مشهد 15 سال آینده قابل زیست نخواهد بود

مشهد 15 سال آینده قابل زیست نخواهد بود

دبیر دفتر خراسان انجمن جامعه شناسی ایران گفت: در صورت ادامه روند موجود و ایجاد آلودگی‌های اجتماعی، مشهد در 15 سال آینده قابل زیست نخواهد بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، حسین اکبری در نشست بررسی آسیب‌ها و نابهنجاری‌های شهری که در آمفی تائتر مجتمع علوم انسانی دانشگاه آزاد برگزار شد، اظهار کرد: در پژوهشی که با همکاری دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری برای بررسی آسیب‌های اجتماعی مشهد انجام شده، 154 محله مشهد مورد سنجش قرار گرفته‌اند و از 8036 نفر از شهروندان مشهدی نظرسنجی انجام شده و گزارشی بالغ بر 10 هزار صفحه درباره آسیب‌های اجتماعی مشهد تهیه شده است.

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی در حال تبدیل‌ شدن به اولویت اول کشور است، زیرا طی نیم‌ دهه اخیر رشد برخی آسیب به شکل فزاینده و غیرقابل مهاری اتفاق افتاده به عنوان مثال رشد نزاع‌های خیابانی از سال 90 تا 94 در مشهد بیش از 360 درصد رشد داشته است.

دبیر دفتر خراسان انجمن جامعه‌شناسی ایران با اشاره به اینکه رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی نه تنها وظیفه همه دستگاه‌های حاکمیتی مسئول بلکه وظیفه تک‌تک افراد جامعه است، گفت: در علوم اجتماعی هیچ‌وقت سخن از قطعیت به میان نمی‌آید، اما من قاطعانه می‌گویم در 10 تا 15 سال آینده در صورت ادامه روند موجود، شهر مشهد قابل زیست نخواهد بود، بدین معنا که همانند آلودگی هوا، آلودگی‌های اجتماعی می‌تواند مانع از یک زندگی سالم اجتماعی در بین افراد جامعه شود.

اکبری اضافه کرد: جالب توجه است که استان خراسان رتبه اول طلاق را در کشور داشته است که اخیرا به واسطه عدم ثبت طلاق در دفاتر مشهد سعی شده آمار را کنترل کند و همه این موارد نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.

عضو هیات عملی دانشگاه فردوسی و مسئول پژوهش سنجش آسیب‌های اجتماعی گفت: تمام نتایج تحقیق نشان‌دهنده وضعیت بحرانی آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهر مشهد است، ما در حال حاضر با احتساب مناطق حاشیه‌ای که جزو حوزه شهرداری مشهد محسوب نمی‌شوند، برآورد می‌کنیم که حدود دو میلیون نفر حاشیه‌نشین در شهر مشهد داریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان رضایت از زندگی در میان ساکنان مناطق حاشیه‌ای شهر زیاد است که دلیل این امر غالبا مهاجرت این افراد از روستاها به شهر و بهبود وضعیت زندگی آن‌ها نسبت به روستا است، اما فرزندان این خانواده‌ها در آینده وضعیت زندگی خود را با روستا مقایسه نخواهند کرد زیرا در شهر متولد شده‌اند و زندگی خود را با مناطق برخوردار شهر مقایسه خواهند کرد و این امر موجب افزایش حس نابرابری و نارضایتی خواهد شد که خود منشاء بروز مشکلات بسیاری در آینده است.

بهبهانی، مسئول کمیته اطلاع‌رسانی این انجمن گفت: انجمن معتادان گمنام در سال 92 مجوز فعالیت کشوری گرفت و در مشهد این مجوز در سال جاری دریافت شد.

این نشست به همت انجمن علوم اجتماعی دانشگاه آزاد و دفتر مطالعات فرهنگی اجتماعی شهرداری برگزار شد و جمعی از اعضای انجمن معتادان گمنام(na) نیز به طرح بحث و بیان دستاوردهای این انجمن پرداختند.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها