محوطه‌های تاریخی استان بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید‌

محوطه‌های تاریخی استان بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید‌

ناصر امیرزاده صبح امروز در نشست بررسی روند اجرایی ثبت آثار تاریخی استان بوشهر در فهرست آثار ملی با بیان اینکه آثار ابنیه تاریخی استان بوشهر مربوط به زمان‌های مختلف تاریخی است، اظهار داشت: آثار و ابنیه تاریخی استان بوشهر با قدمتی از 4 هزار سال تا 200 سال در استان بوشهر کشف شده است.

وی با بیان اینکه این استان در حوزه ابنیه تاریخی دارای جایگاه ویژه‌ای است تصریح کرد: آثار تاریخی استان بوشهر با بیش از 4 هزار سال در منطقه سیراف نشان از جایگاه تاریخی استان بوشهر است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با بیان اینکه تاکنون بیش از 300‌ اثر تاریخی استان بوشهر در فهرست آثار ملی ثبت شده است، گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده برخی از آثار ابنیه تاریخی استان در نوبت ثبت قرار دارد که با پیگیری‌های انجام شده امسال بخشی از این آثار به ثبت آثار ملی رسید.

امیرزاده از ثبت 16 اثر تاریخی استان بوشهر در فهرست آثار ملی خبرداد و خاطرنشان کرد: با تلاش‌های انجام شده 16 اثر تاریخی استان بوشهر در بهمن ماه امسال در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی با بیان اینکه این آثار شامل 13 تپه و محوطه‌های تاریخی و 3 بنای تاریخی است، گفت: تپه‌های تاریخی شامل تل شیشه‌گری، تل نقاره خونه، تل سر تل، تپه سنگ آسیاب، تل کناری در روستای دهقاید شهرستان دشتستان و تپه چغابور در روستای چهار روستایی شهرستان گناوه است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، تل خندق وحدتیه دشتستان، تل گبری شهرستان دشتی، محوطه تاریخی شهر خواست شهرستان جم، تل مقبره در شهر ریز شهرستان جم، تپه لیان بوشهر، محوطه بتانه در روستای بی بی خاتون شهرستان دیر و استودان‌های ساسانی روستای درویشی شهرستان دشتی را از دیگر آثار ثبت شده استان بوشهر دانست.

امیرزاده با بیان اینکه 3 بنای تاریخی استان بوشهر در فهرست آثار ملی ثبت شد افزود: این آثار شامل مسجد أهل سنت در بافت تاریخی بوشهر، خانه تاریخ‌ پورجعفر در بافت تاریخی بوشهر و ساختمان قدیم گمرک بوشهر است. تپه‌ها و محوطه‌ها در ادوار مختلف تاریخی از أواخر هزاره پنجم قبل از میلاد تا قرون میانه إسلامی در بر می‌گیرد و بناهای به ثبت رسیده نیز مربوط به دوره قاجاریه و پهلوی اول است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها