سطح گلخانه‌های کشور تا ۵۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد

سطح گلخانه‌های کشور تا ۵۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد

محمدعلی باغستانی عصر امروز در سومین گردهمایی پروژه فنی، ترویجی و بهبود عوامل خسارت زایی گیاهان که در سالن همایش جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد اظهار داشت: سال گذشته در حوزه حفظ نباتات حدود 23 میلیون هکتار سطح عملیات مدیریت عوامل خسارت‌زایی گیاهی را در کشور داشته‌ایم.

وی افزود: بحث حفظ نباتات در سال گذشته به‌ویژه در مدیریت آفات گندم حدود دو میلیون و 80 هزار هکتار سطح مبارزه با سن گندم را داشته‌ایم و میانگین سن زدگی گندم کشور زیر نیم درصد بوده که جزء اتفاقات نادری است که در وزارت جهاد کشاورزی در طول تاریخ مبارزه با سن داشته‌ایم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بابیان اینکه در راستای گندم تنها سطح مبارزه با علف‌های هرز نزدیک 3.4 دهم میلیون هکتار بوده است عنوان کرد: در حوزه بیماری‌ها حدود 400 هزار هکتار مبارزه داشته‌ایم و در بحث آفات غیر از سن نیز نزدیک 500 هزار هکتار سطح مبارزه بوده است.

وی بیان کرد: در حوزه باغبانی نیز در راستای مدیریت آفات سطح عملیات حدود هفت میلیون هکتار بوده است؛ وظیفه حفظ نباتات درزمینهٔ بیش از 600 عامل خسارت زای گیاهی که بر عهده دارد، بحث امنیت غذایی است که درزمینهٔ عملکرد و تولید اثرگذار است.

باغستانی تصریح کرد: در کنار بحث تولید و افزایش عملکرد، بحث سلامت محصول یکی از دغدغه‌هایی است که امروزه موردتوجه ویژه قرارگرفته است، استان لرستان در راستای ساماندهی فروشگاه‌های سموم جز استان‌های سبز است که خوشبختانه ساماندهی فروشگاه‌های سموم غیرمجاز در استان به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سه هزار و 500 فروشگاه سموم غیرمجاز در کشور داشتیم که امروز به کمتر از 400 فروشگاه رسیده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: موفقیت در بحث مدیریت آفات پیش‌آگاهی است، سال گذشته در بحث پیش‌آگاهی کل کشور خوب عمل کرد و خسارت حاد را در اغلب محصولات ازجمله گندم نداشتیم.

وی اظهار داشت: سال گذشته پیش‌بینی شد که بین 700 تا 800 هزار هکتار زنگ گندم داشته باشیم که پیش‌آگاهی ما سبب شد سطح مبارزه در کشور به 60 هزار هکتار کاهش یابد.

باغستانی با تأکید بر اینکه بحث پیش‌آگاهی باید به‌طور جد موردنظر باشد افزود: سیستم‌های پیش‌آگاهی سنتی دیگر پاسخگو نیست امروز پیش‌آگاهی بر اساس مدل‌هایی است که ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر هشدارها به‌موقع باشد کشاورزان نیز ورود کرده و کار مدیریت آفات را انجام می‌دهند چراکه مدیریت آفات به‌موقع همه مؤلفه‌های تولید محصول سالم را فراهم می‌کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: کارشناسانی که در پهنه‌ها حضور دارند مهم‌ترین وظیفه آن‌ها در مبحث حفظ نباتات بحث‌های پیش‌آگاهی، پایش و ثبت داده‌های عوامل خسارت زا است.

وی بابیان اینکه باید برای هر یک از مزارع و باغات شناسنامه حفظ نباتات تهیه کنیم چراکه بحث حفظ نباتات بحث‌های پیچیده‌ای است تصریح کرد: مصرف علف‌کش‌ها به‌صورت یکنواخت کشور را با مشکل مواجه کرده است و استان‌هایی که پیشرو در امر استفاده از علف‌کش‌ها بوده‌اند مشکلات بیشتری دارند، استان خوزستان در مدیریت علف‌های هرز به بن‌بست رسیده که باید از استان خوزستان درس گرفته و مانند این استان عمل نکنیم.

باغستانی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌هایی که در بخش کشاورزی داریم بحث آب است و وزارت جهاد کشاورزی به جد روی این قضیه سرمایه‌گذاری می‌کند؛ امروز بسیاری از دستورالعمل‌های تحقیقاتی در حوزه‌های نوین آبیاری است.

وی با عنوان اینکه برنامه داریم سطح گلخانه‌های کشور تا 50 هزار هکتار افزایش پیدا کند گفت: بحث آفات و بیماری‌های محصولات گلخانه‌ای کاملاً با آنچه در عرصه و محیط آزاد داریم متفاوت است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: در بحث تحقیقات تغییر اقلیم خیلی دیر عمل کرده‌ایم، حوزه آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز معضل بزرگی را به‌ویژه در حوزه باغبانی کشور ایجاد کرده است و پایداری تولید در بخش باغبانی با مشکل مواجه شده است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها