کشورهای جهان و گروههای نظارتی اقتصادی که عضو آن هستند / کشورهای عضو FATF کدامند؟ + جدول

بیشتر اعضای FATF را کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی تشکیل می‌دهند. البته در همسایگی ما فقط ترکیه است که به عضویت FATF درآمده است.

کشورهای جهان و گروههای نظارتی اقتصادی که عضو آن هستند / کشورهای عضو FATF کدامند؟ + جدول

به گزارش خبر فوری ، با جدی تر شدن بحث درباره درست یا نادرست بودن عضویت جمهوری اسلامی ایران در FATF، بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که اولا FATF چیست و ثانبا کدام یک از کشورهای جهان به عضویت آن درآمده اند. ما در این گزارش تلاش کرده ایم که تا حدی به این دو پرسش پاسخ گوییم و علاوه بر آن، به برخی از مهم ترین نهاد های نظارتی فساد اقتصادی جهانی اشاره کرده و درباره آنها توضیح دهیم.

FATF چیست؟

به نقل از ایسنا، گروه ویژه اقدام مالی (در پول‌شویی) یا به اختصار FATF یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار جی۷ با نگرش به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پول‌شویی بنیاد شده‌است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ به کارزار مبارزه با تأمین مالی تروریسم پیوست. دبیرخانه فَت اِف مستقر در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در پاریس است.

در این زمان، گروه ویژه اقدام مالی، تنها 16 عضو رسمی داشت و وظیفه‌ای که برایش در نظر گرفته شده بود این بود که روند پول‌شویی در دنیا را بررسی کند، در سطح ملی و بین‌المللی بر نحوه اجرای قوانین و فعالیت‌های مالی کشورها نظارت و استانداردهایی برای مبارزه با پولشویی طراحی کند.

در سال 2001 بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر به برج های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، یک وظیفه دیگر هم به عهده کارشناسان سازمان گذاشته شد و آن این‌که «بازارهای هدف برای سرمایه‌گذاری را از نظر وجود امکان تامین مالی تروریسم» بررسی کنند.

کارشناسان FATF بر اساس گزارش‌های رسمی کشورهای مختلف از جمله در مورد شفافیت مالی، قوانین مالیاتی و مانند آن نظرات مشورتی خودشان را در مورد میزان ریسک سرمایه‌گذاری در آن کشورها اعلام می‌کنند که مورد استناد سرمایه‌گذاران بین‌المللی قرار می‌گیرد.

FATF در مورد پولشویی 40 توصیه و در مورد تامین مالی تروریسم 9 توصیه دارد که بر اساس آنها کشورهای مختلف را بررسی و رده‌بندی می‌کند. توصیه‌های این نهاد می‌تواند از طریق وضع قوانین داخلی توسط کشورها، به اجرا دربیاید و زمینه‌های پولشویی و تامین مالی تروریسم را کاهش دهد.

کشورهای عضو FATF

بیشتر اعضای FATF را کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی تشکیل می‌دهند. این کشورها به این شرح هستند:

آرژانتین . استرالیا . اتریش . بلژیک . برزیل . کانادا . چین . دانمارک . فنلاند . فرانسه . آلمان . یونان . هنگ کنگ . ایسلند . هند . ایرلند . ایتالیا . ژاپن . کره . لوگزامبورک . مالزی . مکزیک . هلند . نیوزلند. نروژ . پرتقال . روسیه . سنگاپور . آفریقای جنوبی . اسپانیا . سوئد . سوئیس . ترکیه . انگلیس . آمریکا.

مهم ترین سازمانها و گروههای نظارتی اقتصاد جهانی کدام اند؟

علاوه بر FATF، برخی گروهها و قراردادهای نظارتی دیگر هم وجود دارند که کشورهای مختلف به عضویت آن درآمده اند. برخی کشورهای جهان به عضویت دو یا سه گروه نظارتی درآمده اند. برخی کشورهای دیگر هم به عضویت هیچکدام از این سازمانها در نیامده اند. جدول زیر توضیح مختصری درباره این گروهها و سازمانها و همچنین مناطق تحت پوشش آن ارائه می‌دهد.

منطقه تحت پوشش

شرح عملکرد

نام سازمان

در تمام قاره ها

نیروی ویژه موظف به مطالعه روندهای پولشویی، نظارت قانونی، و اجرای قوانین مالی در سطوح ملی و بین‌المللی است.

FATF

آمریکای شمالی، چین، شرق و جنوب آسیا و اقیانوسیه

نیروی ویژه مبارزه با فساد اقتصادی اسیا - پاسیفیک

APG

شرق آمریکای شمالی

نیروی ویژه مبارزه با فساد اقتصادی حوزه دریای کارائیب

CFATF

روسیه، چین، هند و آسیای مرکزی

نیروی ویژه مبارزه با فساد اقتصادی اوراسیا

EAG

جنوب و شرق افریقا

نیروی ویژه مبارزه با فساد اقتصادی جنوب و شرق افریقا

ESAAMLG

آفریقای مرکزی

نیروی ویژه مبارزه با فساد اقتصادی آفریقای مرکزی

GABAC

آمریکای جنوبی(غیر از ونزوئلا و شمال شرق) و آمریکای مرکزی

نیروی ویژه مبارزه با فساد اقتصادی آمریکای لاتین

GAFILAT

کشورهای غرب آفریقا مثل مالی و نیجر و...

نیروی ویژه مبارزه با فساد اقتصادی غرب آفریقا

GIABA

کشورهای عرب خاورمیانه و شمال آفریقا

نیروی ویژه مبارزه با فساد اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا

MENAFATF

روسیه، اکراین و برخی کشورهای شرق اروپا

نیروی ویژه مبارزه با فساد اقتصادی روسیه و شرق اروپا

MONEYVAL


با بررسی جدول فوق، می‌توان به برخی نکات جالب دست یافت. به طور مثال، کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشترشان تنها به عضویت FATF درآمده اند. بیشتر کشورهای همسایه ما در خاور میانه تنها عضو MENAFATF هستند ودر همسایگی ما فقط ترکیه است که به عضویت FATF درآمده است.

اما پرسش این است که کشورهای مهم جهان عضو کدام یک از قراردادها و گروههای نظارتی فوق هستند؟ در زیر به برخی از این کشورها اشاره می‌کنیم:

چین

APG EAG FATF

روسیه

FATF EAG MONEYVAL

یمن

MENAFATF

فرانسه

FATF

سوریه

MENAFATF

انگلیس

FATF

عراق

MENAFATF

آلمان

FATF

عربستان

MENAFATF

پاکستان

APG

اسرائیل

MONEYVAL

کوبا

GAFILAT

آمریکا

FATF APG

کشورهایی که از نظر سازمان ملل در اوج بی نظارتی هستند

طبق لیست ارائه شده توسط سایت FATF، کشورهای بروندی، کره شمالی و ایران عضو هیچ یک از سازمانهای نظارتی فوق نیستند. بین این سه کشور، ایران و کره شمالی در لیست سیاه قرارگرفته و به آنها اولتیماتوم داده شده است که هرچه سریعتر سیستم مالی خود را شفاف ساخته و عضو قرارداد نظارت اقتصادی شوند.

همچنین کشورهای اتیوپی، سوریه، سری لانکا، یمن، صربستان و تونس عضو یکی از سازمانهای نظارتی هستند اما هنوز به شفاف سازی کامل نرسیده و باید نظارت بیشتری بر آنان شود.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • حسین
    0

    ای خدا کره شمالی را از ما نگیر چون اون وقت تنهای تنها خواهیم شد

  • نفس
    0

    وقتی همه کشورا عضون دقیقا نمیفهمم دلیل اینهمه مقاومت کردن ایرانو

    نظرات شما -
    • وحید
      0

      خداااااااااااااا ... منو از دست اینا بکش ... اف به شما

  • ابوالفضل
    0

    بر پدر دروغ گو لعنت ، خائن خبیث مبلغ کنوانسیون های ذلت پذیری تضمین شما چیست ؟ این دفعه امضای چه کسی تضمین است ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها