خوزستان ۴۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی دارد/خیلی از کانون‌های ریزگردی به زیر آب رفتند

خوزستان ۴۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی دارد/خیلی از کانون‌های ریزگردی به زیر آب رفتند

معصومه ابتکار امروز در حاشیه بازدید از طرح آماک در جمع خبرنگاران به وضعیت کانون‌های ریزگرد خوزستان اظهار داشت: منابع گرد‌وخاک اهواز حدود 35 درصد داخلی و65 درصد خارجی از عراق و عربستان است که باید برای هر دو منبع یاد شده چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: دولت در سال 92 با کمک ساختار ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در بحث تثبیت خاک، تثبیت بیولوژیک، کاشت نهال، مالچ پاشی و جلوگیری از کانون‌های گرد و غبار برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد.

رئیس سازمان حفات از محیط زیست گفت: تمام کانون‌های گرد و خاک کشور ایران توسط دولت شناسائی شدند به طوری که کانون گرد و غبار خوزستان کاملا شناخته شده است.

وی با بیان اینکه کانون‌های گردوغبار شناخته شده در دو گروه کانون‌های بحرانی و فوق بحرانی طبقه‌بندی شدند، عنوان‌کرد: خوزستان 40 هزار هکتار کانون فوق بحرانی دارد زیرا سال به سال وضعیت خشک‌سالی در حال تشدید است و متاسفانه بخش‌هایی از استان به دلیل نبود آب و بارندگی نتواستند کشت زراعی داشته باشند در نتیجه به کانون ریزگرد تبدیل شدند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان‌کرد: معضل پیش آمده یک معضلی است که به علت تغییر اقلیم و خشک سالی تشدید می‌شود و از طرف دیگر سازمان هواشناسی فعالیت‌های خوبی از جمله ورود تجهیزات جدیدی برای سنجش آلودگی هوا در استان انجام داده است.

وی افزود: اقدامی که با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و رویکرد دولت انجام شد موضوع احیای تالاب‌هاست که متاسفانه تالاب هورالعظیم در سال 92 خشک و به یک کانون جدی گرد و غبار تبدیل شده بود.

ابتکار با بیان اینکه وضعیت تالاب شادگان نیز مانند وضعیت تالاب هورالعظیم در سال 92 را داشت، گفت: در حال حاضر با تدابیر اتخاذ شده تالاب هورالعظیم و آبگیری نسبتا خوب تالاب شادگان وضعیت خوبی دارند به طوری که 70 تالاب هورالعظیم آبگیری شد و خیلی از کانون‌های ریزگردی به زیر آب رفتند. کارهای خوبی برای ادامه تامین حق‌آبه دوتالاب در حال انجام است و با وزیر نیرو نیز در حال مکاتبه هستیم تا تالاب‌ها به طور کامل احیا شوند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا تا کنون آب مورد نیاز تالاب شادگان از رودخانه جراحی تامین نشده است، گفت: امیدوار هستیم با هماهنگی‌های لازم این اتفاق صورت بگیرد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها