حقایقی جالب از تاریخچه فرایند مومیایی‌ کردن اجساد

بیشتر مردم جهان بر این باورند که تاریخچه مومیایی کردن مردگان به دوران فراعنه باز می گردد در حالی که حقیقت چیز دیگری است.

حقایقی جالب از تاریخچه فرایند مومیایی‌ کردن اجساد

اگر چه مومیایی کردن مردگان در مصر بیشتر با آثار بر جای مانده از دوران فراعنه شناخته می‌شود اما مطالعه جدیدی که روز پنج‌شنبه 16 آگوست 2018 در مجله ژورنال آو آرکیولوژیکال ساینس منتشر شد، نشان داد مصری‌ها صدها سال پیش از دوران فراعنه برای حفظ اجساد مردگان خود، اقدام به مومیایی کردن آنها می‌کردند.

در این پژوهش جدید آمده است که بررسی‌های مکرر روی یک مومیایی بسیار کهن و مربوط به دوران پیشاتاریخ که گمان می‌رفت به شکل طبیعی و تنها به دلیل دفن شدن در شن‌های خشک محفوظ مانده، نشان داد مصری‌های 1500 سال پیش از آنچه گمان می‌رفت، مومیایی کردن مردگان را آغاز کرده‌اند.

حقایقی از تاریخچه مومیایی‌ها که شاید ندانید!

جینا جونز، کارشناس دانشگاه ماکواری در زمینه آثار باستانی مصری و فعالیت‌های مرتبط با دفن مردگان در مصر قدیم گفت که نتیجه این بررسی‌ها نقش مهمی در افزایش شناخت اندک ما از دوران پیش از تاریخ و همچنین تاریخچه مومیایی کردن مردگان دارد.

حقایقی از تاریخچه مومیایی‌ها که شاید ندانید!

جونز افزود: «از طریق بررسی‌های شیمی، بررسی عینی مومیایی، تحقیقات ژنتیکی، آزمایش کربن و بررسی میکروسکوپی شبه پارچه‌های ساخته شده از کتان، ثابت شد که این جسد که متعلق به مردی 20 تا 30 ساله است، در مراسم ویژه‌ای 3600 سال پیش از میدان مسیح مومیایی شده است.»

حقایقی از تاریخچه مومیایی‌ها که شاید ندانید!

دانشمندان دریافتند که این پارچه‌های استفاده شده با روغن نباتی، مواد صمغی داغ و اساس گیاهی معطر و شکر خیسانده شده و جسد در آنها پیچانده شده است. این ترکیب دارای مواد آنتی باکتریالی نیز بوده که مقدار آنها برابر با آن چیزی است که 2500 سال بعد و در اوج دوران مومیایی در مصر استفاده می‌شد. پیدا شدن این مومیایی در جنوب مصر همچنین این موضوع را ثابت می‌کند که پهنه جغرافیایی بزرگتر از آنچه فکر می‌‌شد، صورت می‌گرفت.

حقایقی از تاریخچه مومیایی‌ها که شاید ندانید!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

61

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها