اندیشه‌های اعتدالی "آیت‌الله" جلوی تندروی در ایران را خواهد گرفت

اندیشه‌های اعتدالی "آیت‌الله" جلوی تندروی در ایران را خواهد گرفت

یک روحانی اصولگرا گفت: اندیشه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک اندیشه اعتدالی بود و این اندیشه جلوی تندروی در ایران را خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان در نشست "آهسته و پیوسته؛ هاشمی در مسیر عقلانیت و اعتدال" که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی روز گذشته در تالار دکتر رجایی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در تقسیم‌بندی‌های فقهی موضوعات و مسائل فقه به دو دسته مسائل عبادی- فردی و سیاسی- اجتماعی تقسیم می شوند که اکثر فقها در مباحث اجتهادی کتاب‌ها نوشته‌اند ولی مسائل سیاسی و اجتماعی متروک و مظلوم مانده‌اند و کسی به این ها توجهی نمی‌کند.

وی افزود: از زمان پیروزی انقلاب صرفا در دوره حضرت امام (ره) به مسائل سیاسی و اجتماعی توجه شد، ولی الان مجددا آن عناوین فروکش کرده و اکثر درس‌ها و بحث‌های حوزه به مسائل عبادی مربوط می‌شود و اندک افرادی هستند که به سیاست اسلامی، جامعه شناسی اسلامی، روان شناسی اسلامی و ... می پردازند.

غرویان ادامه داد: 98 درصد روحانیون به تدریس مباحث سنتی تکراری می‌پردازند و دو درصد به مباحث علوم جدید، زندگی مدرن و رابطه مسائل فقهی با این علوم جدید توجه می‌کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از حوزویان ما اجتهاد و فقاهت را صرفا بحث‌های سنتی و عبادی می‌دانند، اظهار کرد: اگر بگوییم در رمی جمرات چطور باید سنگ را به شیطان بزنیم می گویند ایشان ملا و فاضل هست، ولی اگر در مباحث سیاسی و اجتماعی روز چیزی بگوییم می گویند این ملا نیست و سواد ندارد.

غرویان افزود: برخی آیت الله هاشمی را که تمام بنیه علمی خود را بکار گرفت تا از منظر اسلام به مسائل سیاسی اجتماعی بپردازد مجتهد نمی‌دانند و فقط بحث در مباحث سنتی را مجتهد می‌دانند.

وی تصریح کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی جز مجتهدینی بود که به مباحث روز توجه داشت، مطالعات و تفکرات ایشان در حوزه مسائل سیاسی اعم از سیاست داخلی و بین المللی، رای مردم، مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی، نسبت اسلام با دموکراسی، مدیریت و اقتصاد کشور، علم و صنعت ایران، دانشگاه ها و ... بود و به مسائل کاربردی بودن اسلام توجه داشتند.

غرویان با بیان اینکه تمامی پنج نفر اولیه شورای انقلاب جز مجتهدین بودند، تصریح کرد: مگر می شود حضرت امام (ره) شورای انقلابی را که می‌خواهد تازه نظام فقهایی را بر پا کند افراد غیر مجتهد را انتخاب کنند؟ روا نیست چنین حرف هایی را پشت سر آقای هاشمی بیان کنند.

وی گفت: بسیار گفته شده که آقای هاشمی نظریه پرداز سیاسی و مغز متفکر حضرت امام (ره) بوده اند و به یاد داریم که در زمان انقلاب تمامی مسئولین خود را به نماز جمعه می رساندند که ببینند آقای هاشمی به عنوان نظریه پرداز امام خمینی(ره) این هفته چه نکته ای را بیان خواهند کرد.

غرویان با بیان اینکه اندیشه آقای هاشمی زنده است، تصریح کرد: اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی یک اندیشه اعتدالی بود و این اندیشه جلوی تندروی در ایران را خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: آقای هاشمی همیشه بر آگاهی مردم تاکید داشتند و می گفتند اگر مردم آگاه باشند همه چیز درست خواهد شد.

غرویان افزود: آقای هاشمی همیشه بر نقش جوانان تاکید داشتند و بدنبال این بودند که جوان‌ها را به میدان بیاورند و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های نسل جوان را به فعالیت برسانند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه اندیشه آیت الله هاشمی در بین مسئولین و مردم طرفداران زیادی دارد، افزود: حضور مردم و مسئولینی همانند آقایان سیدحسن خمینی، حسن روحانی و ناطق نوری از این اندیشه‌ها پاسداری و پشتیبانی می کنند.

غرویان ادامه داد: آینده سیاست ایران بدون ملاحضه اندیشه‌های اعتدالی آیت الله هاشمی رفسنجانی امکان پذیر نخواهد بود و به هر حال سیاست ایران تحت تاثیر منش و اندیشه ایشان خواهد بود.

وی گفت: زندگی آیت الله هاشمی سراسر درس و عبرت است و می بینیم که ایشان در سن 33سالگی کتاب امیرکبیر را با آن اندیشه های بلند نوشته اند.

غرویان با بیان این‌که آیت الله هاشمی رفسنجانی طلبه ای روستایی بودند، اظهار کرد: نسل جوان و دانشگاهیان سراسر کشور و حتی خارج کشور باید شخصیت این کودک روستایی را تجزیه و تحلیل کنند که ایشان از روستا آغاز کرد و با افکار جهانی به چه جایگاهی رسید.

وی با اشاره به عبارت حوزه انقلابی عنوان کرد: حوزه انقلابی را اگر بخواهیم در یک شخص نشان دهیم آقای هاشمی جز نفرات اولش خواهند بود.

وی یا بیان اینکه آیت الله هاشمی یکی از سرمایه های علمی و ملی کشور و جهان بودند، با اشاره به سخنان آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی هم در زمان حیات و هم پس از فوت شان مظلوم بودند.

غرویان بیان کرد: از کسی انتظار عصمت نداریم اما در مجموع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاثیرگذاری‌های مثبتی داشته اند و اندیشه هایشان هم در آینده تاثیر گذار خواهد بود. امیدواریم همیشه با الفت و مهربانی وحدت ایجاد کنیم و بر طبل تفرقه نکوبیم.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها