13 دانشگاه ایران جزو برترین‌های خاورمیانه

13 دانشگاه ایران جزو برترین‌های خاورمیانه

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: از نگاه نظام رتبه‌بندی تایمز تعداد 13 دانشگاه ایران جزو دانشگاه‌های برتر خاورمیانه قرار گرفته و ایران در این زمینه بعد از ترکیه با 18 دانشگاه، رتبه دوم در تعداد دانشگاههای برتر خاورمیانه را دارد.

محمدجواد دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در نظام رتبه‌بندی تایمز، کشورهای ترکیه، ایران، مصر، پاکستان، رژیم اشغالگر قدس و عربستان سعودی در رتبه‌های اول تا ششم جدول قرار دارند.

وی اضافه کرد: در نظام رتبه‌بندی تایمز در سال 2016 تعداد هشت دانشگاه ایران جزو دانشگاههای برتر رتبه‌بندی شده بودند و امسال این تعداد به 13 دانشگاه افزایش یافته است.

دهقانی با اشاره به روند رو به رشد ایران در نظام رتبه‌بندی تایمز، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تعداد دانشگاه‌های برتر ایران در سال‌های 2012 تا 2014 تنها یک دانشگاه بود. این تعداد در سال 2015 به پنج دانشگاه رسید.

وی همچنین با اشاره به جایگاه ایران در نظام رتبه‌بندی لایدن، گفت: ایران در این رتبه‌بندی در سال 2016 با 14 دانشگاه رتبه اول را در خاورمیانه دارد.

دهقانی با یادآوری اینکه از نگاه نظام رتبه‌بندی لایدن، ایران جایگاه خوبی بین 750 دانشگاه برتر جهان دارا است، گفت: بر اساس گزارش‌های نظام رتبه‌بندی لایدن، هیچ یک از دانشگاه‌های ایران در سال 2012 جایگاه برتر را کسب نکرده بود؛ طی سال‌های 2013 تا 2016 هر سال شاهد افزایش تعداد دانشگاه‌های برتر ایران در این رتبه‌بندی جهانی بوده‌ایم.

وی بیشترین رشد ایران در کسب جایگاه تعداد دانشگاه‌های برتر را مربوط به سال 2014 دانست و گفت: در سال 2013 تعداد دانشگاه‌های برتر ایران در رتبه‌بندی لایدن پنج دانشگاه بود که این تعداد در سال 2014 به 13 دانشگاه رسید.

دهقانی تصریح کرد: آمارهای ارائه شده از سوی نظام‌های رتبه‌بندی لایدن و تایمز، به صورت مطلق بوده و برای همان سال است.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: از نگاه نظام رتبه‌بندی لایدن، از ایران 14 دانشگاه، ترکیه 11 دانشگاه، رژیم اشغالگر قدس و عربستان سعودی 7 دانشگاه و مصر 3 دانشگاه موفق به قرار گرفتن در جمع 750 دانشگاه برتر جهان شده بودند.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، معرفی پراستنادترین دانشگاه‌ها، مقالات علمی و روند رشد کیفی تولیدات علمی کشورهای اسلامی است، گفت: دانشمندان برتر بیش از اینکه به کمیت تولید علم شناخته شوند، به کیفیت تولیدات علمی شناخته می‌شوند.

دهقانی خاطرنشان کرد: دانشمندان برتر علمی مهمترین عامل رشد و توسعه نظام‌های علمی محسوب می‌شوند، بنابراین شناخت این گروه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ کشورهای پیشرفته برای جذب نخبگان از سراسر جهان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنند و به همین دلیل این کشورها مهمترین مقصد نخبگان علمی محسوب می‌شوند.

وی گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی، دانشمندان یک درصد برتر دنیا، 14 درصد کل علم جهان را تولید و 24 درصد کل استنادها را دریافت می‌کنند؛ بر اساس اصول علم‌سنجی می‌توان پژوهشگران 20 درصد جهان را در زمره نخبگان برتر علمی قرار داد؛ زیرا این گروه 66 درصد از علم دنیا را تولید و 85 درصد استنادها را دریافت می‌کنند.

دهقانی خاطرنشان کرد: معیار انتخاب پژوهشگران برتر تعداد استنادهای دریافت شده توسط تولیدات علمی آنان است و برهمین اساس پژوهشگرانی که توانسته‌اند به واسطه تحقیقات خود به بالاترین سطح اعتبار بین‌المللی دست یابند، در گروه دانشمندان یک درصد یا 20 درصد برتر جهان قرار می‌گیرند.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: داده‌های جمع‌آوری شده توسط این پایگاه در موضوع فهرست دانشمندان یک درصد برتر ایران، هر دو ماه یک بار به‌روز می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها