ماجراي شي نوراني يکم اسفند چه بود؟

ماجراي شي نوراني يکم اسفند چه بود؟

بنابر گزارش‌هاي مردمي در شبکه‌هاي اجتماعي حوالي ساعت ۱۸ و ۴۰ دقيقه يکشنبه، يکم اسفند، حرکت شيئي نوراني در افق غربي و از سوي شمال به جنوب در آسمان شمال ايران مشاهده شده است. همچنين در نواحي مرکزي و جنوبي ايران با اختلاف زماني اندک، حرکت اين جسم از افق غربي به سمت جنوب رصد شد.

براي منجمان آماتور (رصدگران آسمان) مولفه‌هاي ثبت شده تصويري اين هاله نوراني، بيش از هر چيز به موارد مشابه پرتاب‌هاي موشکي شبيه بود که سال‌هاي پيش نيز در آسمان ايران رصد و گزارش شده بود. به طور مثال مي‌توان به آزمايش موشک بالستيک روسي در حوالي نيمه شب ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ اشاره کرد که مشاهداتي مشابه آنچه در عصر روز گذشته (يکم اسفند) رخ داده بود، گزارش شد. تخيله سوخت باقي مانده در يکي از مراحل موشک در لايه‌هاي بالايي جو معمولا به شکل يک هاله مخروطي شکل در آسمان نقش مي‌بندد، درست مشابه آنچه که عصر يکشنبه ديده شد. سي‌ام ارديبهشت سال ۱۳۹۳ همين مشاهده در آسمان ايران تکرار شد و منشا آن نيز با توجه به زمان پرتاب موشک‌ بالستيک روسي در شمال غربي درياي خزر بود.

تمام اين آثار بازمانده‌هاي پرتاب، مربوط به موشک‌‌هاي نظامي نيست و با توجه به نزديکي شکل و مسير پرتاب موشک‌هاي فضايي و موشک‌هاي بالستيک، حتي تخليه سوخت موشک‌هاي فضايي نيز اين چنين است و پيش از اين، نمونه‌هايي در آسمان ايران مشاهده شده است. به طور مثال مي‌توان به تخليه سوخت موشک اتلس۵ ايالات متحده در ساعت ۵ بامداد جمعه ۲۴ شهريور اشاره کرد که در مناطقي از ايران و خاورميانه ديده شد.
در ده سال اخير قديمي‌ترين تجربه رصد اين اشياء نوراني که منشائي جز آزمايش‌هاي موشکي يا پرتاب‌هاي فضايي نداشتند به خرداد ۱۳۸۶ برمي‌گردد که زمان‌سنجي وقوع آن با انجام يک ماموريت موشکي فضايي ديگر تطبيق پيدا کرد. مشابهت موشک‌هاي بالستيک و موشک‌هاي فضايي در گذشتن از مرز قراردادي فضا و بهره‌گيري از انواع سوخت‌هاي لازم در طبقات موشک براي دستيابي به توان پيشران لازم براي قرارگيري در مدار است. بي‌شک موضوع شي نوراني گزارش شده در روز گذشته کم شباهت با آثار موشک‌هاي اين‌چنيني نيست.

براي دستيابي به منشا اين رويداد، لازم بود که هم اخبار مرتبط با پرتاب‌‌هاي فضايي مورد بررسي قرار گيرد و هم اخبار مرتبط با آزمايش‌ موشک‌هاي بالستيک روسي معروف به توپول (آر اس-۱۲ ام) که سابقه رصد آنها در آسمان شب ايران وجود داشت. گرچه انتظار مي‌رود اخبار آزمايش‌هاي موشکي به ندرت رسانه‌اي مي‌شود ولي وزارت دفاع روسيه ابايي از بيان اين آزمايش‌هاي موشکي ندارد و ۲۸ دي آخرين مورد آزمايش اين موشک قاره‌پيما رسانه‌اي شده بود؛ پرتابي که نمي‌تواند هيچ ارتباطي با رصد اين هاله نوراني در يک ماه بعد از آن (عصر يکم اسفند) داشته باشد.
دقيقا نيم ساعت پيش از مشاهده شي نوراني در آسمان ايران در عصر يکشنبه، شرکت فضايي خصوصي اسپيس‌ايکس، موشک فالکون‌۹ با محموله‌اي به نام دراگون را با موفقيت راهي فضا کرد. موشک فالکون۹ که دو مرحله‌اي است، ساعت ۱۴ و ۳۹ دقيقه گرينويچ (ساعت ۱۸ و ۹ دقيقه به وقت ايران)، کرانه شرقي ساحلي آمريکا را به سوي مداري در فضا ترک کرد که از حوالي آسمان ايران مي‌گذشت.

موشک خلاقانه اسپيس‌ايکس، جزو نخستين موشک‌هاي فضايي است که امکان فرود طبقه اول موشک فراهم شده است و بدين ترتيب هشت دقيقه بعد از پرتاب، طبقه اول موشک روي سکويي شناور در کرانه شرقي آمريکا در آب‌هاي اقيانوس فرود آمد. بنابر اعلام رسمي اسپيس ايکس جدايش محموله بي‌سرنشين دراگون از مرحله دوم موشک فالکون۹ به مقصد ايستگاه فضايي بين‌المللي، حوالي ده دقيقه بعد از پرتاب انجام شد و محموله دراگون يک دقيقه بعد از آن با بازکردن صفحه‌هاي خورشيدي راهي مقصد اصلي خود شد.

اما خبري مبني بر سرنوشت مرحله دوم اين موشک مخابره نشد؛ مرحله‌اي که به وقت ايران، ساعت ۱۸ و ۲۰ عملا به کار خود پايان داده بود؛ درست ۲۰ دقيقه مانده به رصد هاله نوراني در آسمان ايران. اين طبقه از موشک‌ها براي کاهش ريسک بازگشت و سوختن در جو، خود اقدام به تخليه سوخت باقي‌مانده در لايه‌هاي بالايي جو مي‌کنند و بدين ترتيب هاله‌اي محو در آسمان پديدار مي‌شود. براي تاييد اين موضوع نماي مداري اين سازه فضايي که پرتاب آن يکشنبه شب به طور مستقيم روي اينترنت پخش شد مورد بررسي قرار گرفت که آخرين تصاوير مداري، حرکت شمالي اين سازه فضايي در کرانه شرقي آمريکا را به سوي گذر شمالي به جنوبي از حوالي آسمان ايران در زمان مذکور تاييد مي‌کند.

منبع: آخرین خبر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • مظفر آشوری
    0

    سلام مظفر آشوری هستم از استان هرمزگان شهرستان میناب بخش سندرک روستایی چاهنان دیشب من این نور سفید را در روستامون دیدم

  • ملت فریبی
    0

    توجیه خوبی است!

  • اکبر
    0

    سلام.. در اهواز هم مشاهده شد و ناپدید شد

  • م
    0

    سلام منم حاجی ابتدهرمزگان هستم دیدم مثل ابرودود بود که بهش نوری میتابید وطلایی رنگ بود

  • اروین
    0

    اخه این چه حرفیه که میزنید مگه یه موشک چند لیتر سوخت داره که مردم شمال غرب و جنوب اونو دیدن بد چرا نورش گرد بوده و یه سایز چرا به خته طولی دیده نشده اصلا و گرد بود !!!!!

  • nabi
    0

    اره ما هم باور کردیم!!!!! نمیدونم چرا نمی خواهید مردم حقیقت رو بفهمند

  • نائب شاهنده پور
    0

    روسیه چه کار ایران داره؟

  • محمد
    0

    دوستان قابل قبوله چون پدافند هوایی خاتم النبیاءهر گونه فلزی با اون سرعت تو اون ارتفاء رو شناسایی و خودکار شلیک میکنه پس چون ارتفاء مشخصه بالاس پس این اتفاق نمیافته

  • رضاسعادت
    0

    این توجیهه خوبی نیست آقایون مسول فقط حرف

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها