کنسولگری افغانستان در جنوب شرق استان تهران احداث می‌شود

کنسولگری افغانستان در جنوب شرق استان تهران احداث می‌شود

نصیر احمد نور امروز در جلسه با فرماندار و دادستان ورامین که با حضور خبرنگاران و مهاجران افغانستانی در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با بیان اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و افغانستان اظهار داشت: دو کشور ایران و افغانستان به دلیل اشتراکات فرهنگی و تاریخی، بیش از سایر کشورها از ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی برخوردارند.

وی افزود: مقایسه روند همکاری‌ها میان دو کشور در 15 سال اخیر نشان می‌دهد که سطح روابط این دو کشور در سطوح مختلف مدیریتی رو به گسترش بوده، و می‌‎توان گفت که در مدتی که از عمر دولت فعلی افغانستان می‌گذرد، رئیس‌جمهور این کشور دو بار به تهران آمده و کمتر وزیری است که بیش از یک بار به ایران نیامده باشد.

سفیر افغانستان در ایران با اشاره به حضور فعال شرکت‌های ایرانی در افغانستان تصریح کرد: شرکت‌های زیادی از ایران در افغانستان حضور دارند و با اینکه در این دو سال شرایط اقتصادی سختی را داشتیم و هنوز نیز درگیر مقابله با تروریست‌ها هستیم؛ اما همچنان ملت و دولت ایران در کنار ملت و دولت افغانستان در مقابل تروریست‌ها ایستاده‌ و مبارزه می‌کنند.

احمد نور در ادامه افزود: سالانه حدود دو میلیارد و 800 میلیون دلار کالاهای ایران به افغانستان صادر می‌شود که اگر صادرات نفت را از آن جدا کنیم، می‌توان گفت که افغانستان رتبه اول واردات کالا از ایران را دارد.

وی با بیان اینکه دروازه‌های افغانستان همواره به روی ایران باز است اظهار داشت: ما از مشارکت فعالان اقتصادی ایران برای حضور در افغانستان استقبال می‌کنیم و البته دروازه‌های ما برای تجارت، بر روی همه کشورها باز است؛ اما وجود مشترکات فراوان بین این دو کشور، سهم بسزایی در کاهش هزینه‌های تجاری ایفا کرده و زمینه برای رونق و تقویت هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری خصوصی و دولتی را فراهم می‌سازد.

سفیر افغانستان در ایران تصریح کرد: به خدمت گرفتن پرسنل اداری اعم از مترجم و محافظ برای سایر کشورهای غیرهمزبان در افغانستان سد محکمی در برقراری روابط تجاری آن‌ها با افغانستان است، این در حالی است که به جهت وجود مشترکات فرهنگی و زبانی دو کشور ایران با افغانستان این مشکلات تا حدود بسیاری کاهش پیدا می‌کند؛ از اینرو می‌توان گفت شرکت‌های ایرانی در رقابت با شرکت‌های سایر کشورها دست بالاتری دارند و به راحتی می‌توانند به افغانستان رفت‌وآمد کنند.

احمد نور با اشاره به حمایت از شرکت‌های ایرانی تولیدکننده کالاهای باکیفیت افزود: در برخی موارد دیده شده که شرکت‌های ایرانی با همکاری افراد و شرکت‌های افغانی اقدام به واردات کالاهای بی‌کیفیت ایرانی در خاک افغانستان می‌کنند، که در صحبت با مقامات ایرانی، بر ضرورت اقدام جدی در این زمینه تأکید شده است.

وی در ادامه ضمن تشکر از فرمان مقام معظم رهبری برای تحصیل و مدارک دانش‌آموزان افغانی در ایران گفت: با وجودی که ایران در حوزه‌های مختلف خود همواره دچار مشکلاتی بوده است؛ اما همچون دوران جنگ مهاجران افغانستانی زیادی را در خاک خود پذیرفته‌ است.

سفیر افغانستان در ایران همچنین عنوان کرد: از پیشنهاد فرماندار ورامین برای احداث کنسولگری در جنوب شرق استان تهران به مرکزیت ورامین استقبال می‌کنیم و امیدواریم این موضوع در حل هرچه بیشتر مشکلات مهاجران افغانی مؤثر واقع شود.

در ادامه این جلسه ابوالقاسم مرادطلب دادستان ورامین نیز با بیان شرافت و منش خوب اتباع افغانستانی در ایران اظهار داشت: با توجه به زمینه شغلی که در حوزه جرم و جنایت دارم؛ باید بگویم که جز شرافت از اتباع افغانی در ورامین چیزی ندیده‌ام و خوشبختانه کمترین جرم و مشکلاتی را در میان آن‌ها داشتیم.

وی همچنین با اشاره به پرونده اعدام قاتل ستایش نیز گفت: در مورد قاتل ستایش، بدون هیچ اغماضی حکم اعدام صادر شده است، و در صحبتی که با خانواده مقتول نیز داشته‌ام از آن‌ها خواستم که درخواست دفاع حکم را داشته باشیم تا بتوانیم پیگیری‌های لازم را انجام دهیم، هر چند طبق آیات قرآن کریم کسی که عفو می‌کند مورد رضای خداست؛ اما اگر خانواده ستایش همچنان به اجرای حکم اصرار داشته باشند ما آماده اجرای آن هستیم.

دادستان ورامین در پایان خاطرنشان کرد: امید داریم پرونده ستایش آسیبی به روابط خوب دو کشور ایران و افغانستان وارد نساخته و جز یک خاطره تلخ از یک ماجرا بین دو کشور چیزی باقی نمانده باشد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها