رییس مجمع نمایندگان خوزستان: انتقال آب علت اصلی گرد و خاک خوزستان است

رییس مجمع نمایندگان خوزستان: انتقال آب علت اصلی گرد و خاک خوزستان است

رییس مجمع نمایندگان خوزستان گفت:‌ سطح وسیعی از نخلستان‌ها و کشتزارهای خوزستان در حال تبدیل شدن به کانون گرد و خاک است و همچنان دولت اصرار به نادیده گرفتن علت آن یعنی انتقال آب و مبارزه با معلول این پدیده دارد.

حجت الاسلام مجید ناصری‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که معضل ریزگردها در استان خوزستان مربوط به یک دولت خاص نیست، اظهار کرد:‌ تشکیل جلسات فوری و مصوبات تشریفاتی در زمان وقوع پدیده گرد و خاک و رها کردن این مصوبات پس از فروکش کردن بحران که در گذشته شاهد بودیم، مشکلات خوزستان را نخواهد کرد. حل اساسی مشکل ریزگردها مستلزم تغییر چنین رویه‌ای است.

وی افزود: برای مقابله با پدیده گرد و خاک باید در وهله اول علت و منشا بروز این پدیده را جستجو و مشخص کنیم. در هر حال این پدیده 20 سال قبل وجود نداشت؛ علت و ریشه اصلی بروز این معضل در خوزستان تبدیل شدن کشتزارها و مراتع به صحرا و بیابان و کمبود آب و انتقال آب است. دولت نیز به روشنی به این واقعیت واقف است ولی برخی تمایل دارند که خود را به بی‌اطلاعی بزنند.

نماینده شادگان تصریح کرد:‌ دولت در رابطه با معضل ریزگردها به جای رفع و مهار علت، با معلول مبارزه می‌کند و قصد دارد که به نهال‌کاری در عرصه‌ها و کانون‌های گرد و خاک روی بیاورد. جدا از تمام بحث‌های اساسی و مشخص نشدن وضعیت تامین آب و میزان آب مورد نیاز و همچنین وضعیت نگهداری از این نهال‌کاری‌ها، انتظار می‌رود که دولت پس از تشکیل جلسات بلاخره تغییر رویه دهد.

ناصری‌نژاد ادامه داد: ‌چرا دولت زمانی که اذعان دارد علت اصلی بروز پدیده گرد و خاک،‌ انتقال آب بین‌حوضه‌ای از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان است باز هم اصرار به مبارزه و مقابله با معلول دارد؟ اگر دولت قصد حل مشکل ریزگردها را دارد، قطعا باید تغییر رویه دهد.

وی یادآور شد:‌ زمانی که وقوع پدیده گرد و خاک را تنها در خوزستان داشتیم، این معضل را حاد نمی دانستند و از این بابت هیچ نگرانی نداشتند اما امروز پدیده ریزگردها نه تنها خوزستان بلکه 23 استان کشور را درگیر خود کرده است.

نماینده شادگان افزود: سطح وسیعی از نخلستان‌ها و کشتزارهای خوزستان در حال نابودی و تبدیل شدن به عرصه گرد وخاک هستند اما این موضوع برای کسی اهمیت ندارد.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان با تاکید بر این‌که حل مشکل ریزگردها با اقدامات آنی و مقطعی امکان‌پذیر نیست، گفت: اقدامات مقطعی نه تنها معضل ریزگردها را حل نخواهند کرد بلکه بر این مشکل نیز می‌افزایند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها