برخی مساجد بودجه میلیاردی می‌گیرند، برخی پول ایمن‌سازی هم ندارند!

برخی مساجد بودجه میلیاردی می‌گیرند، برخی پول ایمن‌سازی هم ندارند!

محمد سالاری رئیس کمسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در انتقاد از فرآیند تدوین و تصویب بودجه شهرداری تهران گفت: متاسفانه هزینه‌هایی که به ماموریت‌های مختلف مدیریت شهری در لایحه بودجه اختصاص می‌دهیم؛ متعادل، متوازن و عدالت‌محور توزیع نمی‌شود.

وی با تاکید براینکه مساجد و اماکن عمومی می‌توانند نقش مهمی در ارتقا ایمنی و مدیریت بحران شهر داشته باشند زیرا این اماکن در مناطق مختلف توزیع شده‌اند و محل رجوع مردم هستند، ادامه داد: ضروری است به جای آنکه بخش قابل توجهی از بودجه مساجد را در قالب رقم‌های قابل توجه به چند مسجد اختصاص دهند، میزان این بودجه را افزایش داده و در میان مساجد محلات و مناطق کل شهر تهران توزیع کنند که هم به لحاظ ایمنی و هم به لحاظ مقاومت و ایستایی در مقابل حوادث غیرمترقبه وضعیت بسیار اسفناکی دارند.

سالاری با بیان اینکه این اقدامات در راستای مدیریت بحران و ارتقا ایمنی است، تصریح کرد: عادلانه نیست که ناگهان به یک مسجد یا حوزه علمیه چند 10 میلیارد تومان پرداخت شود و در مقابل تعداد قابل توجهی از مساجد و حوزه‌های علمیه که از گذشته ساخته شده‌ و به لحاظ رعایت اصول ایمنی و مقاومت در مقابل حوادث غیرمترقبه پایدار نیستند به دلیل بی‌پولی نتوانند نسبت به مقاوم‌سازی و ارتقا سطح ایمنی خود اقدام کنند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با یادآوری طرح خود در سال اول شورا مبنی بر الزام شهرداری به ساخت مساجد محله، اظهار کرد:‌ بعضا اعتبارات مساجد به تعدادی از مساجد خاص اختصاص داده می‌شود که اعضای شورا نیز به طور کامل در جریان این مساله قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: اعضای شورای شهر شاخص‌های چنین هزینه‌کردی از طرف شهرداری را نمی‌دانند و باید اعلام کند که بنا به چه دلایل و شاخص‌هایی 1، 2 و تا 10 میلیارد تومان به مسجدی خاص اعتبارات اختصاص داده‌اند.

سالاری عنوان کرد: ائمه جماعات، مردم و معتمدین از محلات مختلف به ما مراجعه کرده و اعلام می‌کنند که مسجد ما ایمنی لازم را ندارند، بطوریکه در حال تخریب و ریزش بوده و حداقل امکانات را ندارند و تنها با 30 یا 50 میلیون تومان مشکل ما حل می‌شود، این درحالی است که یا به این مساجد مبلغی پرداخت نمی‌شود یا رقم بسیار کم پرداخت می‌شود اما به مساجد خاص رقم‌‌های بالا پرداخت می‌شود.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه اعضای شورای شهر در جریان روند این تصمیم‌گیری‌ها قرار ندارند، گفت: بررسی اینگونه مسائل تنها در کمیسیون برنامه و بودجه درست نیست و باید تمامی اعضای شورای شهر که قرار است رای دهند در جریان این موارد قرار گیرند.

وی با تاکید براینکه ضروری است کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با همکاری کمیسیون برنامه و بودجه شاخص‌ها را اعلام کنند و سایر کمسیون‌ها و اعضای شورای شهر نیز در جریان این شاخص‌ها قرار بگیرند، بیان کرد: در جلسه اخیر که کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه داد، فقط کلیات بودجه مورد بحث قرار گرفت درحالی که این کمیسیون باید درباره ریز کدپروژه‌ها و ماموریت‌ها بحث کند.

وی ادمه داد: به هیچ‌عنوان به این موضوع ورود پیدا نمی‌کنند ما هم که در صحن شورا به این موضوع ورود پیدا می‌کنیم بازهم می‌گویند نیاز به این کار نیست و مباحث باید به رای گذاشته شود که خوب معلوم است در شرایط فعلی رای هم می‌آورند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها