شب‌های "مرده‌" معضل مردم بیرجند/ پارک‌ها‌ آمادگی خدمت‌دهی به مردم را ندارند

شب‌های "مرده‌" معضل مردم بیرجند/ پارک‌ها‌ آمادگی خدمت‌دهی به مردم را ندارند

مهمانان این جلسه شورای شهر مدیرکل و معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بودند که‌ در خصوص برنامه‌های نوروزی صحبت کردند.

در ابتدای جلسه نامه‌های کمیسیون فرهنگی مطرح شد و در این راستا حجت‌السلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد عضو شورای شهر شهرستان بیرجند اظهار داشت: در نامه سپاه انصارالرضا(ع) 4 درخواست اعم از انجام فعالیتهای فرهنگی، انتخاب مسئول مشخص برای کارهای فرهنگی، تأمین روشنایی جاده سلامت و پخش صوت در ماه مبارک رمضان مطرح شده است.

وی بیان کرد: این درخواست‌ها را به شهرداری ارجاع دادیم تا علاوه بر بررسی و پیگیری مسئول مشخصی نیز برای آن تعیین شود.

شهردار بیرجند نیز در زمینه جاده سلامت تصریح کرد: در این راستا از دی ماه سال گذشته حدود 4 کیلومتر از جاده سلامت را جدول‌کشی، آسفالت کردیم و مجهز به ست ورزشی شده است.

عباسعلی مدیح افزود: عرض این جاده 2 تا 3 متر بوده و استاندارد است و روشنایی آن از وظایف شرکت برق است که در این راستا مکاتبه کردیم و اگر روشنایی آن کم است اداره برق باید همکاری کند.

وی با بیان اینکه فضای جاده سلامت را با هزینه‌ای بیش از یک میلیارد تومان آماده کردیم یادآور شد: همچنین 2 کیلومتر از جاده سلامت در شمال شهر نیز آماه شده است.

همچنین در این جلسه تعدادی از نامه‌های شهروندان مطرح شد که نامگذاری محلی به نام محمود رفیعی، درخواست کتبی مدیرکل بنیاد شهید مبنی بر نامگذاری مدرس 46 و معلم 11 به نام شهید مهدی فروزان و فروش و درخواست مجدد موسسه عرفان مبنی بر طلب خود از سازمان رفاهی تفریحی از جمله این نامه‌ها بود.

ورود هر گردشگر برای 6 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز در این جلسه در راستای سفرهای نوروزی اظهار داشت: ورود هر گردشگر معادل 15 بشکه نفت است و برای 6 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد میکند.

مرتضی عربی با بیان اینکه ورودی مرکز استان زیبنده این شهرستان تاریخی و فرهنگی نیست تصریح کرد: باید تکلیف شهرداری و راه و شهرسازی مشخص شود.

وی افزود: اداره میراث فرهنگیبرای مناطق خاص گردشگری مانند بند دره و غیره هزینه‌های زیادی برای زیرساخت‌ داشته است اما برای حوادث و بحران‌هایی که‌ ممکن است اتفاق بیفتد باید تکلیف مشخص شود که‌ هر ارگان چه وظیفه‌ای دارد.

خراسان جنوبی جزو 10 استان برتر گردشگری کشور معرفی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: نصب تابلوهای شهری که جاذبه‌های فرهنگی شهر را معرفی کند موثر است و جزو مبلمان شهری محسوب می‌شود.

حسن رمضانی تصریح کرد: تبلیغات در ایام نوروز مانند سال‌های گذشته توسط شهرداری بسیار خوب عمل شود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم رونق بیشتری را در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی استان شاهد باشیم باید بیشتر کار کنیم گفت: در حال حاضر ثمرات توجه به بخش گردشگری را در استان شاهد هستیم و در این راستا مسئولان ذیربط خراسان جنوبی را جزو 10 استان برتر گردشگری کشور معرفی کردند.

470 میلیون تومان درآمد فروش صنایع دستی در نوروز سال گذشته

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و 800 هزار نفر در استان اقامت داشتند افزود: همچنین 3 میلیون و 400 هزار نفر نیز از جاذبه‌های استان عبور کردند.

رمضانی گفت: سال گذشته درآمد فروش صنایع دستی در 15 روز عید 470 میلیون تومان بوده است و امسال تا یک ماه گذشته یک میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است.

وی یادآور شد: در بحث گردشگران خارجی نیز سال 94، 600 نفر و در سال 95 تاکنون یک هزار و 250 نفر بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در بحث آثار فرهنگی تاریخی نیز تلاش شده است تا مشارکت دستگاه‌ها و مردم را داشته باشیم.

در بیرجند 60 هکتار بافت تاریخی وجود دارد

رمضانی تصریح کرد: 800 اثر تاریخی در استان ثبت شده است و در بحث اعتبارات در بهترین شرایط حدود 3 میلیارد تومان از اعتبارات استان به این بخش اختصاص می‌یابد که‌ باید بین این 800 اثر تقسیم‌ شود.

وی بیان کرد: هیچ بنای تاریخی نیست که‌ از مرمت بی‌نیاز باشد حتی نیاز به بام اندود کردن داریم که‌ با این اعتبارات حتی این کار را نیز نمی‌توان انجام داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در این راستا راه حل آن این است که‌ با کمک مردم و دستگاه‌های اجرایی مانند اوقاف و آموزش و پرورش که یک بنای تاریخی را تحت تملک خود دارند از آن حفاظت داشته باشند.

رمضانی با بیان اینکه در بیرجند 60 هکتار بافت تاریخی وجود دارد گفت: نباید به این بافتها به عنوان یک معضل نگاه کرد بلکه باید مانند استان یزد به آن به عنوان فرصت نگاه کرد.

وی با بیان اینکه ایام نوروز موقعیت مناسبی است که‌ ما داشته‌های خود را عرضه کنیم گفت: اطلاع رسانی از طریق ابزار مکتوب شاید اثرگذار باشد اما کافی نیست.

100 میلیون تومان کتابچه معرفی استان چاپ شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی یادآور شد: در این راستا سال گذشته 100 میلیون تومان کتابچه استانی چاپ شد اما امسال از فضای مجازی استفاده کردیم و نرم‌افزاری تهیه شده که‌ در آن تمام داشته‌های استان معرفی شده است و باید در این حوزه کمک شود.

رمضانی با بیان اینکه به دنبال تنش و ابزار سیاسی نیستیم بلکه می‌خواهیم فضا برای گردشگران و تبلیغ فرهنگ شهر موثر باشد گفت: تداخل وظایف در ورودی شهر بین راه و شهرسازی و شهرداری داریم و باید مرجعی برای حل آن باشد و حتما ورودی شهر مناسب سازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: بودن اداره در فضای تاریخی آسیب زاست و در این راستا اولین اقدام این بود که‌ باغ و امارات اکبریه و ارگ گلاه فرنگی را از حالت اداره خارج کردیم.

رمضانی از برگزاری اولین موزه عروسک ایرانی در استان خبر داد و گفت: عروسک خراسان جنوبی در فهرست ملی ثبت شده است و پیگیر آن هستیم که در فهرست جهانی نیز ثبت شود.

وی با بیان اینکه باید ارزش‌های تاریخی و فرهنگی را حفظ کنیم گفت: در بحث تفرجگاه‌های فرهنگی وظیفه قانونی ما این است که‌ زیرساختها را تأمین کنیم و همچنین وظیفه داریم برای ورود سرمایه‌گذاران به آنان کمک کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: برای نوروز امسال دو آب انبار برای بازدید آماده است.

رمضانی با اشاره به وضعیت بیلبوردهای اطراف شهرگفت: امسال نقشه کلی استان و نقشه هر شهر در مبادی ورودی شهر به گردشگران داده خواهد شد.

ورود مسافر را فرصتی برای کسب درآمد و ایجاد شغل در استان بدانیم

عضو شورای شهر بیرجند نیز اظهار داشت: تا زمانی که‌ دیدگاه‌های خود را عوض نکنیم چاپ کتاب و فضای مجازی و غیره موثر نخواهد بود و باید ورود مسافر را فرصتی برای کسب درآمد و ایجاد شغل در استان بدانیم.

مهدی بهترین یادآور شد: میراث فرهنگی باید اثر هم‌افزایی بر توسعه شهری داشته باشد و همچنین باید مکانیزم ایجاد شود تا بین شهرداری و میراث فرهنگی هنری افزایی ایجاد شود تا مشکلات برطرف شود.

وی با بیان اینکه برای مردم تفریحگاه نداریم بیان کرد: برای احداث مکان تفریحی تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم و شب‌های مرده‌ای در شهر بیرجند داریم و پارکها و مکانها در شهر آمادگی خدمت دهی به مردم را ندارند که در این راستا باید اقداماتی اساسی انجام شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها