشور بیرون آوردند. ولی اکنون، بسیاری از این شرکت های اروپایی که پس از برجام، مجددا با ایران همکاری می‌کنند با وجود اینکه تحت فشار واشنگتن قرار گرفته اند، همچنان خطوط ارتباطی خود با تهران را حفظ کرده و به گونه ای همکاری خود را ادامه خواهند داد. به غیر از اروپا، هند و چین هم تاکید کرده اند که همکاری خود با ایران را ادامه خواهند داد و واردات نفت از ایران را متوقف نخواهند کرد.

پکن علاوه بر اینکه در مورد واردات نفت از ایران، اعلام آمادگی کرده است متعهد شده است که همکاری خود را با ایران از طریق پروژه زیربنایی اقتصادی و همچنین همکاری های هسته ای ادامه دهد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که همان طور که امروز، واشنگتن تلاش می‌کند تا بار دیگر همکاری خود با ایران را به طور کامل قطع کرده و وارد چالش جدی تری با ایران شود، پکن از این فرصت استفاده کرده و روابطش با ایران را مجددا تقویت می‌نماید.

نباید فراموش کرد که اگر همکاری چین با ایران تقویت شود، تمام طرح ها و نقشه های آمریکا، نقش بر آب شده و عملا تحریم ها ناکام خواهد ماند.

گرت بلان، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه ایالات متحده، معتقد است که تلاش برای تحمیل تحریم علیه ایران بدون همکاری و هماهنگی با چین بسیار دشوار خواهد بود و احتمالا کارساز نیز نخواهد بود. او معتقد است که آسیب ایالات متحده به اقتصاد ایران قطعا کمتر از قبل امضای معاهده هسته ای خواهد بود.

جیسون رضاییان، یک روزنامه نگار که به جرم جاسوسی در ایران دستگیر شد، قبلا در یک تحلیل اظهار داشته بود که جمهوری اسلامی اکنون می‌داند که چگونه قدرت خود را علی رغم تحریم ها حفظ کند. چرا که قبلا هم تحریم ها را تجربه کرده است. او در تحلیل خود گفته است: "امروز ایران تحت تحریم ها زندگی می‌کند، قیمت ها افزایش یافته است، عرضه مواد غذایی کاهش یافته است و طبقه متوسط و کارگر هم از تحریم های اقتصادی رنج می برند... اما با وجود این همه، واشنگتن نباید خوش بین باشد که این چیزها تهران را تحت فشار قرار خواهد داد تا ایران پای میز مذاکره بنشیند چرا که این اتفاق نخواهد افتاد".

منبع: واشنگتن پست . رای الیوم

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محسن
    0

    چین چه برگ برنده ای است؟؟!!!..توی این چند روز قیمت قطعات خودروی چینی تا 400 برابر بیشتر شده....چرا؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها