۸۰ درصد ابلاغیه‌های قوه قضائیه الکترونیکی می‌شود

۸۰ درصد ابلاغیه‌های قوه قضائیه الکترونیکی می‌شود

حجت الاسلام حمید شهریاری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد به تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضائی قوه قضائیه اشاره کرد و اظهار داشت: با این طرح بخش گسترده‌ای از امکانات بخش خصوصی را به خدمت دستگاه قضایی آورده و امکانات گسترده‌ای در مورد ثبت دادخواست و خدمات قضائی دیگر در اختیار شهروندان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تعداد این دفاتر در سطح کشور 148 مورد است، گفت: در چند ماه آینده این دفاتر در تمام حوزه‌های قضائی کشور ایجاد و مردم خدمات قضایی خود را از طریق آنها دریافت می‌کنند.

شهریاری به ثبت دادخواست تجدید نظر و واخواهی الکترونیک اشاره کرد و با بیان اینکه این خدمت راهی برای جلب و افزایش رضایت مردم از دستگاه قضائی است، گفت: این خدمات برای اولین بار در کشور، امروز توسط استان یزد راه‌اندازی شد.

رئیس مرکز آمار و فن آوری اطلاعات عنوان کرد: ابلاغ الکترونیک بزرگ‌ترین تحول در دستگاه قضایی شناخته می‌شود، بیان کرد: به وسیله این امکان، مردم برای دریافت آرای صادره نیازی به مراجعه حضوری ندارند بلکه با ثبت نام در سامانه، ابلاغ‌های قضایی خود را مشاهده می‌کنند.

وی به راه‌اندازی این سامانه در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: از بالغ بر 3 میلیون و 200 هزار ابلاغیه‌ای که در دو ماه گذشته صادر شده، نزدیک به یک سوم از طریق تلفن همراه به شهروندان اطلاع‌رسانی شده است.

معاون قوه قضائیه خاطرنشان کرد: حدود 80 درصد از ابلاغ‌های الکترونیکی صادر شده که بیش از 700 هزار مورد بوده، توسط شهروندان مشاهده شده است.

شهریاری ادامه داد: این موضوع نشان دهنده این است که 70 تا 80 درصد ابلاغ‌هایی که به این روش برای مردم ارسال می‌شده توسط آنها مشاهده می‌شده ولی در حالت حقیقی حدود 20 درصد توسط مخاطب مشاهده می‌شده است.

رئیس مرکز آمار و فن آوری اطلاعات با بیان اینکه عدم مشاهده ابلاغیه سبب اطاله دادرسی می‌شود، گفت: همچنین این طرح صرفه‌جویی بسیاری در هزینه‌ها ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که این طرح به صورت کامل در کشور انجام شود، ماهانه سه میلیون ابلاغیه برای مردم به صورت الکترونیکی ارسال و در طول سال بیش از 100 میلیارد تومان صرفه‌جویی انجام می‌شود.

معاون قوه قضائیه عنوان کرد: همچنین این طرح بار سنگینی از روی دوش نیروی انتظامی برداشته شده و با توجه به اینکه آنها ضابط دستگاه قضایی هستند، دیگر نیازی به ارسال ابلاغیه به مخاطب ندارند.

وی افزود: بخشی از ابلاغیه‌ها همچنان به صروت کاغذی باقی می‌ماند ولی پیش‌بینی می‌کنیم که تا 6 ماه آینده بالغ بر 70 تا 80 درصد ابلاغیه‌ها توسط این طرح و به صورت الکترونیکی انجام شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها