جزئیاتی از نمایش «ننه سرما»/ پامچال بیاورید، طلا جایزه بگیرید!

کارگردان نمایش عروسکی «هدیه اسرارآمیز» عنوان کرد: زمانی که ما از دوران کودکی با عروسک‌ها همذات پنداری می‌کنیم و در ذهنمان رویای کودکانه را پرورش می‌دهیم ، نمی‌توانیم از قدرت جادویی آن در دوران بزرگسالی نیز غافل شویم.

جزئیاتی از نمایش «ننه سرما»/ پامچال بیاورید، طلا جایزه بگیرید!

نمایش «هدیه اسرارآمیز» نوشته آتسا شاملو و کارگردانی میثم یوسفی بهار امسال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به اجرای عموم در آمد و با استقبال از سوی مخاطبان مواجه شد.

به گفته کارگردان، این نمایشنامه اقتباسی از «دوازده ماه سال» ساموئل مارشاک است که شلوغ و پردیالوگ بوده و نویسنده آن را با تغییراتی آن را به نمایشنامه ایرانی تبدیل کرده است.

نمایش هدیه اسرارآمیز امسال در دو سانس قرار است در هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اجرا در بیاید.

میثم یوسفی کارگردان این نمایش عنوان کرد: نمایشنامه «ننه سرما» با نمایشنامه مارشاک تفاوت‌هایی دارد از جمله اینکه در نمایشنامه ننه سرما تنها دو فصل و چهار ماه وجود دارد اما در متن مارشاک دوازده ماه وجود دارد. در متن مارشاک همچنین مفاهیمی چون کریسمس و مناسبات فرهنگی و رسم و رسومات است که در ننه سرما تفاوت کرده است.

یوسفی درباره اجرای عموم کار عنوان کرد: این نمایشنامه از 26 فروردین در کانون اجرایش را آغاز کرد و به دلیل استقبال زیاد از آن تا خرداد ماه نیز اجرای خود را ادامه داد. داستان از این قرار است که در شب تولد شاهزاده، جارچیان در شهر جار می‌زنند هر کسی که بتواند در شب یلدا گل پامچال بهاری برای شاهزاده بیاورد، یک سبد طلا جایزه می‌گیرد.

وی بازی دهندگان را از این قرار معرفی کرد: مریم آشوری، علی باروتی، عاطفه بحرالعلوم طباطبایی، مریم خاکسار تهرانی، هدیه حاج‌طاهری و هانی حسینی صدا پیشگان و بازی‌دهندگان عروسک، معصومه آرواز دستیار کارگردان و برنامه ریز و علی رضایی دستیار دوم کارگردان و مدیر صحنه هستند. طراحی عروسک را علی پاکدست و مریم اقبالی را برعهده دارند.

وی درباره اجرای جشنواره تئاتر عروسکی توضیح داد: هیچ تغییری در عوامل و اجرا صورت نگرفته و نمایش با همان کیفیت در جشنواره اجرا خواهد شد.

یوسفی درباره شرایط ویژه اقتصادی این دوره و تأثیری که بر تئاتر گذاشته گفت: همه خانواده‌ها از نوزادی تا سنین کهن‌سالی در تمامی بخش‌های جامعه با این وضعیت رودرو و در همه بخش‌های اقتصادی همگی به سهم خودمان درگیر هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برپایی جشنواره عروسکی می‌تواند در روحیه دهی به اقشار مختلف جامعه تأثیرگذار باشد، گفت: کاملا و صد درصد، چرا که ما وقتی از دوران کودکی با عروسک همذات‌پنداری کرده و در ذهن رویای کودکانه را رشد می‌دهیم، تأثیر آن را می‌بینیم حتی به لحاظ روانشناسی هم کاملاً می‌توان از تاثیرگذاری نمایش و قدرت و جادوی آن در زندگی تمام جوامع بشری در نوع و ژانرهای مختلف بهره ببریم.

منبع: فارس

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها