تغذیه مناسب اگزمای پوستی چیست؟

اگزما یک واژه عمومی است که به شرایط پوستی اطلاق می‌شود که پوست نقاط مختلفی از بدن بسیار خشک، قرمز و دچار خارش می‌شود. .

تغذیه مناسب اگزمای پوستی چیست؟

آیا رژیم غذایی خاص می‌تواند باعث کاهش اگزما می‌شود؟

در حالی که درمان قطعی برای اگزما وجود ندارد، اما برخی از حساسیت‌های غذایی می‌تواند باعث تحریک اگزما و شعله‌ور شدن آن شود. از این رو می‌تواند برای برخی از افراد مفید باشد که از چیزهایی که به آن حساسیت دارند پرهیز کنند. خیلی از افراد دارای اگزمای پوستی دارای آلرژی‌های غذایی هم هستند، اما نوع حساسیت غذایی و میزان ارتباط آلرژی غذایی به اگزمای پوستی هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. اما حساسیت‌های غذایی رایجی که با اگزما پوستی مرتبط هستند معمولا شامل:

شیر گاو
تخم مرغ
محصولات سویا
گلوتن
مغزها (خشکبار)
ماهی
صدف‌
لزوما خوردن این غذاها باعث اگزما نمی‌شود اما این غذاها یا غذاهای دیگر می‌توانند اگزمای پوستی را تحریک کنند و باعث بیشتر یا بدتر شدن شرایط آن شوند. داشتن یک رژیم غذایی مناسب با اگزما کلید کنترل انواع اگزمای پوستی است.

بر اساس آمار آکادمی آلرژی، آسم و ایمنی‌شناسی امریکا در سال ۲۰۱۵ تعداد ۵.۶ درصد از کودکان در آمریکا (۴.۱ میلیون بچه) دارای حساسیت غذایی تشخیص داده‌ شده‌اند. اما حساسیت غذایی در بین افرادی که اگزمای پوستی دارند بسیار رایج است؛ حدود ۳۰ درصد از کودکان زیر ۵ سالی که اگزما دارند، دارای حداقل یک حساسیت غذایی هستند.

محققین طبق تحقیقاتی که سال ۲۰۱۴ در مجلهInvestigative Dermatology به چاپ رسید، «درماتیت آتوپیک» را که رایج‌ترین نوع اگزما است را به عنوان بزرگ‌ترین عامل در افزایش حساسیت غذایی در نوزادان دانست. این آلرژی‌ها می‌توانند باعث واکنش‌های مختلف مثل اگزما، بیماری‌های دستگاه گوارشی و تنگی نفس شوند. اگر کودک شما چنین واکنش‌هایی را بعد از خوردن غذا نشان می‌دهد، باید نزد پزشک متخصص تست آلرژی انجام دهد تا مشخص شود که به چه مواد غذایی حساسیت دارد.

چه غذایی برای کاهش اگزما مناسب است؟

خوردن غذاهایی که تاثیر ضدالتهابی در بدن دارند می‌تواند باعث کاهش علائم اگزما شود.

ماهی‌های روغنی

شما ممکن است بتوانید علائم اگزما را با مصرف ماهی‌های روغنی مثل سالمون و شاه‌ماهی. روغن ماهی دارای میزان زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و امگا ۳ دارای خاصیت ضد التهابی قوی است. شما حتی می‌توانید برای بهره‌مند شدن از امگا ۳ از قرص‌های مکمل امگا ۳ استفاده کنید. به طور کلی توصیه می‌شود که شما به صورت روزانه حداقل ۲۵۰ میلی‌گرم اسید چرب امگا ۳ دریافت کنید که بهترین حالت دریافت آن از غذا است.

غذاهای دارای کوئرستین

کوئرستین فلاونولی بر پایه گیاهی است که به بسیاری از گیاهان، گل‌ها، میوه‌ها و سبزیجات کمک می‌کند تا رنگ خودشان را به دست بیاورند. همچنین یک آنتی‌اکسیدان وآنتی‌هیستامین قوی است؛ به این معنا که باعث کاهش التهابات و میزان هیستامین در بدن شما می‌شود. غذاهای دارای کوئرستین شامل:

سیب
بلوبری
گیلاس
بروکلی
اسفناج
کلم کالی
غذاهای دارای پروبیوتیک
این‌ غذاها مثل ماست و دوغ دارای موادی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. غذاهایی که سرشار از پروبیوتیک هستند شامل:

نان‌های پخته شده با خمیرترش
خیارشور طبیعی
پنیرهای نرم مثل پنیر گودا
کلم ترش
کفیر
تمپه
بهترین غذاها هم مشخصا به این بستگی دارند که شما به آن‌ها حساسیت دارید یا خیر. حتی غذاهایی که مناسب برای اگزما (eczema-friendly) هم ممکن است باعث تشدید یا تحریک اگزما در افرادی که به آن غذا حساسیت دارند شود.

مصرف چه غذایی را باید محدود یا ممنوع کرد؟

غذایی که شما مصرف می‌کنید مشخصا باعث اگزما نمی‌شود اما می‌تواند باعث تحریک علائم اگزما شود. مخصوصا در مورد غذاهایی که به آن‌ها حساسیت دارید. حساسیت‌های غذایی رایج شامل:

لبنیات
تخم مرغ
سویا
مغزها
غذاهایی که دارای مواد نگه‌دارنده و ترکیبات مصنوعث هستند نیز ممکن است باعث بدتر شدن علائم اگزما شوند. این شامل غذاهایی که دارای میزان زیادی چربی ترانس هستند مثل کره مارگارین، غذاهایی عمل‌آوری شده و فست فود می‌شود. غذاهایی که دارای میزان زیادی قند هستند نیز می‌توانند اگزمای پوستی را تحریک کنند. قند باعث افزایش میزان انسولین می‌شود که نتیجه آن افزایش التهاب است. خوراکی‌هایی رایجی که دارای میزان زیادی قند هستند شامل:

کیک
بعضی از انواع قهوه
نوشابه‌ها
بعضی از آب‌میوه‌ها
فست فودها مثل همبرگر
کدام رژیم غذایی به درمان اگزما کمک می‌کند؟

یک رژیم غذایی واحد برای اگزما وجود ندارد که بتوان مستقیم به آن اشاره کرد اما داشتن رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌تواند در کاهش علائم اگزمای دست، اگزمای صورت اگزمای پوست سر و غیره موثر باشد. برخی از رژیم‌های غذایی دارای مواد غذایی هستند که با درمان اگزما همسو است و شما می‌‌توانید از فواید آن‌ها بهره‌مند شوید. رژیم‌های غذایی مانند:

رژیم غذایی مدیترانه‌ای
این رژیم غذایی بر مصرف این مواد غذایی تاکیید می‌کند:

میوه‌ها
سبزیجات
ماهی
چربی‌های مفید مثل روغن زیتون
در رژیم غذایی مدیترانه‌ای دسرهای شیرین و گوشت قرمز را می‌توان در مقدار بسیار کمی مصرف کرد یا حتی اصلا به سراغ‌شان نرفت.

رژیم غذایی ضدالتهاب (Anti-inflammatory diet)

این برنامه غذایی بر روی محدود کردن مصرف مواد غذایی که باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود و مصرف غذاهای غنی از فیبر تمرکز می‌کند. با تاکیید شدید بر مصرف مواد غذایی مثل:

میوه‌ها
سبزیجات
گندم کامل
چربی‌های مفید مثل روغن زیتون
ماهی‌های روغنی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند
مصرف غذاهای دارای مواد شیمیایی در این رژیم غذایی مجاز نیست.

اگزما دیشدروسیس

اگزما دیشدروسیس یا دیشیدروتیک نوعی از اگزمای پوستی است که به شکل تاول‌های کوچک زیر پوستی ظاهر می‌شوند که در معمولا در کف پا کف دست و انگشت‌ها ظاهر می‌شود. اندازه این تاول‌ها بسیار کوچک است و در مرحله اولیه مانند گره‌هایی شن مانند زیر پوست احساس می‌شوند و بعد از چن روز به سطح پوست می‌آیند و به شکل تاول های نقطه نقطه قابل مشاهده می‌شوند که موجب خارش شدید می‌شوند. این تاول‌ها باعث خشکی شدید پوست می‌شوند و معمولا توسط درمان این اگزما با کرم و پمادی که پزشک متخصص تجویز می‌کند انجام می‌شود.

رژیم غذایی مناسب اگزما دیشدروسیس

دلیل ایجاد این نوع اگزما مشخص نیست اما برخی از مواد غذایی یا لمس برخی فلزات یا زمینه اگزما درماتیت در بدن می‌تواند موجب تحریک علائم اگزما دیشدروسیس شود. موادی مانند فلز نیکل، کبالت ممکن باعث تشدید علائم اگزما دیشدروسیس شود. رژیم غذایی مناسب اگزمای پوستی دیشدروسیس چیزی نست جز عدم مصرف غذاهایی که دارای نیکل و کبالت در ترکیبات خود هستند.

غلات کامل
گندم کامل
چاودار
جو دوسر
کاکائو
بیکینگ پودر
محصولات سویا
میوه خشک
نخود
غذاهای کنسروی

غذاهای سرشار از ویتامین C می‌توانند به کاهش جذب این مواد توسط بدن، کمک کنند. در نتیجه مصرف میزان زیادی میوه و سبزیجات می‌تواند به شما کمک کند که ویتامین C به بدن خود برسانید؛ این شامل سبزیجات و میوه‌هایی مثل:

فلفل دلمه‌ای
کلم کالی
پرتقال
توت‌فرنگی
گل کلم
آناناس
انبه

منبع: دیجی کالا مگ

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها