بخش خصوصی استان کرمانشاه رضایت کاملی از بانک‌ها ندارد

بخش خصوصی استان کرمانشاه رضایت کاملی از بانک‌ها ندارد

کیوان کاشفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه بانکی که در کشور در زمینه جذب سرمایه در موقعیت عالی اما در استان در رتبه‌های پایین قرار دارد به طور حتم دارای مشکلاتی است اظهار داشت: در استان کرمانشاه مشکلات خاصی وجود دارد که راه‌حلهای ویژه‌ای را می‌طلبد و چنانچه یک راه‌حل یکسان برای کل کشور تجویز شود این میزان بیکاری در استان همچنان پابرجا باقی می‌ماند.

وی یکی دیگر از مشکلات اساسی در استان را موضوع وثایق عنوان کرد و گفت: در تهران وام سه میلیاردی با سند آپارتمان تأمین وثیقه می‌شود اما در استان کرمانشاه که میانگین قیمت هر متر منزل مسکونی یک میلیون و 500 هزار تومان است به چند آپارتمان برای تأمین وثیقه تسهیلات نیاز دارد و این ناشی از عدم پذیرش تنوع در وثایق تسهیلات توسط بانکها و این سبب توقف فعالیتها می‌شود.

کاشفی افزود: گاهی مشاهده می‌شود بین مصوبات بانک مرکزی با نوع دستورالعملهای هیئت مدیره بانکها که به استانها ابلاغ می‌شود مغایرت وجود دارد، به طور مثال با وجود اینکه بانک مرکزی موضوع بلوکه کردن بخشی از تسهیلات را به کرات خلاف اعلام کرده است اما برخی از بانکها اجرا و 10 تا 15 درصد تسهیلات را در حساب دیگری بلوکه می‌کنند و سبب افزایش نرخ سود و در نهایت نقض سیاستهای بانک مرکزی می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل ستاد تسهیل در استان و عدم پذیرش برخی از مصوبات آن توسط برخی از بانکها، عنوان کرد: در موضوع سرمایه در گردش برای تمام کشور مشکلاتی وجود دارد به طوری که قانون جدید مالیاتی انوع صدور فاکتور را با مشکل مواجه کرده است در صورتی که می‌توان این سرمایه در گردشها را سه ساله قرار داد و هر سال سود آن را از طرف مقابل دریافت کرد و لزومی برای تمدید هر ساله فاکتورها نباشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه کشور در سیستم بانکی دچار مشکلات بسیاری است و عمده آنها انباشته شده از سالهای گذشته است، گفت: تنگناهای مالی بانکها به عنوان یکی از مشکلات سیستم بانکی به طور عمده در مطالبات وصول نشده است و بخشی از مطالبات در تعهد دولت بوده که انجام نشده است و راه را برای آنها بسته است.

کاشفی با بیان اینکه فعالان بخش خصوصی در کشور غیر از بانکها مجرای دیگری برای تأمین نقدینگی ندارند، افزود: بخش خصوصی طلب نقدینگی از بانکها دارد و این حجم را به طور مداوم بر بانکها منتقل می‌کند و از طرف دیگر برخی از بانکها و صندوقها منضبط عمل نکرده‌اند و امروز تراژدی را شاهد هستیم که برخی از صندوقها با مشکلات مختلفی مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه گاهی بانکها و صندوقها از مصوبات بانک مرکزی نیز پیروی نمی‌کنند و به عنوان آفتی باید با آن مبارزه کرد، گفت: این موضوعات سبب ایجاد بی‌اعتمادی بین بانکها و بخش خصوصی شده که شاید هیچ‌یک از طرفین مقصر نیستند و زمان آن رسیده که به ادبیات مشترک و راه‌حلهایی دست یابیم که هر دو طرف بتوانند مشکلات یکدیگر را برطرف کنند.

کاشفی با اشاره به اینکه بدون شک با انتقادهای غیرسازنده کاری از پیش نمی‌‌رود و باید به سمت ارائه پیشنهاداتی رفت که برون‌رفتی از این وضعیت باشد، عنوان کرد: بانک مرکزی امسال اقدام مناسبی انجام داد که آن هم نظارت بیشتر بر مجامع بانکها و ترازها و صورتهای مالی بود و امید دارم به موقع انجام شده باشد.

وی حرکت به سمت بازار بدهی در سیستم بانکی را یکی از راه‌حلهای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و بانکی دانست و گفت: اکنون دولت به سمت بازار بدهی رفته و اوراقی نیز منتشر شده است و در بخش دولتی نگرانیهای وجود دارد اما در بخش بازار بدهی در بانکها به نظر می‌رسد چنانچه صحیح عمل شود موفقیتهایی به دست می‌آید.

کاشفی با بیان اینکه دولت باید تعهدات خود را به بانک مرکزی پرداخت کند و این می‌تواند به بخش خصوصی نیز کمک کند، اظهار کرد: زمان آن رسیده که درباره ورود بانکهای خارجی به کشور با دید بازتری نگاه کرد زیرا به طور قطع ورود این بانکها می‌تواند سبب ایجاد رقابت شود و منابع جدیدی را تزریق کند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها