درخواست محمدجواد ظریف از همسایگان برای حل بحران گرد و غبار

درخواست محمدجواد ظریف از همسایگان برای حل بحران گرد و غبار

محمدجواد ظریف امروز در مراسم افتتاحیه شانزدهیمن نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اظهار کرد: در حال حاضر ما در یک شرایط بودجه بین‌المللی از لحاظ زیست محیطی قرار داریم و نیازمند ادراک مشترک در زمینه چالش‌ها، منافع، خطرات و آینده مشترک تمامی بشریت هستیم.

وی افزود: هیچ موضوعی به اندازه محیط زیست در این ادارک مشترک نقش محوری نداشته است. و در هیچ موضوعی به اندازه محیط زیست شاهد همکاری، همفکری، تبادل نظر و تشریک مساعی جامعه بین‌المللی نبوده‌ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امیدواریم درک مشترکی که در سطح بین‌المللی نسبت به محیط زیست داریم مورد توجه قرار گیرد چرا که فهمیده‌ایم در زمینه محیط زیست همه در یک کشتی نشسته‌ایم و یا در این کشتی به سلامت به مقصد خواهیم رسید و یا در محیطی آلوده و غیرقابل حیات زندگی را بدرود می‌گوییم.

ظریف تاکید کرد: امیدواریم چالش مشترک را در همه حوزه‌ها از اقتصاد تا امنیت و تا تلاش جمعی برای مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم شاهد باشیم و این موضوع از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی در نمایشگاه محیط زیست اظهار کرد: حضور شرکتهای مختلف و بخش خصوصی نشانگر ضرورت فعالیت برای توسعه‌بخشی در حوزه محیط زیست است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ضرورت همکاری واحد بین‌المللی در کنوانسیونهای مختلف برای توجه به محیط زیست و اقتصاد سبز مورد تاکید است، چرا که اقتصاد سبز تضمین کننده توسعه پایدار و اقتصادی مقاومتی مبتنی بر این توسعه است.

ظریف با ابراز تاسف از سیاستهای غلط صورت گرفته شده نسبت به محیط زیست در منطقه گفت: متاسفانه در این منطقه شاهد سیاستهای غلطی بوده‌ایم که امروز موجب بیابانی شدن، کم آبی و بحران منطقه در اکثر نقاط منطقه شده است.

وی افزود: یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند زمینه‌ساز اعتماد منطقه‌ای و بسیاری از کشورها شود همکاری در حوزه محیط زیستی است؛ کشورها می‌توانند بدون توجه به سیاستهای خود در زمینه محیط زیست فعالیت و همکاری کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: از همه همسایگان جمهوری اسلامی ایران دعتوت می‌کنیم تا در یک برنامه مشترک برای مقابله با خطراتی که از گذشته توسط رژیمهای ظالم بویژه صدام حسین به جا مانده و این روزها توسط افراطی‌ها انجام می‌گیرد و آسیب به محیط زیست می‌زند همکاری جدید و مشترکی را آغاز کنند.

ظریف تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دست همکاری به همسایگان خود دراز می‌کند تا آینده خوبی را برای فرزندان منطقه ایجاد کنیم چرا که خطرات زیست‌محیطی بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: این همکاری و اقدام نه تنها ضرورت محیط زیستی بلکه ضرورتی سیاسی و امنیتی است که امیدواریم همه کشورهای منطقه به آن توجه داشته باشند.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها