شاهد انواع تعرض‌ها و تهاجمات به میراث فرهنگی خوزستان هستیم

شاهد انواع تعرض‌ها و تهاجمات به میراث فرهنگی خوزستان هستیم

خسرو نشان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم حافظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی را یکی از مهمترین مشکلات سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد و اظهار داشت: این مسئله به خاطر گستردگی، وسعت، پراکندگی و ارزش زیاد این آثار است.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی علاوه بر ارزش معنوی که دارد گاهی هم ارزش مادی پیدا می‌کند و وارد تجارت سیاه هم می‌شود، تصریح کرد: برخی موارد حفاری‌های غیر مجازی انجام می‌شود و گاهی نیز میراث فرهنگی و آثار تاریخی از سوی افراد بر اساس نیاز با توسعه شهر و یا روستا ناخودآگاه مورد تعرض قرار می‌گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان با بیان اینکه متاسفانه ما با انواع تعرض‌ها و تهاجمات مواجه هستیم، عنوان کرد: میراث فرهنگی و بناهای تاریخی به هر دلیلی از بین بروند دیگر تکرار نمی‌شوند که همه باید این مسئله را مد نظر قرار دهیم.

وی با تاکید بر این نکته که میراث فرهنگی ما پایان‌پذیر هستند و هر قطعه‌ای از آن که از بین برود جایگزینی پیدا نخواهد کرد، ادامه داد: به همین دلیل آنچه که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در اولویت نخست قرار دارد حفظ این آثار است.

نشان با یادآوری این نکته که دغدغه نخست همه دست اندرکاران میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان حفظ و کاستن و جلوگیری از تعرض به میراث فرهنگی است، تاکید کرد: بخشی از این مسئله فرهنگ سازی است که باید برای این کار در کتب درسی، تبلیغات عمومی و اقدامات فرهنگی انجام ‌شود تا همگان به اهمیت آن پی ببرند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها