آیت‌الله اعرافی: ترویج فرهنگ خمس موجب تحقق عدالت اجتماعی می‌شود

آیت‌الله اعرافی: ترویج فرهنگ خمس موجب تحقق عدالت اجتماعی می‌شود

مدیر حوزه‎های علمیه کشور به تشریح آثار خمس در زمینه‎های عبادی ، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی پرداخت و گفت: ترویج فرهنگ خمس موجب تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی و رفع مشکل از جامعه اسلامی می‌شود.

به گزارش ایسنا، آیت‎الله علیرضا اعرافی امروز 5 اسفند در همایش خمس و تعالی فرهنگ جامعه در مدرسه امام کاظم(ع) گفت: خمس، فریضه‎ای چند بعدی است که حداقل خمس را می‎توان در چهار نظام اسلام جای داد؛ نظام اول، نظام عبادی است که برای تحلیل و بررسی آن، در زمینه خودسازی و عبادت این بحث کاملا مطرح است. نظام عبادی اسلام به معنای خاص، منحصر در اعمال خاص یعنی نماز و روزه نیست زیرا عبادت در اسلام مباحث اقتصادی و مالی را نیز در بر می‎گیرد.در عبادت عام همه اعمال را می‎توان در این دایره جای داد که از امتیازات دستگاه دینی ما است؛ ولی خمس و زکات نشان دهنده آن است که در عبادات به معنای خاص که متقوم به قصد قربت است یک فریضه اقتصادی نیز جای دارد.خمس وزکات نشان دهنده آن است که عبادت در مکتب اسلام تنها تامین کننده ارتباط انسان با خدا نیست بلکه در ذیل ارتباط با خدا، باید ارتباط با جامعه و نیازمندان و تامین مصالح اجتماعی نیز لحاظ شود.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در نظام اقتصادی اسلام، خمس و زکات، جایگاه رفیعی دارند؛ همین نکته بیان می‏‌کند که نظام اقتصادی ما دارای عمق عبادی است؛ امتزاج عبادت و اقتصاد در بحث خمس جلوه گر است. در نظام فرهنگی و اجتماعی اسلام نیز خمس، دارای یک مولفه مهم در کاهش آلام اجتماعی و کاهش آسیب‏های اجتماعی و گشایش درها برای ارتقای فرهنگی جامعه قراردارد؛ نظام فرهنگی و اجتماعی اسلام با خمس جان می‎گیرد.خمس در نظام سیاسی اسلام نیز دارای کارکرد است؛ خمس در اینجا نیز پشتوانه مهم حرکت سیاسی اسلام بوده است؛ به خصوص در تاریخ مرجعیت خمس دارای کارکردهای مهمی بوده است.خمسی که در فقه ما دارای یک باب است، همزمان در چهار محور و نظام اسلامی دارای جایگاه است که شامل نظام عبادی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی است. اگر همه مکلفان خمس را پرداخت کنند بسیاری از مشکلات جامعه در زمینه فرهنگی و اجتماعی حل می‎شود.
وی اظهار کرد: در ادای خمس نیز باید به نکات مهمی اشاره کرد؛ از جمله اینکه در خمس باید قصد قربت و آزادی در پرداخت لحاظ شود؛ در هنگام پرداخت خمس باید شاکر خدا بود؛ خمس رابطه بین مکلفان و امام و اهل بیت(ع) و خداوند را تحکیم می‎کند. گام‎های علمی بسیاری در زمینه خمس باید برداشته شود. در نظامات درس‎های خارج، خمس در کنار زکات دارای یک جایگاه جدی است و به رغم میراث بزرگ فقهی،همچنان سوالات فقهی متعددی وجود دارد و اگر کسی حجم عظیم سوالات در خصوص خمس را جمع‌آوری کند و به کارهای فقهی گذشته نیز نظر بیاندازد حس می‎کند باید در این زمینه کارهای بیشتری انجام شود. علاوه بر تحقیقات فقهی، نیازمند تحقیقات کلامی و فلسفه شناسی خمس هستیم که در این زمینه باید کارهای وسیع‎تری انجام داد؛ به خصوص با چهارنظامی که با خمس ارتباط دارند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: از منظر علوم اجتماعی نیز باید تحقیقات متعددی در زمینه خمس انجام داد. در این زمینه باید از یک نگاه اجتماعی ابواب جدیدی بازد کرد. در ترویج و تبلیغ خمس نیز نیازمند تاکید و نگاه علمی و به کارگیری روش‏‌های درست هستیم؛ در نظام آموزش و پرورش باید به شکل سنجیده، مقوله خمس از مناظر مختلف تشریح شود.

آیت‎الله اعرافی با اشاره به ایام شهادت حضرت زهرا(س) اظهارکرد: امام علی(‎ع) در فراق حضرت زهرا(س) بیان کردند که غم شما جاودانه است و شبها در این غم خواهم ماند واین غم نیز پایان ندارد.

وی گفت: در باب خمس و مسایل پیرامون آن باید به پاسخ دهی شبهات پرداخت و ابعاد آن نیز در خصوص ارایه راه حل‎های دقیق پرداخته شود.خمس محور احیای حوزه‎های علمیه است و این محور عاطفی برای گسترش و رواج حوزه‎های علمیه باید تقویت شود؛ البته دایره مصارف خمس، بسیار وسیع است ولی ارایه این آمار مصارف موجب دلگرمی مردم خواهد شد؛ حوزه‎ها نیز محور اداره خود را از جایگاه مردمی می‎دانند.

مدیر حوزه‎های علمیه گفت: جامعه محصلان و اساتید و محققان حوزه علمیه بر اساس همین رابطه عاطفی و مالی با توده‎های مردم زندگی خودرا قرارداده‎اند و از نظر مالی نیز ارقام ناچیزی را اخذ می‎کنند و گاهی وقتی آمار شهریه طلاب را بیان می‎کنیم خودمان شرمنده می‏‌شویم چون واقعا این مبالغ ناچیز است.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها