استان قم رتبه چهارم ذخایر مواد معدنی غیرفلزی کشور را دارد

استان قم رتبه چهارم ذخایر مواد معدنی غیرفلزی کشور را دارد

سید رسول حسینی ظهر امروز در همایش گرامیداشت روز مهندس و معرفی پتانسیل‌های معدنی استان قم با اشاره به اینکه استان قم استانی معدنی است که باید از این ظرفیت به‌طور ویژه در برنامه‌ریزی‌های کلان مورد توجه باشد اظهار داشت: معدن استان می‌تواند نقش مؤثری در اقتصاد استان داشته باشد.

رئیس نظام‌مهندسی معدن قم بابیان اینکه استان از مجموع مواد معدنی فلزی و غیرفلزی با یک میلیارد تن ذخیره رتبه 15 کشور را به خود اختصاص داده است افزود: در بعد مواد معدنی فلزی نیز استان حائز بزرگترین منگنز ایران هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مواد معدنی غیرفلزی رتبه 4 به قم اختصاص دارد تصریح کرد: 8.6 ذخیره معدنی کشور را دارد همچنین رتبه نخست ذخیره نمک کشور را نیز قم به خود اختصاص داده است.

حسینی مهم‌ترین سرمایه بخش معدن قم را بیش از 400 نیروی کارشناس متخصص بهره‌ور در نظام‌مهندسی معدن استان برشمرد و عنوان کرد: 110 نفر دارای پروانه صلاحیت از وزارت صنعت هستند، از آنجا که از نظر کمی در کشور استان کوچکی هستیم اما از نظر کیفی یکی از منظم‌ترین و مؤثرترین سازمان‌های کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن قم با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با همت مدیران استان و تلاش سازمان زمین‌شناسی کشور در آینده نزدیک استان قم استانی فلزی و طلایی خواهد شد، افزود: پتانسیل‌های معدنی استان قم در بعد شاخص‌های سرمایه‌گذاری در حوزه معدن توجه نشده است.

وی شاخص‌های سرمایه‌گذاری معدن استان را متناسب با ظرفیت‌های معدنی آن ندانست و تصریح کرد: حدود 2 درصد ذخایر معدنی کشور در قم است اما تنها 7.درصد ذخایر قطعی کشور در قم است.

حسینی با انتقاد از سخت‌گیری‌های بیش‌ازاندازه سازمان منابع طبیعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موانع پیش روی معدن استان است گفت: لازم است همدلی و همگرایی در استان راه را برای فعالیت بیشتر معادن هموار کند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها