مقام سازمان مالیاتی: سقف معافیت مالیاتی حقوق کارگران با مصوبه امروز مجلس ۱.۵ میلیون می‌شود

مقام سازمان مالیاتی: سقف معافیت مالیاتی حقوق کارگران با مصوبه امروز مجلس ۱.۵ میلیون می‌شود

براساس مصوبه امروز مجلس کارکنان دولت با حقوق زیر 2میلیون تومان و سایرین (بخش خصوصی) با حقوق زیر 1.5 میلیون تومان، از پرداخت مالیات معاف می شوند.

این مصوبه درحالی به تصویب نمایندگان پارلمان رسید که طی سالهای گذشته سقف معافیت مالیاتی حقوق کارگران و کارمندان یکسان بوده ولی امروز مجلس دهم در تبعیضی آشکار علیه کارگران، سقف معافیت مالیاتی کارمندان دولت را 2 میلیون تومان و کارگران را 1.5 میلیون تومان تعیین کرد.

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در همین ارتباط با تأکید بر اینکه مصوبه مالیاتی مجلس به ضرر کارگران است گفت: کمیسیون اقتصادی نیز با این موضوع مخالف بود و معتقد بودیم که معافیت مالیاتی برای تمام گروه ها باید یکسان باشد اما کمیسیون تلفیق با این موضوع موافقت و در نهایت تصویب شد.این مصوبه تبعیض برای قشرهای دیگر است اما در مجلس کسی به حرف مخالفان توجه نکرد.

گفتنی است، درحالی مجلس دهم برای اولین بار این تبعیض آشکار را بین کارگران و کارمندان دولت قائل شده که حدود 13 میلیون کارگر در کشور مشغول کار هستند که به احتساب خانواده هایشان حدود 50 درصد جامعه را شامل می شوند که معافیت مالیاتی این قشر حدود 500 هزار تومان از کارمندان دولت کمتر است و این مصوبه عجیب به ضرر کارگران است.

براساس این گزارش در بند الف تبصره 6 این لایحه ذکر شده، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366/12/3 و اصلاحات بعدی آن در سال 1396، مبلغ دویست و چهل میلیون (240.000.000) ریال و برای سایرین (180.000.000 ) در سال تعیین می‌شود.

براساس این گزارش در ماده 84 قانون مالیات های مستقیم آمده است: تا میزان شصت برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق موضوع ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت -مصوب 1370-‌درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه حقوق‌بگیران از جمله کارگران مشمول قانون کار، از یک یا چند منبع، از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

خبرنگار تسنیم درباره جزئیات و چگونگی اجرای این مصوبه با مسئولان سازمان امور مالیاتی تماس گرفت؛ قبله‌ای مدیرکل روابط عمومی این سازمان در توضیح این موضوع را تأکید کرد که منظور از سایرین در مصوبه معافیت مالیاتی تمام گروه ها غیر از کارمندان دولت است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کارگران هم مشمول این مصوبه هستند گفت: اگر کارگران در بخش دولتی کار کنند از این مصوبه مستثنی هستند ولی در صورتی که کارگر بخش خصوصی باشند شامل مصوبه مجلس می شوند.

به گزارش تسنیم، با این حساب کارگران در دولت تدبیر و امید باردیگر شاهد تبیعض و ناعدالتی دیگر هستند که براساس آن باید مالیات بپردازند.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها