بسترهای کاهش سوانح رانندگی و تلفات جاده‌ای در استان مرکزی توسعه می‌یابد

بسترهای کاهش سوانح رانندگی و تلفات جاده‌ای در استان مرکزی توسعه می‌یابد

استان مرکزی یکی از استان‌های مرکزی کشور است که در تمام فصول سال میزان بالایی تردد و عبور‌ومرور از این منطقه انجام می‌شود، همچنین این استان در ایام نوروز میزبان بسیاری از هم‌وطنان سراسر کشور است که از محورهای مواصلاتی این استان تردد دارند.

مسئولان ارشد استان مرکزی درنظر دارند که به‌منظور تامین امنیت و سلامت جاده‌ای در این استان اقدامات امنیتی و تجهیزاتی در سطح محورهای مواصلاتی استان انجام دهند.

جلسه کمیسیون اجرائی آئین‌نامه مدیریت حمل‌ونقل سوانح رانندگی استان مرکزی در راستای بررسی نکات و نقاط دارای اهمیت جاده‌های مواصلاتی سطح استان مرکزی با حضور برخی از مسئولان اعم از معاون عمرانی استاندار مرکزی، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان مرکزی، رئیس پلیس‌راه استان مرکزی، مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان مرکزی، مدیرکل دفتر امور فنی استانداری مرکزی، مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان مرکزی و غیره برگزار شد.

هوشیاری رانندگان باید کنترل شود

مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی در این جلسه با اشاره به میزان بالای تصادفات در محورهای اصلی استان مرکزی اظهار داشت: نبود هوشیاری در رانندگی علت بیشتر سوانح رانندگی تلقی شده است که خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد که مواردی مانند مصرف موادمخدر و یا خستگی بیش از حد علت اصلی آن هستند.

رضایی افزود: پیشنهاد می‌دهیم که به منظور جلوگیری از هوشیار نبودن رانندگان پلیس‌راه استان مرکزی از رانندگان تست اعتیاد بگیرد تا رانندگانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند در حالتی که هوشیاری کامل ندارند اقدام به رانندگی نکنند.

تمامی آمبولانس‌های استان مرکزی به وسایل ضروری مجهز شده‌اند

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان مرکزی در این جلسه با اشاره به اینکه انسان‌ها عوامل اصلی وقوع حوادث هستند گفت: تنها راه مقابله با ازدیاد آمار تصادفات فرهنگسازی صحیح است زیرا اصلی‌ترین دلیل وقوع اینگونه حوادث بی‌دقتی و تخطی‌گری انسانی است.

وی افزود: پایگاه‌های سلامت جاده‌ای حداکثر باید دارای دو دستگاه‌ آمبولانس و تعداد 9 نفر پرسنل فعال باشد تا بتوانند یک واحد را ساماندهی و به مناطق اطراف خدمات دهی کنند اما به دلیل وجود ضعف نیروی انسانی و تجهیزاتی در این حوزه میزان عملکرد مطلوبی نداشته‌ایم و یا در حد توقع نبوده است.

خوشنودی ادامه داد: در راستای جلوگیری از افزایش میزان معلولیت‌های جسمی حاصل از تصادفات تمامی آمبولانس‌های استان مرکزی را به وسایل ضروری مجهز کرده‌ایم که هر آمبولانس به تنهایی همانند یک واحد آی.سی.یو خدمات لازم و ضروری را ارائه دهد، همچنین در این زمینه پرسنل فعال را نیز به‌صورت مرتب آموزش می‌دهیم.

وی عنوان کرد: تعدادی آمبولانس جدید و مجهز به استان مرکزی وارد شده‌اند که فاقد شماره هستند و درخواست داریم که مجوز تردد بدون شماره به این وسایل داده شود، همچنین با توجه به شرایط جوی فعلی امکان دارد بر سر صحنه‌ها مقداری دیر حضور یابیم و این دیر رسیدن به این منظور است که ما باید سالم بر صحنه برسیم تا افراد را سالم برسانیم.

ستاد مدیریت بحران عملکرد قابل قبولی در سوانح اخیر داشت

فرماندار خمین هم در این جلسه با اشاره به شرایط حاکم پس از بارش سنگین برف در سطح استان مرکزی خاطرنشان کرد: ستاد مدیریت بحران نقش بسیار موثری در زمان وقوع حادثه ایفا می‌کند که میزان تاثیر فعالیت این ستاد را در زمان مقابله با حوادث ناشی از بارش برف سنگین در سطح استان مرکزی مشاهده کردیم.

وی بیان کرد: شهرستان خمین به لحاظ استقرار بیت تاریخی امام راحل یکی از قطب‌های گردشگری استان مرکزی محسوب می‌شود و به این دلیل محورهای مواصلاتی این شهرستان باید تکمیل و تجهیز شوند.

میزان تصادفات درونشهری اراک کاهشی 31 درصدی داشته است

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اراک هم در این جلسه با اشاره به اینکه میزان تصادفات درونشهری کلانشهر اراک کاهش یافته افزود: میزان تصادفات درونشهری اراک کاهشی 31 درصدی داشته و اصلی‌ترین علت این کاهش نسب دوربین‌های ثبت تخلف در سراسر شهر بوده است.

وی ادامه داد: بیش از 7 هزار و 700 دستگاه خودرو به تعداد خودروهای قبلی استان مرکزی اضافه شده که از این میزان بیش از 3.5 هزار وسیله مطعلق به شهر اراک است.

عسگری عنوان کرد: نصب تعداد 5 پل عابر پیاده در مسیر کمربندی اراک یکی از اقدامات موثر در زمینه کاهش تصادفات بوده است که در نظر داریم تعداد 6 پل دیگر را هم در مناطق دیگر نصب کنیم، همچنین میادین حضرت امام خمینی(ره)، امام حسین(ع)، مقاومت، سرداران، انقلاب و شورا از پرحادثه‌ترین میادین سطح شهر محسوب شده‌اند که در دست اصلاح هستند.

85 درصد از میزان تصادفات استان مرکزی به موتورسواران اختصاص داده شده

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری مرکزی هم در این جلسه با اشاره به میزان تصادفات اظهار داشت: 85 درصد از میزان تصادفات سطح استان مرکزی به راکبان موتورسوار اختصاص داده شده که از این میزان 33 درصد منجر به فوت شده‌اند.

وی افزود: در راستای مقابله با افزایش این آمار از ارگان‌ها و اصناف درخواست داریم که پرسنل موتورسوار خود را به کلاه ایمنی مجهز کنند و این فرهنگ را برای استفاده از موتور نهادینه کنند زیرا تا زمانی که امر فرهنگسازی انجام نشود آموزش‌های ارائه شده هم خالی از ثمر هستند.

نوازنی ادامه داد: اصلاح میدان حاده‌خیز سه‌راه خمین باید در دستورکار قرار گیرد و بهتر آن است که این مجموعه به‌صورت کامل بسته شود، همچنین خیابان‌های عریض سطح شهر همانند خیابان دانشگاه نیازمند تعبیه میانه و یا زیرگذر هستند.

اسکان مسافران در میدان سه‌راه خمین امری غلط است

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی هم در این جلسه با اشاره به اینکه میدان سه‌راه خمین به محل اسکان بسیاری از مسافران شده عنوان کرد: استقرار و اسکان مسافران در این مکان غلط است و اگر قرار است اسکان و تردد آنها در این میدان ادامه یابد باید مسیر مشخصی برای ورود و خروج آن درنظر گرفته شود.

وی افزود: عمده‌ترین دلیل اسکان مسافران در این میدانگاه استقرار تجهیزات اسکانی اعم از سرویس‌های بهداشتی و دکه‌های اغذیه فروشی است و تا زمانی که این تجهیزات در آن منطقه مستقرند همچنان تردد در این میدان ادامه دارد.

فرخی ادامه داد: باتوجه به نزدیکی ایام نوروز و ازدیاد تردد مسافران از این منطقه پیشنهاد می‌دهیم که در این 20 روز باقی‌مانده طرحی مصوب برای این میدان ارائه داده شود تا بتوانیم از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری کنیم.

مصوبات جلسه کمیسیون اجرائی آئین‌نامه مدیریت حمل‌ونقل سوانح رانندگی استان مرکزی:

معاون عمرانی استاندار مرکزی در حاشیه این جلسه با اشاره به مصوبات جلسه به خبرنگار تسنیم گفت: ر این جلسه مقرر شد که کمیته‌ای تخصصی متشکل از روسا و کارشناسان پلیس‌راه، اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اورژانس و دانشگاه علوم‌پزشکی استان مرکزی تشکیل و ضمن آسیب‌شناسی و بررسی آمارها و تجزیه و تحلیل آنها دلایل و راهکارهای عملیاتی کاهش تصادفات برون‌شهری بررسی شده را در راستای اخذ تصمیمات صحیح به‌صورت مصور در جلسه بعدی کمیسیون ارائه دهند.

عزیز فیلی افزود: مقرر شد اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درراستای کاهش میزان تصادفات در محور قدیم ساوه به تهران با هماهنگی پلیس‌راه نسبت به نصب 8 کیلومتر گاردریل حداکثر در دو ماهه آینده اقدام کند.

وی تصریح کرد: مصوب شد که اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به همراه پلیس‌راه ضمن شناسایی پنج نقطه پرحادثه در محورهای استان مرکزی که دارای بیشترین میزان تصادفات هستند نسبت به نصب برج نوری اقدام کنند.

فیلی خاطرنشان کرد: درصورتی که اتوبوس حامل مسافران در زمان اجرای طرح زمستانی در محورهای استان مرکزی دچار خرابی شد و از پیمودن باقی راه بازماند اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به تعویض و تحویل اتوبوسی سالم به‌منظور جابه‌جایی مسافران اتوبوس خراب شده ادام کند.

معاون عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به آسیب‌شناسی در کمیته تخصصی در بخش حمل و نقل گفت: کمیته‌ای تخصصی متشکل از روسا و کارشناسان پلیس‌راهور استان مرکزی، دفتر فنی استانداری مرکزی، شهرداری‌های مربوطه، اورژانس و دانشگاه علوم‌پزشکی ضمن آسیب‌شناسی و بررسی آمارها و تجزیه‌وتحلیل آنها دلایل و راهکارهای عملیاتی کاهش تصادفات درونشهری بررسی شده را در راستای تصمیم‌گیری به‌صورت مصور در جلسه بعدی کمیسیون ارائه دهند.

وی بیان کرد: شهرداری اراک نسبت به شناسایی نقاط پرتردد و پرتصادف سطح کلانشهر اراک اقدام و تعداد 7 دستگاه پل عابر پیاده حداکثر ظرف یکماه آینده در این نقاط نصب می‌کند.

فیلی اضافه کرد: مقرر شد تا شهرداری اراک نسبت به شناسایی میادین پرتصادف در سطح کلانشهر اراک و آسیب‌شناسی در راستای رفع موانع و معارض‌ها به شورای ترافیک اقدامات لازم را انجام دهند، از سویی نسبت به انتقال سرورهای دوربین‌های کنترل سرعت از شهرداری اراک به راهنمایی و رانندگی اقدام شود.

وی ادامه داد: در جلسه تصویب شد تا در راستای اجرای طرح زمستانی که از تاریخ 15 آذر آغاز و تا 15 اسفندماه ادامه دارد تعداد 10 دستگاه خودرو کمک‌دار توسط اداره‌کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان مرکزی و یک دستگاه جرثقیل 20 تنی توس مجموعه مدیریت بحران استان مرکزی در اختیار پلیس‌راه قرار گیرد.

معاون عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به مصوبات دیگر این جلسه گفت: مقرر شد تا در راستای اجرای طرح زمستانی تعداد پنج دستگاه خودرو و یک دستگاه جرثقیل 10 تنی توسط شهرداری اراک در اختیار پلیس‌راهور اراک قرار گیرد، و در راستای اجرای طرح زمستانی یک دستگاه جرثقیل 10 تنی توسط شهرداری ساوه در اختیار پلیس‌راهور ساوه قرار گیرد، همچنین نمازخانه پاسگاه پلیس‌راه اراک به قم توسط اداره‌کل راه‌ و شهرسازی ظرف دوماه آینده تکمیل شود.

وی افزود: در راستای کاهش تلفات جاده‌ای در محور ساوه به سلفچگان در تقاطع آوه یک دستگاه پل زیرگذر حداکثر تا دهه فجر توسط اداره‌کل راه‌وشرهسازی نصب و راه‌اندازی می‌شود.

فیلی تصریح کرد: به‌منظور کاهش تلفات اتحادیه اصناف و تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها تمامی پرسنل خود را که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند به استفاده از کلاه‌ایمنی مکلف می‌کنند.

معاون عمرانی استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: مقرر شد در جلسه بعدی این کمیسیون شهرداران و فرماندارن شهرستان‌های ساوه، خمین و دلیجان ضمن شرکت در جلسه نسبت به ارائه گزارش تحلیلی تصادفات شهرستان‌های مربوطه اقدام نمایند.

وی افزود: پلیس‌راه، اورژانس، اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پلیس‌راهور و شهرداری در راستای اجرای طرح زمستانی از تاریخ یکم آذرماه تا 15 اسفندماه در حالت آماده باش هستند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها