سومین تمرین معاونت میراث فرهنگی، ثبت طبیعی «جنگل‌های هیرکانی»

سومین تمرین معاونت میراث فرهنگی، ثبت طبیعی «جنگل‌های هیرکانی»

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تهیه طرح‌های کارشناسی و برنامه مدیریتی برای ثبت جنگل‌های هیرکانی با مشارکت دستگاه‌های مختلف، تأثیر مهمی در تهیه هرچه مناسب‌تر این پرونده خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محمدحسن طالبیان در دومین جلسه کمیته راهبردی ثبت میراث‌های جهانی با موضوع بررسی روند ثبت جهانی «جنگل‌های هیرکانی» تاکید کرد: برای موفقیت هرچه بهتر در ثبت‌جهانی جنگل‌های هیرکانی، علاوه‌بر استفاده از توان مدیریتی، باید از ظرفیت‌های مردمی و سمن‌ها هم بهره گرفت.

او حُسن ثبت‌جهانی را معرفی ویژگی‌های برجسته یک اثر بیش‌از پیش برای افراد دانست و با بیان این‌که معرفی و اطلاع‌رسانی می‌تواند تأثیر مهمی در مشارکت جوامع محلی داشته باشد، افزود: تهیه طرح‌های کارشناسی و برنامه مدیریتی برای ثبت جنگل‌های هیرکانی از اهمیت زیادی برخوردار است و همچنان که پیش از این در روند تهیه پرونده‌های ثبت‌جهانی بیابان لوت و ارسباران تجربه کردیم، مشارکت دستگاه‌های مختلف تأثیر مهمی در تهیه هر چه مناسب‌تر این پرونده نیز خواهد داشت.

وی هیرکانی را تجربه جدیدی در این زمینه از ثبت‌ها دانست و پرونده ثبت جهانی «هیرکانی» را سومین تمرین این معاونت دانست.

او تاکید کرد: هجمه گسترده به جنگل‌های هیرکانی ضرورت ثبت‌جهانی آن را افزایش می‌دهد، کما اینکه درباره بیابان لوت نیز، بعد از ثبت‌جهانی حفاظت مناسب‌تری از این اثر جهانی صورت گرفت.

مصوبه‌ای در روند ثبت‌جهانی هیرکانی

معاون میراث‌فرهنگی در ادامه یکی از مهم‌ترین امتیازات در روند ثبت‌جهانی جنگل‌های هیرکانی را مصوبه‌ای از وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: همه‌ی طرح‌های کارشناسی و مصوبات این کمیته به دستگاه‌های مسئول ارسال می‌شود تا همه دستگاه‌های ذی‌مدخل در جنگل‌های هیرکانی از این مصوبات آگاهی داشته باشند.

وی این اقدام را یک سازوکار مهم حفاظتی برای جنگل‌های هیرکانی دانست و با اشاره به ضرورت ثبت‌جهانی جنگل‌های هیرکانی گفت: برای ثبت این جنگل‌ها باید کارها به‌صورت شبانه‌روزی و کامل پیگیری شود و باید تمام جنبه‌ها را در نظر گرفت.

طالبیان تاکید کرد: تلاش ما این است که پرونده ثبت‌جهانی جنگل‌های هیرکانی برای امسال تهیه شود که خوشبختانه نیز همین اتفاق خواهد افتاد.

براساس این گزارش، در دومین جلسه کمیته راهبردی ثبت میراث‌های جهانی برای بررسی روند ثبت این جنگل‌های ارزشمند «اولی گرائبنر» رئیس بنیاد سوکو آلمان، «سعدالله نصیری قیداری»، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، «فرهاد دبیری»، معاون محیط‌طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، «رسول اشرفی‌پور»، معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز درباره روند ثبت‌جهانی جنگل‌های هیرکانی صحبت کردند. در این جلسه از بنیاد سوکو آلمان نیز حضور داشتند.

جنگل‌های هیرکانی یکی از منحصربه‌فردترین جنگل‌های نوعی در دنیا هستند که از دوران ژوراسیک به‌جای مانده‌اند. از یک سو، قدمت این جنگل‌ها که جزو بقایای دوران سوم زمین‌شناسی هستند و از سوی دیگر وجود ۸۰ گونه گیاه چوبی به‌همراه گونه‌های گیاهی بسیار نادری مانند راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار و نمدار نشان می‌دهد که این اراضی می‌توانند همچون موزه زنده‌ای مورد استفاده قرار بگیرند. حدود دو میلیون هکتار از وسعت این جنگل‌ها در ایران و 20هزار هکتار آن در جمهوری آذربایجان واقع شده است.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها