مردم ایران با انقلاب به دنبال از بین رفتن روحیه کاخ‌نشینی بودند

مردم ایران با انقلاب به دنبال از بین رفتن روحیه کاخ‌نشینی بودند

آیت‌الله محمد حاج ابوالقاسم دولابی شامگاه جمعه در سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم با موضوع سبک زندگی اسلامی با اشاره به شاخصه‌های سبک زندگی مومنان از نگاه اسلام اظهار داشت: خداباوری نخستین ویژگی زندگی مومنان است، مومن چون باور به خدا دارد سبب شده این زندگی در عرصه‌های مختلف با زندگی غیرمومن تفاوت‌های چشم‌گیری داشته باشد.

وی با اشاره به دومین نکته مهم زندگی مومنان افزود: مومن به قیامت باور داشته و با همه وجودش به این اعتقاد دارد که از پس امروز فردایی هست به همین دلیل همه رفتارهایش را برپایه محاسبه‌ای که فردا خواهد داشت تنظیم می‌کند.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اعتقاد به معاد در عرصه‌های مختلف زندگی مومن تاثیرگذار است به آیاتی از قرآن کریم در این رابطه نیز اشاره کرد.

حاج ابوالقاسم با اشاره به آیه 18 سوره حشر گفت: تنها آیه‌ای که خداوند انسان را دوبار امر به تقوا کرده همین آیه است، پیام مهم آیه این است که مومن در همه لحظات زندگی به دنبال این است تا ذخیره‌ای برای آخرت خود پیش بفرستد.

وی با بیان اینکه لحظات مومن به بطالت نمی‌گذرد تاکید کرد: فرصت‌های زندگی برای آباد کردن آخرت است، خداوند در آیه «ذلِک یوْمُ التَّغابُنِ» سوره تغابن فرمود که تغابن زیان دسته‌ جمعی است یعنی همه در این روز اظهار ندامت و احساس خسارت می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برای هر ساعت مومن یک صندوقچه وجود دارد که نتیجه اعمالش را در آن می‌بیند یادآور شد: برخی از این صندوق‌ها بوی بد می‌دهند و آنقدر این بو آزار دهنده است که اگر حالت ایجاد شده برای این شخص را بین تمام اهل بهشت تقسیم کنند، لذت بهشت را در کام بهشتیان تلخ می‌کند و آن ساعات لحظاتی هستند که به گناه و معصیت گذرانده شده است.

وی اظهار داشت: در برخی از صندوق‌ها نیز نور و سرور بیرون می‌آید که شخص را بسیار شاد می‌کند و اگر این شادی را بین اهل دوزخ تقسیم کنند عذاب دوزخ بر دوزخیان آسان می‌شود، این ساعات لحظاتی هستند که شخص به عبادت خداوند مشغول بوده است.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه برخی از صندوق‌ها نیز خالی هستند ابراز کرد: این ساعات که به بطالت گذشته لحظاتی هستند که شخص نه گناه کرده و نه به اطاعت و بندگی مشغول بوده است.

وی اضافه کرد: مومن نه تنها لحظاتش را به بطالت نمی‌گذراند بلکه آنقدر مراقبت می‌کند تا سبب نارضایتی خداوند متعال نشود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این آیه «قُلْ إِنِّی أَخافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذابَ یَوْمٍ عَظیمٍ» از سوره انعام بیان کرد: پیغمر(ص) با همه عظمتش از عذاب آخرت می‌ترسد و جای تعجب دارد که عده‌ای از سخنرانان در کشور ما مردم را نسبت به عذاب آخرت بی‌مبالات بارمی‌آورند و می‌گویند خداوند از مادر مهربان‌تر است و چه کسی گفته انسان را عذاب خواهد داد.

وی با بیان اینکه اولیای الهی و امیرالمومنین(ع) نیز از عذاب آخرت می‌ترسیدند، گفت: خداوند متعال وقتی در سوره فرقان عبادالرحمن را توصیف می‌کند می‌فرماید وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا. اگر عذاب جهنم سراغ کسی بیاید به این سادگی او را رها نمی‌کند چرا که جهنم بدجایگاهی است، در روایت نورانی از امام صادق(ع) آمده که آن حضرت فرمود: فقیه واقعی کسی است که نه آن چنان مردم را از عذاب الهی بترساند تا مردم مایوس شوند و نه آن چنان از رحمت الهی بگوید تا مردم را بی‌مبالات بار بیاورد.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه توجه به آخرت و ساختن دنیا بر اساس توجه به زندگی اخروی در زندگی مومن اثرگذار است، اضافه کرد: جوانی که قصد ازدواج دارد اگر در ازدواجش آخرت را در نظر نداشته باشد، زندگی و برنامه‌ریزی او متفاوت خواهد بود و صرفا به ظاهر و زیبایی توجه می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این آیه «وَ لا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکاتِ حَتَّی یُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَ لا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکینَ حَتَّی یُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکُمْ أُولئِکَ یَدْعُونَ إِلَی النَّارِ وَ اللَّهُ یَدْعُوا إِلَی الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَ یُبَیِّنُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ» از سوره بقره گفت: خداوند متعال در این آیه ملاک‌های ازدواج را بیان فرموده که مومنان را از ازدواج با زنان و مردان مشرک بر حذر داشته مگر ایمان بیاورند.

وی با اشاره به نگاه‌ها به فرزندآوری بیان کرد: اگر ما آخرت را در محاسبات خود دخیل نکنیم به طور طبیعی به کمتر فرزنددار شدن تمایل نشان خواهیم داد که خلاف نظر قرآن است.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه نگاه اسلام به فرزند نگاه به سرمایه است نه هزینه عنوان کرد: ما به خیال خودمان فرزند را هزینه می‌دانیم در حالی که فرزندان سرمایه‌ای برای آخرت هستند و کسی که باور به معاد دارد دارای چنین نگاهی است.

وی با اشاره به سیره گذشتگان و به جان خریدن سختی‌ها برای فرزندآوری خاطرنشان کرد: در آن زمان امکانات به اندازه امکانات امروزی نبود اما بر این باور بودند تا با فرزندآوری سربازان بیشتری برای اسلام تربیت کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز نگاه‌ها به فرزندآوری تغییر کرده است، اضافه کرد: دشمن با تهاجم فرهنگی کاری کرده تا توجهات را از آخرت به دنیا معطوف کند.

وی با اشاره به نگاه معادباورانه در تعاملات با هم‌نوعان افزود: کسی که باور به قیامت ندارد از اشتباهات هم‌نوع خود نمی‌گذرد اما کسی که به آخرت ایمان دارد از اشتباه برادر مومن خود می‌گذرد.

حاج ابوالقاسم در بخش دیگری از سخنان خود به حقوق مردم و مستضعفان اشاره و ابراز کرد: کسی که به آخرت باور دارد نسبت به معاملات خود و حقوق مردم حساس است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 7 سوره زلزال که فرموده «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ» گفت: دین برای امانتداری و ظلم نکردن و احترام به حقوق مظلومان و نیازمندان است چرا که هر کس نتیجه کارش را خواهد دید.

وی با تصریح اینکه طبق نظر قرآن کریم خوردن مال یتیم همانند خوردن آتش است، بیان کرد: اگر کسی بیت‌المال که مال صدها هزار نفر است را حیف و میل می‌کند قیامت را باور ندارد.

حاج ابوالقاسم تصریح کرد: آن کسی که فیش نجومی 250 میلیون تومانی را از بیت‌المال برای خود می‌نویسد به معاد باور نداشته و طبق آیه قرآن آتش می‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه روحیه کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری با باور به معاد کنار می‌رود، اظهار داشت: طبق آیات قرآن جهنم شراره‌هایی دارد که به اندازه همان کاخ‌ها به سوی کاخ‌نشینان پرتاب خواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مومنان مانند امیرالمومنین(ع) زندگی می‌کند، خاطرنشان کرد: کسی که باور به معاد دارد از جمع کردن ثروت برای خود و اطرافیان پرهیز می‌کند و به آخرت خود توجه ویژه دارد.

وی با اظهار اینکه مومن به جای لذت‌گرایی و فرورفتن در اشرافیت به فکر فقرا و نیارمندان است، ادامه داد: امروز سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران بود، مردم شریف ایران انقلاب کردند تا روحیه کاخ‌نشینی کنار برود نه اینکه کاخ‌نشینان عوض شوند.

حاج ابوالقاسم بیان کرد: قرار نبود کسی از کاخ برود و دیگری به جای او وارد شود، انقلاب برای از بین رفتن روحیه کاخ‌نشینی بود، به امید خدا و طبق وعده قرآن کریم کسانی که طرفدار روحیه کاخ‌نشینی هستند جایگاهی در این کشور نداشته و نخواهند داشت.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها