جلوگیری از انتقال آب سرشاخه‌های دز، کارون و کرخه/خوزستان سد مقابله با تهاجمات دشمن است

جلوگیری از انتقال آب سرشاخه‌های دز، کارون و کرخه/خوزستان سد مقابله با تهاجمات دشمن است

فریدون حسنوند در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان ‌اظهار داشت: جناب آقای روحانی حضور شما برای ما مایه افتخار است و قرار است که با حضور حضرتعالی پیرو دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه یک حرکت جدی، فوری در راستای مقابله با مشکلات خوزستان به وجود آمده است بخشی از دغدغه مردم ایران و استان خوزستان برطرف شود.

وی با بیان اینکه جا دارد که در این زمان از نقش ارزنده کمیسیون انرژی، مجمع نمایندگان خوزستان و هیئت دولت تشکر کنم، افزود: ما فکر می‌کنیم که امروز برای این مشکل برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت لازم است که بخشی از این برنامه‌ها با دستورات رئیس هیئت دولت قابلیت حل شدن را دارد و بخشی دیگر از مشکلات از طریق مصوبات مجلس و تخصیص اعتبارات مورد نیاز به سازمان برنامه و بودجه قطعا مشکلات استان رفع می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بنده پیشنهاد می‌کنم که بازنگری در طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز، کارون و کرخه انجام و از انتقال آن‌ها جلوگیری شود زیرا بخشی از دغدغه ما در انتقال آب امروز خودش را نشان داد.

وی عنوان کرد: آب کشور فاقد یک طرح جامع است اگر قرار است انتقال آبی صورت بگیرد به یک نقطه‌ای باید در این طرح جایگزین آن و همچنین مشکلات زیست محیطی در این طرح در نظر گرفته شود.

حسوند توافق برخی از پروژه‌های فاقد مجوز در حوزه آب را از دیگر پیشنهادات و درخواست مردم خوزستان عنوان کرد و افزود: امروز برخی از پروژه‌های چندهزار میلیاردی فاقد مجوز در حوزه زیست محیطی است اما در حال اجرا هستند و حتما توقف این پروژه‌ها می‌تواند گوشه‌ای از مشکلات را رفع کند.

وی گفت: تسریع در اجرای طرح 550 هزار هکتاری و معروف به طرح مقام معظم رهبری از طرح‌هایی بود که دولت یازدهم به آن پرداخت اما این طرح نیازمند مجوزاتی است که امیدوارم وزیر نیرو مجوز تامین آب این طرح را تامین و سازمان برنامه بودجه با تدوین اعتبارات این طرح را به اتمام برساند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تالاب‌ها زمانی محل گردشگری کشور بود اما امروزه به یک دستمال برای اشک پاک کردن اشک تبدیل شده است. تسریع در اجرای پروژه آبرسانی غدیر در کنار سد دز و دریاچه آن برای شهرهای استان و رهاسازی آب در برخی از زمین‌های فاقد آب از جمله برنامه‌هایی هستند که از هئیت دولت خواستار رسیدگی به آن‌ها هستیم.

وی گفت: در جلساتی که برگزار شد 2 درصد از تولید نفت به استان‌های نفت خیز اختصاص یافت اما این 2 درصد برای مناطق محروم دو سوم و برای مناطق نفت خیز یک سوم تقسیم می‌شد که عملا این موضوع هیچ اتفاق مثبتی نداشت.

حسنوند گفت: قرار است رئیس مجلس با شما صحبت کند و وزیر نفت نیز نسبت به این موضوع رضایت دارند، رئیس کمیسیون بودجه این موضوع را قبول دارد و 13 استان این موضوع را پذیرفته‌اند و حضرتعالی هم ظاهرا پذیرفته‌اید و پیگیر موضوع هستید که اگر این 2 درصد به استان‌های نفت خیز اختصاص یابد بخشی از مشکلات حل می‌شود.

وی افزود: تبصره 4 دیروز به کمیسیون تلفیق برگشت و قرار است 100 میلیون دلار برای خوزستان پیشنهاد داده شود اما باید در این برنامه به تهیه جدول زمان‌بندی، تعیین کردن وظیفه هر دستگاه نیز به وضوح و تشکیل ستاد اجرائی و عملیاتی تحت نظارت معاون اول محترم و با مدیریت یکی از اعضای هیئت دولت مشخص شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: خوزستان سد مقابله با تهاجمات دشمن است زیرا در 8 سال دفاع مقدس در برابر تهاجمات دشمن ایستاد و اگر امروز به دغدغه‌های این استان رسیدگی نشود بدون شک تهدید بزرگی برای کشور است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها