فراز و فرودهای مجلسی همراه دولت / یک سال پس از عبارت «تَکرار می‌کنم»

فراز و فرودهای مجلسی همراه دولت / یک سال پس از عبارت «تَکرار می‌کنم»

یک سال پیش در چنین روزی، آرای مردم روندی را که از مجلس هفتم شروع شده بود، تغییر داد و اصلاح‌طلبان بالاخره سهم قابل‌توجهی از کرسی‌های سبز پارلمان به دست آوردند.

به گزارش خبر فوری، کلید واژه «تَکرار می‌کنم» برای اصولگرایان مجلس گران تمام شد و بسیاری از ژنرال‌های این جریان در پایتخت را از ورود به مجلس بازداشت. حداد عادل نفر سی و یکم تهران شد و احمد توکلی، غلامرضا مصباحی مقدم، الیاس نادران و علیرضا زاکانی تنها تا خرداد 95 فرصت یافتند روی صندلی‌های سبز مجلس شورای اسلامی بنشینند.

مجلس دهم اما آنقدر که اصلاح‌طلب‌ها فکر می‌کردند، اصلاح‌طلب نشد. اصلاح‌طلبان این موضوع را خیلی زود فهمیدند و برای اینکه بتوانند تعداد بیشتری از معتدل‌های را دور خود جمع کنند، نام فراکسیون را «اصلاح‌طلبان» نگذاشتند و عنوان «فراکسیون امید» را برگزیدند که تداعی‌گر لیست ائتلافی امید باشد اما این شیوه هم کارگر نیفتاد و برخی افراد که با لیست امید رای آورده بودند در زمان انتخابات هیات رئیسه به فراکسیون ولایت -اصولگرایان- رفتند و علی لاریجانی را بر مسند ریاست نشاندند و پس از آن فراکسیون سومی به نام مستقلین را شکل دادند. موضوعی که هنوز هم محمدرضا عارف از آن گله‌مند است.

بازی‌سازی یاران لاریجانی

اکنون هیچکدام از سه فراکسیون موجود در مجلس اکثریت نیستند. البته هر سه ادعا دارند که اکثریت را در دست دارند اما بر اساس عکس‌هایی که از نشست‌های این فراکسیون‌های منتشر می‌شود می‌توان گفت وزن فراکسیون ولایت و امید تقریبا یکسان و بیش از فراکسیون سوم است.

فراکسیون مستقلین اما همچنان بازی‌ساز و حتی بازی‌برهم‌زن مجلس دهم است. ریاست آن را کاظم جلالی برعهد دارد، یعنی کسی که با درخواست لاریجانی در انتخابات کاندیدا شد و گفته می‌شود سهم لاریجانی در لیست امید تهران بود. نایب رئیس فراکسیون بیش از جلالی سخن می‌گوید و تبیین استراتژی می‌کند. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نیز از نزدیکان علی لاریجانی است اما گاهی در انتقاد از او خوددار نیست. یک بار که رئیس مجلس در نشست خبری خود موجودیت فراکسیون مستقلین را زیرسوال برد و آن را یک زیرفراکسیون نامید، جعفرزاده، لاریجانی را برای ریاست سال بعدش تهدید کرد.

ماجرا شورای عالی فراکسیون‌ها

اعضای فراکسیون مستقلین همزمان با اعلام موجودیت، یک پیشنهاد در آستین داشتند. آنها می‌خواستند شورایی از نمایندگان هر سه فراکسیون برای بررسی مسائل اساسی تشکیل دهند اما این پیشنهاد با مخالفت فراکسیون امید مواجه شد. بنابراین رایزنی‌ها با فراکسیون ولایت ادامه یافت. فراکسیون ولایت نامش را به فراکسیون «نمایندگان ولایی» تغییر داد و گفت که یک زیرفراکسیون از فراکسیون ولایت خواهد بود. فراکسیون ولایت برای آنها نام دیگر شورای عالی فراکسیون‌هاست. اما آنها هنوز بر سر نام و زیرفراکسیون بودن با مستقلین چالش دارند و در عمل محفلی با نام شورای عالی فراکسیون‌ها تشکیل نشده است.

وقتی فراکسیون ولایت تغییر کرد، به جای لاریجانی، حمیدرضا حاجی بابایی بر کرسی ریاست نشست تا علی لاریجانی رئیس فراکسیون فراگیرتر با حضور مستقلین باشد اما با تشکیل نشدن شورای عالی فراکسیون‌ها یا فراکسیون ولایت، لاریجانی در فراکسیون‌های مجلس هنوز نقش رسمی ندارد.

برنده‌ها و بازنده‌ها

اصولگرایان در انتخابات هیات رئیسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی دست بالا را داشتند اما پس از آن اختلافات داخلی این جریان چنانچه گفته شد، بالا گرفت و حتی حدود شش ماه هیچ جلسه‌ای بین آنها برگزار نشد. همین اختلاف‌ها باعث شد در مواردی همچون انتخاب اعضای ناظر مجلس در شوراها، نهادها و سازمان‌های مختلف، فراکسیون امید برنده ماجرا باشد. این فراکسیون همچنین در تعیین هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا حائز اکثریت شد و به این ترتیب اصلاح‌طلبان امیدوارند، در دوره بعد در نهادهای شهری قدرت بگیرند.

چهار رای اعتماد

این مجلس تاکنون چهار بار به وزرای دولت رای اعتماد داده است. اولین بار وقتی سه وزیر به صورت همزمان استعفا دادند، نمایندگان به وزاری پیشنهادی روحانی در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان رای اعتماد دادند، آن هم به کسانی که هر سه نفر در مجلس نهم رای اعتماد نگرفته بودند. هفته پیش نیز استیضاح وزیر راه و شهرسازی در دستورکار قرار گرفت اما عباس آخوندی دوباره از مجلس رای اعتماد گرفت.

آزمون‌های سخت برنامه و بودجه

مجلس دهم نسبت به مجالس پیش از خود بیشترین میزان تغییر را داشت، یعنی حدود سه چهارم نمایندگان نسبت به مجلس نهم تغییر کرده اند و بسیاری از آنها برای اولین بار بر کرسی‌های سبز پارلمانی می‌نشینند. دهه شصتی‌ها نیز از این مجلس سهم برده‌اند. این مجلس جوان چند ماه پس از آغاز به کار، بررسی برنامه ششم توسعه را در دستورکار خود داشت که آزمون بزرگی برای آنها محسوب می‌شد و حالا نیز بررسی بودجه سال 96 کل کشور را در برنامه کاری خود دارد.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها