مهّم‌ترین مسئله در جلوگیری از تلفات ناشی از بحران «آموزش و اطلاع‌رسانی»است

مهّم‌ترین مسئله در جلوگیری از تلفات ناشی از بحران «آموزش و اطلاع‌رسانی»است

جلسه کارگروه هشدار و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بحران شهرداری پاکدشت به ریاست فرامرز مولایی معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری پاکدشت و با حضور ابوالفضل نجفی رئیس ستاد بحران فرمانداری شهرستان پاکدشت برگزار شد.

در این جلسه ابوالفضل نجفی ضمن تشکر از معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری در تشکیل اولین کارگروه شهرداری‌های شهرستان پاکدشت اظهار داشت: بحران دارای 3 بعد مهّم است که می‌توان به قبل بحران، حین و بعد از آن اشاره کرد.

وی با اشاره به نقش آموزش و اطلاع‌رسانی قبل از بروز هر حادثه گفت: جمعیت‌هلال احمر برشورهایی را برای آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم تهیه کرده، که در اختیار مدارس نیز قرار داده است.

مسئول مدیریت بحران فرمانداری شهرستان پاکدشت با بیان اینکه عمده مشکل در زمان بحران، موضوع شایعه‌پراکنی‌ها است افزود: زمانی که بحرانی رخ می‌دهد، برخی افراد ناآگاهانه با نشر برخی شایعه‌ها فضا را ملتهب و وارونه نشان می‌دهند که باید با تشکیل کارگروه اطلاع‌رسانی از نشر چنین اخباری جلوگیری کرد.

نجفی ادامه داد: در حادثه پلاسکو برخی تلاش کردند تا با ارائه آمار ضد و نقیض میزان خوانندگان خبر خود را بالا ببرند، در حالی که این حرکت اشتباه سبب تشویش اذهان عمومی شد.

وی گفت: در حادثه اخیر در پاکدشت و محبوس شدن کارگری در چاه، همسر وی در فضای مجازی شنیده بود که همسرش در این حادثه فوت کرده است، در حالی که آتش‌نشانی در حال نجات وی بود که خوشبختانه هیچ مشکلی برای وی پیش نیامد.

در ادامه این جلسه فرامرز مولایی معاونت فرهنگی- اجتماعی شهرداری پاکدشت نیز اظهار داشت: متأسفانه تاکنون کمیته اطلاع‌رسانی مدیریت بحران در پاکدشت شکل نگرفته است، تا از انتشار شایعات و سیاه‌نمایی برخی که سبب تشویش اذهان عمومی می‌شود جلوگیری کند.

وی با اشاره به ضرورت آموزش مردمی در زمان بحران تصریح کرد: در کنار تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی در زمان بحران، باید آموزش‌های لازم به مردم داده شود و این کار سبب کاهش تلفاتی جانی و مالی می‌شود، که امیدواریم با حضور روابط‌عمومی‌ها و خبرنگاران فعال شهرستان به این موضوع رسیدگی شود.

معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری پاکدشت در پایان خاطرنشان کرد: هم‌افزایی و همکاری بیشتر بین خبرنگاران و روابط‌عمومی‌ها سبب رشد آگاهی مردم از ایمنی و مسئله بلایای طبیعی می‌شود؛ زیرا اگر افکار عمومی متشنج شود خود یک بحران جدیدی به وجود می‌آورد که در اوج کار، باید فکری دیگر در این زمینه کرد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها